خانه / آموزشی / اصول و مبانی مدیریت / مدارک تحصیلی دانشگاهی در ایران و بین المللی

مدارک تحصیلی دانشگاهی در ایران و بین المللی

مدارک تحصیلی دانشگاهی در ایران و بین المللی در چهار سطح ارائه می شوند: کاردانی یا فوق دیپلم (associate)، کارشناسی یا لیسانس (bachelor که مخفف آن BA هست)، کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس (master که مخفف آن MA هست) و دکترا (doctorate که مخفف آن Dr هست). در هر یک از این سطوح نیز درجه های تحصیلی زیادی وجود دارند از جمله مدرک فنی و حرفه ای مثل مدرک کاردانی علوم (A.S) یا (Associate of Science) و مدارک آکادمیک مانند مدرک کارشناسی ارشد (M.S) یا Master of Science)).

سطوح مدارکی که در ایالات متحده ارائه می شوند، در جدول زیر خلاصه شده است. با توجه به انگیزه و هدف دانشجویان، طیف وسیعی از انواع دوره ها و پروژه های مختلف در دسترس آنها قرار دارد. تعداد سطوح این مدارک و تکمیل ادامه آنها بستگی به هدف دانشجویان دارد.

فهرست مدارک دانشگاهی به ترتیب

رتبه مدرک

نوع مدرک

طول دوره

کاردانی

Undergraduate

مدرک کاردانی

associates’ degree

۲ سال

کارشناسی

Undergraduate

مدرک لیسانس

Bachelor’s degree

۴ سال

تحصیلات تکمیلی

Graduate

مدرک فوق لیسانس

Master’s degree

۲-۱ سال

تحصیلات تکمیلی

Graduate

مدرک دکترا

Doctoral degree

۷-۵ سال

حالا که با انواع سطوح مدرک و درجه آنها آشنا شدیم، بیایید با هم نگاهی به پر طرفدارترین مدارک دانشگاهی در حال حاضر در ایالات متحده بیاندازیم.

مدارک مربوط به دانشجویان زیر لیسانس

بر اساس طیف وسیعی از دوره های موجود و ثبت نام دانشجویان، دو مدرک پر طرفدار مدرک تحصیلی کاردانی و مدرک لیسانس هستند. تکمیل دوره کاردانی در کوتاه ترین مدت زمان ممکن دو سال طول می کشد، در حالی که اخذ مدرک لیسانس چهار سال زمان می برد. به طور معمول، واحدهای درسی دوره کاردانی می توانند در دوره کارشناسی نیز ارائه شوند.

مدرک کاردانی

مدارک تحصیلی کاردانی توسط کالج های محلی و مدارس تجاری با کمک هزینه های تحصیلی برای رشته های عمومی در این سطح، به عنوان درجه کاردانی هنر (a.a) یا کاردانی علوم (a.s) – Associate of Arts (A.A.) or Science (A.S.)- ارائه می شوند. بیشتر دوره های کاردانی فنی و حرفه ای برای دانشجویانی است که به دنبال آموزش و مهارت های حرفه ای هستند. این دوره های فنی و حرفه ای عبارتند از: کاردانی علوم کاربردی (Associate of Applied Science (A.A.S.)) و یا حتی مدارک تخصصی مانند کاردانی پرستاری (Associate’s Degree in Nursing (ADN)).

مدرک کارشناسی

یکی دیگر از مدارک متداول، مدرک تحصیلی لیسانس است. مدرک لیسانس در همه دانشگاه ها و کالج های ۴ ساله در ایالات متحده ارائه می شود. رایج ترین مدارک کارشناسی عبارتند از: لیسانس هنر (b.a) – Bachelor of Art – و لیسانس علوم (b.s) – Bachelor of Science -. همچنین بعضی از کالج ها ممکن است مدارک تخصصی بیشتری مانند لیسانس مهندسی (b.e.e) – Bachelor of Engineering – یا لیسانس پرستاری (b.s.n) ارائه دهند. به طور معمول، دوره لیسانس هنر در رابطه با علوم انسانی و علوم اجتماعی است و مدرک لیسانس علوم در رابطه با دوره های علوم پایه است، اگر چه این می تواند از یک موسسه به موسسه دیگر متفاوت باشد.

بر اساس داده های گزارش شده توسط مرکز ملی آموزش آمار در سال ۲۰۱۹ ، پر طرفدارترین مدارک مربوط به لیسانس در دوره های کسب و کار و تجارت، بهداشت و سلامت، تاریخ و روان شناسی است.

