خانه / آموزشی / اقتصاد بهداشت و درمان / سیاست های کلی مجوزی برای جراحی بزرگ در سیستم سلامت

سیاست های کلی مجوزی برای جراحی بزرگ در سیستم سلامت

خبرگزاری تسنیم: دکتر خلیل علی محمدزاده عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به لزوم بازمهندسی در حوزه فعالیت های بهداشت و درمان گفت: اجرای کامل سیاست های کلی نظام سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، مستلزم جراحی بزرگ در سیستم بهداشت و درمان کشور است.

وی با ذکر این مطلب که اغلب بیمه شدگان که نیازمند خدمات پرهزینه و پی گیر درمانی هستند، از نحوه ارائه خدمات در مراکز درمانی و بیمارستان ها جه در بخش دولتی و خصوصی دچار اضطراب و رنج می باشند، گفت: لازمه ی ارتقاء کیفیت خدمات سلامت، توسعه مدیریت، یگپارچگی در سیاست گذاری ها، توجه به کارآیی فنی و تخصیصی در بخش عمومی و خصوصی و پاسخگو کردن سیستم است.

وی با یادآوری این موضوع که هیچ انسانی بدون داشتن سلامت، از گذران روزهای زندگی احساس رضایت نمی کند، گفت: تامین سلامت جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی، نگاه همه جانبه به مفهوم عدالت را در همه بخش های تصمیم گیری اقتضاء می کند.

وی با ذکر این مطلب که سیاست های کلی نظام سلامت بر اساس نگاه سیستمی، فرابخشی و فراگیر شکل گرفته و این نگاه تا سطوح پایین تر و تا رسیدن به برنامه های کلی باید حفظ شود، گفت: سیاست های کلی با تدوین راهبردها، اتخاذ خط مشی ها و انجام برنامه ریزی های کلان، تاکتیکی و عملیاتی، محقق می شود و برای این منظور در نهایت، کلیت عناصر و اجزای تولیت سلامت باید موثر و فعال واقع گردند.

دکترخلیل علی محمدزاده گفت: تجارب قبلی حاکی از آن است که در گذشته به دلایل مختلف، سیاست های کلی، مسیر کاملی را طی نکرده و یا با آن ها برخورد گزینشی شده است.

وی ادامه داد: نباید همه ی تلاش ها در این باره منحصر به تعرفه ها و تا حدودی در بیمه ها باشد و از سایر بخش های برنامه ای، نظارتی، فرهنگی و متناسب سازی خدمات بهداشتی و درمانی با سبک زندگی اسلامی و ایرانی، غفلت شود.

وی علاوه بر پرداختن به مواردی که گفته شد، اقدام عملی برای صدور کارت الکترونیک سلامت برای کلیه افراد جامعه، بازنگری در بسته های خدمات درمانی، بیمه ها و مراقبت های بهداشتی و از جمله سلامت باروری بر اساس نیازهای اولویت دار، تجمیع کامل بیمه های درمانی و نیرومند سازی ساختار بیمه ای کشور و کاهش پرداخت مستقیم از جیب و مطلوبیت بخشیدن به شاخص های هزینه های درمانی فقرزا و کمرشکن و ایجاد نظام ارجاع قوی، طب اورژانس پیشرفته در تمام مراحل آن و بکارگیری طب سنتی و مکمل را در همه ی زمینه های برنامه ریزی مراقبت های بهداشتی اعم از آموزش، مهارت،دارو، درمان و بیمه را از اهم اصلاحات در حوزه سلامت ذکر کرد و گفت: بدون این اقدامات اساسی زمینه های آرامش و آسایش مردم و رفع بیماری از بهداشت و درمان کشور فراهم نخواهد شد.

وی سه مولفه ی آرامش (امنیت)، آسایش (رفاه) و عدالت را از جمله نیازهای اساسی همه ی مردم خواند و اظهار داشت: بعد از نعمت آرامش و امنیت، سلامت زندگی مردم در گرو آسایش و عدالت است.

