خانه / آموزشی / نظام بهداشت و درمان تطبیقی دنیا / سیستم بهداشت و درمان نروژ

سیستم بهداشت و درمان نروژ

سیستم بهداشت و درمان نروژ

دکتر خلیل علی محمدزاده

برای جلسه ی کلاس بهداشت و درمان تطبیقی نروژ به دنبال مطلبی بودم که در نیمسال های قبلی بیان نشده باشد، در جستجو ها به مطلبی برخوردم از وزیر بهداشت و درمان نروژ که در ۱۴ ژانویه سال ۲۰۰۹ و در سفر به ژاپن ایراد شده بود که پس از ذکر مقدمه ای، مناسب دیدم تلخیصی از آن را که ترجمه شد، تقدیم دانشجویان عزیز شود، تا از این رهگذر با برنامه ها، چالش ها و اصلاحات در نظام سلامت این کشور اسکاندیناوی آشنایی لازم صورت گیرد.

مقدمه: سلامت عمومی در نروژ بسیار عالی است.سیستم مراقبت های بهداشتی عمومی نروؤ جهانی است که با درآمدهای مالیاتی کشور و توسط یک طرح بیمه ملی تامین می شود. مراقبت های بهداشتی برای همه ساکنان قانونی قابل دسترسی است که نشان دهنده وضعیت بالایی از عدالت در نروژ است. به طور کلی، مسئولیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با شهرداری است. هر شهرداری موظف به ارائه خدمات بهداشتی اولیه به ساکنان آن، در قالب درمانگاه پزشک عمومی است. مراقبت های تخصصی توسط مناطق سلامت ارائه می شود. نروژ موافقت نامه های امنیت اجتماعی دو جانبه با کشورهایی مانند استرالیا، بوسنی و هرزگوین، کانادا، کرواسی، مجارستان و ایالات متحده آمریکا و … دارد. همچنین یک قرارداد امنیت اجتماعی را در بین تمام کشورهای شمال اروپا و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین سه کشور انجمن تجارت آزاد اروپا وجود دارد. برای خدمات بهداشت عمومی در موارد اضطراری و خارج از ساعت اداری شهرداری می توان با شماره ۱۱۳ تماس گرفت.
عضویت در طرح بیمه ملی (تامین اجتماعی) از طریق محل اقامت یا اشتغال ممکن است. وقتی شما عضو بیمه ملی می باشید به عنوان یک مقیم نروژ ، شما می توانید در خارج از کشور برای ۱۲ ماه متوالی بمانید، در حالی که هنوز هم عضو طرح بیمه ملی باقی می ماند.

و اما اینک اهم مطالبی که در سخنرانی وزیر وقت بهداشت و درمان نروژ در پی گیری مطالبات سازمان های جهانی در حوزه ی سلامت، ویژگی های نظام سلامت نروژ و اصلاحاتی که او به آن معتقد بوده و دنبال کرده است؛

یادگیری از کشورهای دیگر یکی از بهترین راه ها برای ارزیابی و بهبود سیستم بهداشت و درمان هر کشوری است.