مدارک تحصیلات تکمیلی

دوره های تحصیلات تکمیلی به دانشجویان این فرصت را می دهد تا بتوانند در زمینه تخصصیشان مطالعات بیشتر و تخصصی تری انجام دهند. دو مدرک تحصیلی مهم در ایالات متحده عبارتند از: مدرک کارشناسی ارشد و مدرک دکترا. به طور معمول، طول دوره کارشناسی ارشد یک تا دو سال است، در حالی که اخذ درجه های دکترا معمولا نیاز به پنج تا هفت سال تحقیق و پژوهش دارد.

مدرک فوق لیسانس

اکثر دانشگاه ها و کالج های هنری لیبرال، طیف وسیعی از دوره های کارشناسی ارشد را ارائه می دهند. همانند دوره های لیسانس، دو نوع مدرک رایج فوق لیسانس عبارتند از: فوق لیسانس هنر (m.a) – Master of Arts – و فوق لیسانس علوم (m.s) – Master of Science -. با این حال، مدارک کارشناسی ارشد حرفه ای زیادی وجود دارند که عناوین آنها مختلف است و به زمینه تخصصی مربوطه بستگی دارد. در این میان، پر طرفدارترین مدرک کارشناسی ارشد، مدرک فوق لیسانس مدیریت کسب و کار (mba)- Master of Business Administration- است.

بسیاااااار کاربردی: ۳۰۰ لغت و اصطلاحات مربوط به دانشگاه +ترجمه

مدرک دکترا

مدارک دکترا به عنوان بالاترین درجه کالج در نظر گرفته می شود که یک فرد می تواند آن را به دست آورد و در بسیاری از دانشگاه های دولتی و خصوصی ارائه می شود. شناخته شده ترین مدرک دکترا، دکترای تخصصی یا Doctor of Philosophy (Ph.D.) است. این اعتبار به دانشجویانی اعطا می شود که یک دوره تخصصی تحقیق و پژوهش و نوشتن پایان نامه را کامل کرده و بعد از آن بتوانند در کمیته اساتید خود از آن دفاع کنند. البته در حال حاضر دوره های دیگر دکترای تخصصی هم وجود دارند که رو به رشد هستند و شامل ترکیبی از مهارت های عملی پیشرفته و تحقیق و پژوهش هستند، مانند دکتری تحصیلات یا Doctor of Education (Ed.D.).

مدارک دکترا که برای حرفه های خاص طراحی شده اند، اغلب به عنوان مدرک تخصصی حرفه ای شناخته می شوند. در حالی که همه این درجه ها اساسا مدرک دکترا هستند، هر یک از آنها به عنوان یک درجه متمایز رتبه بندی می شود و در دانشگاه های خاصی مانند دانشگاه هایی که در پزشکی و حقوق تخصص دارند، ارائه می شوند.

رایج ترین مدارک تخصصی عبارتند از:

  • دکترای پزشکی یا Medical Doctor (M.D.) – مدرک پزشکی
  • دکترای حقوق یا Juris Doctorate (J.D.)- مدرک حقوق
  • دکترای دندان پزشکی یا Doctor of Dental Surgery (D.D.S.) – مدرک دندان پزشکی
  • دکترای دارو سازی یا Doctor of Pharmacy (Pharm.D.)- مدرک پزشک دارو ساز

مدارک کالج به ترتیب

دوره های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از لحاظ پیش نیازها، طول مدت و الزامات با هم متفاوتند. به طور کلی، درجه کالج به چهار دسته تقسیم می شود: کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا. هر سطح از درجه های کالج از نظر مدت دوره، پیش نیازها و نتایج متفاوت است. هر یک از این مدارک متناسب با علایق شخصی و اهداف حرفه ای دانشجویان در نظر گرفته می شود. شناخت هر کدام از سطوح تحصیلی کالج می تواند به شما کمک کند تا به درستی تصمیم بگیرید که کدام دوره می تواند نیازهای شما را برآورده کند، تا در وقت و هزینه شما هم صرفه جویی شود.

سطوح مدرک کالج

طول مدت اکثر دوره های کاردانی و کارشناسی، چهار سال یا کمتر است. البته دوره های تحصیلات تکمیلی می توانند از ۱۲ ماه تا ۱۰ سال طول بکشند. هر کدام از درجه های کالج پیش نیازها، برنامه های درسی، الزامات و نتایج خود را دارند.

