خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / مقاله علمی – پژوهشی؛ موانع و مشکلات مشارکت کارا و اثربخش خیرین در حوزه سلامت، یک مطالعه کیفی

مقاله علمی – پژوهشی؛ موانع و مشکلات مشارکت کارا و اثربخش خیرین در حوزه سلامت، یک مطالعه کیفی

Image result for ‫فصلنامه بیمه سلامت ایران‬‎

Image result for ‫فصلنامه بیمه سلامت ایران‬‎

– اسدی جنتی نرگس، علی محمدزاده خلیل*، حسینی سید مجتبی، ماهر علی، بهادری محمد کریم. موانع و مشکلات مشارکت کارآ و اثربخش خیرین در حوزه سلامت، یک مطالعه کیفی؛ فصلنامه بیمه سلامت ایران، ۳ (۱)،  ۲-۱۳۹۹ ص ۵۰- ۴۳

گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (۱۵ مشاهده)
مقدمه: مشارکت خیرین در حوزه سلامت یکی از منابع تامین مالی در نظام سلامت است. با توجه به افزایش هزینه­های نظام سلامت در سال­های اخیر و به تبع آن افزایش پرداخت از جیب مردم توجه به منابع مالی خیرین بیشتر شده است. در راستای حفظ و افزایش حمایت و مشارکت خیرین در حوزه سلامت، نیاز به شناسایی و رفع موانع و مشکلات پیش­روی آن­ها جهت مشارکت کارا و اثربخش ضروری است.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از لحاظ جمع­آوری داده­ها پژوهشی توصیفی پیمایشی و از نظر نوع داده پژوهشی کیفی است. داده­های مورد نیاز با مصاحبه نیمه ساختاریافته با ۴۱ نفر از خبرگان و خیرین حوزه سلامت و به روش نمونه­گیری گلوله برفی جمع­آوری گردید. جهت تحلیل داده­ها از روش «تحلیل محتوای قراردادی» استفاده شد.
یافته ها: بررسی و طبقه­ بندی مصاحبه­ها نشان داد که مشارکت کارا و اثربخش خیرین در نظام سلامت شامل چهار تم اصلی ناکافی بودن ساز و کارهای قانونی، فقدان ارتباط صحیح و مستمر با خیر، مشکلات حوزه مدیریت و تخصیص بهینه منابع و آگاهی ناکافی خیر از اولویت­ها، نیازها و مشکلات نظام سلامت و ۱۸ زیرتم می­باشد.
نتیجه ­گیری: می­توان با شناخت و رفع این مشکلات، منابع مالی و مشارکت­های خیرین را به سمت نیازهای نظام سلامت با حداکثر اثربخشی سوق داد. همچنین تقویت نهادها، ساختارها و فرآیندها، تدوین قوانین تسهیل­گر، ارتباط صحیح و مدام با خیر و شناسایی اولویت­ها و نیازها و انتقال آن­ها به خیرین حوزه سلامت، مشارکت حداکثری خیرین را تسهیل و ترغیب می­نماید.
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۸/۱۰/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۹/۲/۳۰

 دوره ۳، شماره ۱ – ( ۲-۱۳۹۹ )

View This Issue in Alternative Language Export Journal XML Articles RSS

این مطالب را نیز ببینید!

مستند «حکمت در طبابت»

پنجشنبه ۲۸ دی ماه صورت گرفت پخش مستند «حکمت در طبابت» از شبکه چهار سیما ...