خانه / آموزشی / اقتصاد بهداشت و درمان / بودجه سلامت و حرکت های امید بخش وزیر

بودجه سلامت و حرکت های امید بخش وزیر

لاریجانی: ۴۰ سال طول می کشد ۸۰ بیمارستان در دست ساخت به بهره‌برداری برسند
جامعه > سلامت – رییس مجلس از مراحل پایانی تدوین طرح واگذاری بیمه های درمانی به وزارت بهداشت و آمادگی برای واگذاری بیمارستان های در دست ساخت به بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و عضو حقیقی هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز در جشنواره ابن سینا گفت: هزینه ای که برای سلامت می دهیم به تولید کشور کمک می کند، هزینه ای که برای سلامت داده می شود را نباید هزینه جاری در نظر گرفت.

او گفت: امروز دانشگاه های ما توسعه پیدا کردند و وضعیت نیروهای متخصص در طب خیلی متفاوت با گذشته است. حجم مقالات ما در طب در سیستم های بین المللی زیاد شده است. امروزه یکی از نکات برجسته برای کشورهای همسایه وضعیت طب در ایران است. ایران می تواند محل رجوع کشورهای دیگر باشد. کشورهای جنوبی و شمالی همسایه می توانند برای درمان به ایران بیایند.

رییس مجلس گفت: باید به تکریم اساتید علم طب توجه کرد چرا که کسی که این علم را دنبال می کند، کاری مقدس را شروع کرده است و از آن جهت که برای همه انواع جامعه دل نگران است، علمش مقدس است و باید در افکار عمومی مورد تکریم باشند.
دلیلی ندارد در کشور فضایی ایجاد شود که مورد بی لطفی قرار گیرند.

لاریجانی گفت: شنیدم که آقای دکتر هاشمی در مجمع های مختلف و با حضور اساتید علم طب تلاش می کنند تا سندی را برای سلامت جامعه تدوین کرده و بیرون بیاورند که حرکت بسیار خوبی است.

او گفت: در خصوص وضعیت بودجه درمان و سلامت حرکت های خوبی در کشور داشتیم اما هنوز نسبت به متوسط کشورهای پیشرفته فاصله داریم.

رییس مجلس به اختصاص درامد هدفمندی یارانه به سلامت اشاره کرد و گفت: از سال های پیش این فکر را دنبال می کردیم که از محل افزایش قیمت حامل های انرژی موضوع سلامت را حل کنیم. البته در هدفمندی باید به تولید توجه شود اما بخشی از درآمد آن برای سلامت است.

او گفت: در موضوع سلامت، فشار به مردم می آید.

لاریجانی به متمرکز شدن بیمه های درمانی اشاره کرد و گفت: سیستم بیمه ما متمرکز نیست و البته از وزارت بهداشت هم جداست. به همین دلیل در دوره های گذشته بین وزارت رفاه و بهداشت نزاع داشتیم. طلب بیمارستان ها و مراکز درمانی از سوی بیمه ها با تاخیر پرداخت می شد.

رییس مجلس از پایان بررسی واگذاری بیمه های سلامت و درمان در مجمع تشخیص مصلحت نظام به وزارت بهداشت خبر داد و گفت: در مجمع تشخیص مطرح شد که بیمه ها یک کاسه شوند و بیمه سلامت را وزارت بهداشت بپذیرد و این تصویب شد که بیمه درمان به وزارت بهداشت داده شود.

او گفت: بحث دیگر در حوزه بهداشت و درمان حامل‌های انرژی است. من در گذشته این ایده را داشتم که از حامل‌های انرژی و واقعی شدن آنها بودجه‌ای برای بحث سلامت در نظر بگیریم اما این مسئله در دولت قبل اجرا نشد. اما دولت فعلی توجه بیشتری به این مسئله دارد. در بودجه امسال قرار شد تا یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت داده شود تا رقم بودجه سلامت افزایش پیدا کند و در مرحله دوم هدفمندی نیز قرار شد تا بحث مسئله سلامت حل شده و ۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش بهداشت اختصاص یابد.
عضو حقیقی هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیمار نباید نگرانی خاصی جز بیماری اش داشته باشد. آقای وزیر (بهداشت) هم قول می دهند که به نحو عقلایی موضوعات را حل کنند.

مسئله دیگر حجم پروژه های عمرانی است که ۴٠٠ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. هر کدام تا حدی پیشرفت داشته اند. با این بودجه ها ۴٠ سال طول می کشد تا تکمیل شوند. در این پروژه ها ۷۰ تا ۸۰ بیمارستان وجود دارد که می‌توانیم بر اساس اصل ۴۴ این بیمارستان‌ها را به بخش خصوصی منتقل کنیم تا این پروژه‌ها کلنگی نشود و مشکل آنها حل شود. این پروژه های وزارت بهداشت را در اختیار اطبا بگذارند و ما هم تسهیلات بانکی می دهیم.

در پایان این مراسم، رئیس مجلس از برگزیدگان جشنواره ابن سینا با اهدای لوح تقدیر قدردانی کرد.

این مطالب را نیز ببینید!

منابع درس اقتصاد سلامت و بیمه (مقطع دکتری تخصصی)

  *۱) اقتصاد سلامت: اصول و جریان منابع / [تالیف توماس ای. گتزن؛ مترجمین نکویی مقدم،  ...