این مدارک به طور معمول توسط کالج های محلی و تخصصی ارائه می شوند، اخذ یک مدرک کاردانی تقریبا دو سال طول می کشد. بر اساس رشته تحصیلی، دانشجویان می توانند پیش نیازهای عملی خود را انجام دهند. کارآموزی و کارهای عملی بیشتر در دوره های مراقبت های بهداشتی و فناوری رایج هستند.

حتما بخوانید: چطور به استاد ایمیل انگلیسی بزنیم؟

متقاضیان حداقل باید یک دیپلم دبیرستان یا معادل آن داشته باشند. در برخی از دانشگاه ها، متقاضیان باید نمرات آزمون خود را برای پذیرش به آنجا بفرستند.

بسیاری از دوره های کاردانی دانشجویان را آماده می کند تا بلافاصله پس از اتمام دوره وارد بازار کار شوند. همچنین اخذ مدرک کاردانی مجوزی برای ورود به دوره کارشناسی است.

مدرک کاردانی در رشته های حسابداری، آموزش و پرورش یا زمینه های فنی می تواند منجر به ورود در موقعیت های بازار مالی، تدریس یا فناوری اطلاعات و کامپیوتر شود. دوره کاردانی هنر شامل برنامه های درسی پایه برای دوره کارشناسی هنر است، در حالی که یک مدرک کاردانی علوم دانشجویان را با مهارت هایی برای ورود به دوره کارشناسی علوم آماده می کند.

مدارک کاردانی به سه دسته تقسیم می شود:

  • کاردانی علوم کاربردی (a.a.s)
  • کاردانی هنر (a.a)
  • کاردانی علوم (a.s)

در کالج های عمومی و دانشگاه ها، اخذ مدرک لیسانس شامل تقریبا ۱۲۰ ساعت گذراندن دوره های آموزشی است. برای ثبت نام در یک دوره لیسانس، دانشجویان باید حداقل یک دیپلم دبیرستان یا معادل آن داشته باشند. بسته به دانشگاه، متقاضیان باید نمرات ACT یا SAT خود را ارسال کنند. افرادی که مدرک کاردانی دارند، می توانند در دوره های کارشناسی ثبت نام کنند که در این صورت، اغلب حدود ۶۰ ساعت آموزشی را می توانند به دوره بعدی منتقل کنند.

دو سال اول دوره لیسانس شامل پیش نیازهای آموزش عمومی و کلاس های مقدماتی در هر رشته است. در طول دو سال دوم، دانشجویان دوره های تخصصی را در رشته خود می گذرانند. در این دوره همچنین دانشجویان ممکن است که یک پروژه درس اصلی، مقاله یا کارهای عملی و کاربردی انجام دهند.

حتما بخوانید: چطور افراد را در انگلیسی صدا بزنیم؟

با مدرک لیسانس، دانشجویان می توانند وارد مشاغلی مانند تجارت و کسب و کار، فناوری اطلاعات و کامپیوتر، آموزش و پرورش و مراقبت های بهداشتی و سلامت شوند. بسته به رشته تحصیلی، یک مدرک لیسانس برای سطح متوسط ​​و فرصت های مدیریتی کافی است.

انواع مختلفی از مدرک لیسانس وجود دارند:

  • کارشناسی علوم کاربردی- Bachelor Of Applied Science (Bas)
  • کارشناسی معماری- Bachelor Of Architecture (B.Arch.)
  • کارشناسی هنر- Bachelor Of Arts (Ba)
  • کارشناسی مدیریت کسب و کار- Bachelor Of Business Administration (Bba)
  • کارشناسی هنرهای زیبا- Bachelor Of Fine Arts (Bfa)
  • کارشناسی علوم- Bachelor Of Science (Bs)

مدرک کارشناسی ارشد

  • طول مدت دوره: ۱ تا ۲ سال
  • تعداد واحدهای درسی: ۳۰ واحد درسی

تنوع دوره های کارشناسی ارشد نشان دهنده پیش نیازهای مجزا، نتایج و فرصت های مرتبط با کسب درآمد مرتبط با مدرک کارشناسی ارشد است. دوره های کارشناسی ارشد ترکیبی از تکالیف درسی و کار عملی، پروژه ها و نیازهای پژوهشی است. دوره کارشناسی ارشد معمولا با ارائه یک پایان نامه، پروژه درس اصلی یا آزمون تجمعی به پایان می رسد. متقاضیان دوره های کارشناسی ارشد باید حداقل یک مدرک لیسانس داشته باشند. برخی از دانشگاه ها برای پذیرش به نمرات GRE یا GMAT نیاز دارند.