وی افزود: تامین عدالت در نظام سلامت، کاری پیچیده، دشوار و در عین حال اچتناب ناپذیر است و به مجاهدتی علمی، دقیق و مستمر نیاز دارد.

وی گفت: عدالت در تعریف، در تامین مالی، در شناسایی مداخله گرهای مستقیم و غیرمستقیم، در توزیع عادلانه منابع و نیز در اندازه گیری، دارای چالش های جدی است.

این استاد دانشگاه رفع این چالش ها را نیازمند اجماع سیاست گذاران، مدیران و متخصصان علوم آمار، اقتصاد، پزشکی و مدیریت و سایر علوم مرتبط، و تلاش پی گیر برای تحقق آن خواند و تصریح کرد: عدالت، برابری نیست و شامل عدالت افقی و عمودی است.

وی گفت: عدالت افقی در نظام سلامت به این معنی است که خانواده های با توان و نیاز یکسان، پرداخت یکسانی داشته باشند و عدالت عمودی یعنی خانوارهایی که توان نابرابر دارند، پرداخت نابرابر داشته باشند و بیمار در صورت نیاز به خدمات فوری تر و بیشتر، باید در اولویت باشد.

وی پیشنهاد کرد که از این پس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایش های سالانه میزان هر یک از شاخص های مرتبط با عدالت را اندازه گیری و اعلام نماید و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز، برای سنجش میزان تحقق هر یک از سیاست های کلی نظام، مکانیزم هایی را تعبیه کند، تا در پایان هر برنامه ی ابلاغی، درصد پیشرفت و تحقق آن ها اعلام شود.

وی تصریح کرد: بخش مهمی از محورهای ذکر شده در سیاست های کلی در ابلاغیه های قبلی نیز بوده، که تکرار آن ها از یک طرف تاکید بر اهمیت آن ها و ضرورت عملیاتی شدن آن هاست و از طرف دیگر، بیانگر این است که آن محورها به هر دلیلی مورد توجه قرار نگرفته و بلکه در برخی موارد، وضعیت شاخص ها بدتر نیز شده است.

وی اظهار داشت: سیاست های کلی از جنس برنامه استراتژیک است و مدیریت آن نیازمند فرهنگ سازی، تحلیل محیطی و شناسایی قوت ها و ضعف ها و نیز فرصت ها و تهدیدها، برنامه ریزی دقیق و سنجیده، آموزش و مهارت بخشی به نیروهای انسانی و ایجاد انگیزش در آنان، توجیه همه ی دست اندرکاران به نقشه ی راه و در نهایت پشتیبانی برنامه ها با منابع لازم را می طلبد.

وی در خاتمه و در پاسخ به سوالی راجع به انتصابات حوزه ی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، تحولات مدیریتی، رویکردی و برنامه ای در این دانشگاه را نویدبخش آینده ای خوب برای این دانشگاه و کشور توصیف کرد و گفت: دکتر باقر لاریجانی عارف به نقشه جامع علمی و پزشکی کشور، سیاست گذاری آگاه و مدیری موفق و در تراز بالاست و دکتر طباطبایی نیز از مدیران برجسته و کارآمد دانشگاهی و چهره ای محبوب و ماندگار در عالم پزشکی است.

وی گفت: رییس دانشگاه با چنین انتصاب هایی، گام هایی اولیه ی موثری را برای دانشگاه برداشته است و قطعا طی سال های آینده، بسیاری از واحد های پزشکی این دانشگاه در زمره ی بهترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور قلمداد خواهند شد.

http://www.tasnimnews.com

۲۵ فروردین ۱۳۹۳

این مطالب را نیز ببینید!

منابع درس اقتصاد سلامت و بیمه (مقطع دکتری تخصصی)

  *۱) اقتصاد سلامت: اصول و جریان منابع / [تالیف توماس ای. گتزن؛ مترجمین نکویی مقدم،  ...