من در جمع راجع به سه موضوع با شما صحبت می کنم،

۱) در زمینه ی بین المللی

ما در ترویج اهداف توسعه هزاره به خصوص اهداف ۴ و ۵ ( کاهش مرگ و میر کودکان و بهبود سلامت مادران ) آن فعال هستیم / کمک به واکسیناسیون هزاران نفر در سال از کودکان در کشورهای در حال توسعه مانند هند را دنبال می کنیم / بیوتروریسم، بیماری های مسری مانند ایدز و بیماری های همه گیر در حال حاضر به عنوان تهدید کننده امنیت نروژ مورد توجه ماست/ در کشور ما بهداشت به عنوان یک هدف مستقل در سیاست های بین المللی در نظر گرفته شده است/ آمادگی برای حل آنفلوانزای همه گیر یکی از محورهای فعالیت ماست. این یک فرایند مستمر در WHO است که در آن نروژ به شدت درگیر است / کاهش بیماری های غیر واگیر (NCDs) از جمله کارهایی است که پی گیری می کنیم / بیماری های واگیر به طور سنتی به شدت بار بیماری در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه کمک کرده است/ عوامل خطر مانند الکل، تنباکو، چاقی و فقدان فعالیت بدنی به طور فزاینده ای به بار جهانی بیماری کمک می کند/ کنترل دخانیات از جمله سیاست های موثر ماست و به زودی معرفی اقدامات اضافی مانند ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و ز فروش توتون و تنباکو اعلام می شود/ توززیع عادلانه سلامت در بین گروه های اجتماعی را توجه داریم/ بحران پرسنل بهداشتی یکی از چالش های کشورها و از جمله نروژ است / همکاری در تدوین سیاست های مراقبت از سالمندان را تقاضا می کنیم.

۲) ویژگی های اصلی نظام سلامت نروژ

خدمات بهداشت عمومی در نروژ توسط مالیات تامین می شود. خدمات درمانی ما طوری طراحی شده که به یکسان در دسترس همه شهروندان، بدون در نظر گرفتن موقعیت اجتماعی و یا اقتصادی می باشد. بخش بهداشت عمومی نروژبا ۲۲۰ هزار کارمند، یکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات در نروژ است . سیستم مراقبت های بهداشتی ما یک سیستم دو لایه سازمان یافته است. این مسئولیت به وضوح بین شهرداری و دولت تقسیم می شوند. شهرداری ها مسئول تمام خدمات بهداشتی اولیه می باشند. این شامل ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری ها و صدمات و همچنین تشخیص، درمان و توانبخشی می باشد. در این طرح تمام ساکنان در شهرداری، حق برخورداری از یک پزشک عمومی را دارند / دولت مسئول خدمات بهداشتی و درمانی در حوزه ی تخصصی است از جمله بیمارستان های جسمی و روانی. دولت خدمات درمانی تخصصی را در چهار منطقه ارائه می کند. هر منطقه دارای یک شرکت بهداشت منطقه ای است که به طور کامل در تملک دولت است. آنها مسئول ارائه مراقبت های بهداشتی ویژه ای برای ساکنان در این مناطق می باشند. این سازمان یا شرکت بدان معنی است که ما با استفاده از ابزار سازمانی از بخش خصوصی و اضافه کردن عناصر از حکومت های عمومی سنتی به رفاه شهروندان می اندیشیم. بیماران در نروژ یک حق قانونی برای مراقبت های بهداشتی دارند. قانون حقوق بیماران به مراقبت را تضمین می کند و نیز تنظیم رابطه بین بیمار و سرویس های بهداشتی را. انتخاب آزاد بیمارستان وجود دارد. یک سیستم شکایت و بازرسی برای بیماران در هر شهرستان وجود دارد. هنگامی که بیماران در اثر خطاهای پزشکی دچار مشکل اقتصادی شوند، سیستم های عمومی تضمین می کند که آنها جبران خسارت شوند.

۳) اصلاحات هماهنگ

در یک مفهوم جهانی نروژ ممکن است، به نظر رسد که یک سیستم سلامت بسیار خوب دارد اما این کامل نیست. به همین دلیل من اصلاحات جدیدی را آغاز کرده ام. ما یکی از کشورهای پر هزینه در خدمات بهداشتی و اجتماعی در جهان می باشیم. یک چهارم از بودجه ملی در کشور ما از سلامت سر بیرون می آورد. بودجه بیمارستان های ما در طول ۷ سال گذشته دو برابر شده است. به نظر من، ما کمبود جدی هماهنگی بین بیمارستان و مراقبت های بهداشتی اولیه در همه سطوح خدمات سلامت داریم، عدم هماهنگی بین شهرداری و بیمارستان ها، در شهرداری ها، بین شهرداری ها و در بیمارستان. هدف از اصلاحات مقابله با سه چالش است:
در مرحله اول چه اقدامات مالی ممکن است، منجر به تسهیل هماهنگی بین بیمارستان ها و شهرداری ها شود؟
در مرحله دوم، چه اقدامات قانونی ممکن است گرفته شده؟
ثالثا: چگونه می توان از فن آوری جهت بهبود هماهنگی بهره گرفت؟