متخصصان حرفه ای و افرادی که می خواهند وارد نقش های مدیریتی و امور اجرایی و اداری شوند، باید مدرک فوق لیسانس داشته باشند. همچنین با مدرک کارشناسی ارشد می توان در یک پروژه دکترا در رشته ای خاص کار کرد. دانشجویان می توانند برای دریافت کمک هزینه های تحصیلی درخواست بدهند تا در هزینه های دوره کارشناسی ارشد کمکشان کند.

حتما دانلود کنید: آموزش زبان انگلیسی با ۱۰۰ درس رایگان (صفر تا صد+جزوه)

در حالی که مدت دوره های کارشناسی ارشد به طور معمول دو سال طول می کشد، دانشجویان می توانند طول دوره را تا ۱۲ ماه کوتاه کنند.

  • کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار- Master Of Business Administration (Mba)
  • کارشناسی ارشد تحصیلات- Master Of Education (M.Ed)
  • کارشناسی ارشد هنرهای زیبا- Master Of Fine Arts (Mfa)
  • کارشناسی ارشد حقوق- Master Of Laws (Ll.M.)
  • کارشناسی ارشد مدیریت عمومی- Master Of Public Administration (Mpa)
  • کارشناسی ارشد بهداشت عمومی- Master Of Public Health (Mph)
  • کارشناسی ارشد انتشارات- Master Of Publishing (M.Pub.)
  • کارشناسی ارشد علوم- Master Of Science (Ms)
  • کارشناسی ارشد کار اجتماعی- Master Of Social Work (Msw)

حتما بخوانید: روش نوشتن رزومه به انگلیسی

مدرک دکترا

  • طول مدت دوره: ۲ تا ۱۰ سال
  • تعداد واحدهای درسی: متغیر

دکترا بالاترین سطح رسمی تحصیلات تکمیلی است. دوره های دکترا شامل تکالیف درسی و کار عملی، امتحانات جامع، پیش نیازهای تحقیق و پژوهش و ارائه یک پایان نامه است. برای دوره های دکترا، دانشجویان باید یک مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند، هر چند برخی از مدارک دکترا یک مدرک کارشناسی ارشد را به عنوان بخشی از دوره تحصیلی در خود دارند. بسیاری از دوره های دکترا یک جدول زمانبندی مشخصی دارند، اما برخی از دوره های دکترا به دلیل ماهیت شهودی و ذهنی تحقیق و پژوهش و تکمیل پایان نامه ها سال های زیادی ادامه دارند.

حتما در کنار این مطلب بخوانید: اسامی کشورها به انگلیسی +مخفف و نوشتن ملیت

در بسیاری از رشته ها، یک فرد با مدرک دکترا به پیش نیازهایی برای آموزش در موسسات آموزش عالی نیاز دارد. با مدرک دکترا، افرادی که در حرفه های تجارت کار می کنند، می توانند به موقعیت های مدیریت اجرایی ارتقا پیدا کنند. بنابراین، وکلا به مدرک JD، پزشکان به مدرک MD یا یک پزشک استئوپاتی (استخوان درمانی) – doctor of osteopathy (DO)- و یک فیزیوتراپ به مدرک DCM برای حرفه خود نیاز دارند.

در ادامه برخی از مدارک دکترا آورده شده است:

  • دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار- Doctor Of Business Administration (Dba)
  • دکترای جراحی دندان پزشکی- Doctor Of Dental Surgery (Dds)
  • دکترای تحصیلات- Doctor Of Education (Ed.D.)
  • دکترای پزشکی- Doctor Of Medicine (Md)
  • دکترای دارو سازی- Doctor Of Pharmacy (Pharm.D.)
  • دکترای فلسفه- Doctor Of Philosophy (Ph.D.)
  • دکترای روان شناسی- Doctor Of Psychology (Psy.D.)
  • دکترای حقوق- Juris Doctor (Jd)

منبع: https://charbzaban.com/other

این مطالب را نیز ببینید!

کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲)

جوانی جمعیت هفتم اسفند ماه فرهنگستان علوم پزشکی، کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری را برگزار ...