خانه / آموزشی / اقتصاد بهداشت و درمان / راهکارهای رضایت مردم از نظام سلامت، آنچه که صرفا بیان می شود!

راهکارهای رضایت مردم از نظام سلامت، آنچه که صرفا بیان می شود!

دولت درصدد است که پرداختی هزینه‌های درمانی از جیب مردم را به حداقل برساند و این مهم از برنامه‌های اصلی دولت است.

به گفته‌ علی ربیعی، ارزشمندکردن دفترچه‌های درمانی و افزایش رضایت بیمه‌شدگان و حمایت مؤثر از بیماران از اولویت‌های دولت است. این وعده‌های وزیر ازآن‌روست که هزینه‌های درمانی، بسیاری از خانواده‌ها را با مشکلات عدیده مواجه‌کرده و با وجود اقدامات انجام‌شده بیماران همچنان باید بخش عمده‌ای از هزینه‌های درمان را از جیب پرداخت کنند.

در همین زمینه محمد حاجی آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گفته: باید هزینه‌های درمانی مردم کاهش یابد و مردم در مقابل هزینه ناشی از بیماری‌ها با پوشش بیمه‌ای حفظ شوند. در حال حاضر کیفیت ارائه خدمات هم مردم را آزار می‌دهد و در این راستا باید به ۳موضوع عدالت در سلامت، کاهش پرداخت هزینه درمان مردم و ارتقای کیفیت ارائه خدمات توجه شود.

این وعده‌ها از آن روست که هزینه‌های سرسام‌آور درمان سبب‌شده تا بیماران به همراه خانواده‌هایشان در تله‌ فقر گرفتار شوند. گلایه‌های دائمی مردم از هزینه درمان در بیمارستان‌های دولتی یکی از دلایلی است که مسئله را نیازمند توجه هر چه بیشتر دولت می‌کند.

در حال حاضر بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی بخش زیادی از هزینه‌های درمانی را از بیمارانی می‌گیرند که با دردست‌ داشتن دفترچه‌های بیمه سازمان بیمه سلامت (خدمات درمانی سابق) به آنها مراجعه می‌کنند، حتی هنگامی که بیماران به‌وسیله‌ آمبولانس‌های اورژانس به این بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند و درصورتی که بیمار دفترچه بیمه هم به همراه دارد ناچار به پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور است.

با وجود اینکه در حال حاضر بیش از ۶۰میلیون نفر از مردم کشور دفترچه‌ بیمه دارند، هزینه‌های درمان برای این جمعیت ۶۰میلیونی نیز چنان سرسام‌آور است که یکی از بحث‌های روزانه‌ مردم ناله و گلایه از خرج دکتر و آزمایش و خرید داروست. در شرایط کنونی بیمه‌ها سهم اندکی از هزینه‌های درمان را باید به بیمارستان‌های دولتی پرداخت کنند اما از پرداخت همین هزینه‌ها هم ناتوانند تا آنجا که براساس گزارش سازمان بیمه سلامت، در حال حاضر بیمارستان‌های دولتی بیش از ۷۰۰میلیارد تومان از این بیمه طلب دارند.

در حال حاضر درمان سه نرخی است و این تنوع نرخ در بازار درمان سبب شده تا بسیاری از کارهای درمانی در بخش خصوصی با بالاترین تعرفه‌ موجود انجام شود. در این شرایط بیماران برای انجام برخی عمل‌های جراحی یا اقدامات تشخیصی ناچارند به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کنند. برخی پزشکان نیز برای دریافت دستمزد بیشتر بیمارانشان را به بیمارستان‌های خصوصی می‌کشانند و این نقل و انتقال باعث می‌شود تا بیماران مجبور شوند هزینه‌های زیادی متحمل شوند.

به گفته سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حال حاضر تعرفه‌های درمانی منطقی نیستند و یکی از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت باید در زمینه‌ واقعی‌کردن این تعرفه‌ها باشد. اما چون بارمالی ناشی از واقعی‌کردن تعرفه‌ها زیاد است این کار باید به‌ صورت تدریجی انجام شود و نقطه‌ شروع آن هم می‌بایست در مناطق محروم باشد. او در توضیح شرایط کنونی تعرفه‌های پزشکی گفت: در حال حاضر واقعی‌نبودن تعرفه‌ها یکی از مشکلات اصلی ماست که بنا داریم اگر حتی نتوانیم تعرفه‌ها را واقعی کنیم لااقل تعرفه را منطقی کنیم که این اقدام، هم باعث ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌شود و هم موجب رغبت همکاران پزشک جهت ماندگاری در مناطق محروم خواهد شد.

گروه اجتماعی – مینا شهنی / http://hamshahrionline.ir

این مطالب را نیز ببینید!

چرا بزرگترین طرح نظام سلامت ایران چنین وضعیتی دارد؟

اجرای طرح پزشک خانواده در دو استان زیر ذره بین شورایعالی سازمان چرا بزرگترین طرح ...