مهمتر از همه، چه تغییراتی مورد نیاز است تا با ایجاد هماهنگی های خوب، بیماران بهره مند شوند؟ آنها خدمات مورد نیاز خود را می خواهند. نتایج عدم هماهنگی: صف انتظار طولانی و اینکه مردم توانبخشی لازم را دریافت نمی کنند. این امر بهبود آن ها را کندتر می کند در نتیجه بیماران نیاز به مراقبت های بهداشتی بیشتری پیدا می کنند. در سال ۲۰۴۰ درصد افراد بالای ۸۰ سال ما دو برابر خواهد شد. من مطمئن هستم شما هم با این چالش روبرو خواهید شد، لطفا این سخن من سوء تفاهم ایجاد نکند، آن را مثبت تلقی کنید. امید به زندگی بالا نشان می دهد که سلامتی و سیستم رفاهی ما عملکرد خوبی دارد. با این حال، جمعیت میانسال، خدمات درمانی و بهداشتی نیاز دارند. بار بیماری در حال تغییر است. تعداد بیماران مبتلا به بیماری های مزمن به سرعت در حال افزایش است. افراد دارای مشکلات روانی و چاقی رو به افزایش است و تعداد بیماران مبتلا به دیابت را افزایش داده است. به عنوان مثال، تعداد بیماران دریافت دیالیز در سال ۲۰۰۷ تا ۷ درصد افزایش یافته است. هزینه های مربوط به دیابت نوع ۲ بخش قابل توجهی از منابع ما را مصرف می کند و باید تلاش های بیشتری به جلوگیری از دیابت انجام شود. همچنین راهنمایی برای بیماران مبتلا به دیابت تشخیص داده شده، کلیدی برای کاهش هزینه است. نه تنها این کار به نفع بیمار است، هزینه و تخت را هم کاهش می دهد.به منظور دستیابی به این من معتقدم که ما باید به تقویت بخش مراقبت های بهداشتی اولیه و مشوق هایی برای پیشگیری بهتر نیاز داریم. ما برای بیمارانی که خیلی در بیمارستان بستری بوده اند و درمان را در سطح مناسبی دریافت نمی کنند را به “بهداشت خانه” منتقل می کنیم . این بیماران هنوز هم نیاز به کمک های پزشکی دارند. اما آنها لازم نیست که در بیمارستان بستری شوند. پس از چند هفته بیماران ممکن است به خانه منتقل شوند. یک ارزیابی نشان می دهد که در مقایسه با بستری شدن در بیمارستان سنتی ؛
در مرحله اول، بیماران کمتر بستری در سلامت خانه، مورد نیاز بستری مجدد و درمان بیشتر هستند.
در مرحله دوم، پس از آن در خانه بدون نیاز به کمک تخلیه، می توان آنها را مدیریت کرد.
سوم، میزان مرگ و میر بعد از ۶ و ۱۲ ماه کاهش یافته است
چهارم، درمان مقرون به صرفه بود.

من معتقدم که ما موفق خواهیم شد.

من مشتاقانه منتظر یادگیری از تجربیات شما هستم.

می گویند: بهترین دانش، دانش به اشتراک گذاشته شده است.

با تشکر از همه شما برای گوش دادن. من در حال حاضر مشتاقانه منتظر شنیدن افکار و سوالات شما هستم.

این مطالب را نیز ببینید!

قابل توجه دانشجویان؛ آدرس دهی دکترخلیل علی محمدزاده در مقالات

قابل توجه دانشجویان و همکاران: شیوه آدرس دهی در مقالات دانشگاهی به فارسی و انگلیسی، ...