خانه / آموزشی / سازمان و مدیریت بهداشت و درمان ایران / دیدگاه رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در باره طرح تحول سلامت

دیدگاه رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در باره طرح تحول سلامت

دیدگاه دکتر علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  درخصوص برخی از مشکلات در حوزه بهداشت و درمان

در سال ۸۹ در اعتراض به گروگانگیری جسد مردم دربیمارستان ها از تمام سمت ها کناره گرفتم

نوبخت تاکید کرد: در سال ۸۹ در اعتراض به گروگانگیری جسد مردم دربیمارستان ها از تمام سمت ها کناره گرفتم و با صدور بیانیه ای اعلام کردم که من این انقلاب را طور دیگری شناختم ضمن آنکه من معاون درمان این کشور بودم و مردم را رایگان در بیمارستان ها درمان می کردم لذا تحمل این فضاحت را نداشتم و آن را گناه بزرگی می دانستم و بر این باور بودم و هستم که این کار به نوعی استقبال از آتش جهنم است بنابراین حاضر نبودم دیگر در این عرصه فعالیت داشته باشم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بعد از استعفای خود، در بیمارستان مهر تهران مسئول بخش دیالیز بودم، افزود: اکنون هم در این بخش فعالیت می کنم اما در آن زمان ترجیح به فعالیت در بخش خصوصی را دادم و دولت را ترک کردم.

دعوت روحانی برای همکاری

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات ، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، ادامه داد: در سال ۹۱ روزی آقای روحانی (رییس جمهور فعلی) از من و دکتر فاضل دعوت کرد تا در جلسه ای حضور پیدا کنیم؛ ایشان بنده را با توجه به سوابقی که درانجمن های علمی تخصصی و انجمن پیوند اعضا داشتم و مراوداتی که ایشان با برادرم داشت، می شناختند که در این جلسه عنوان کردند که تصمیم به ورود در انتخابات سال ۹۲ را دارند که من گفتم همکاری با شما باعث افتخارم است اما من به دلایلی از فعالیت هایم در عرصه دولتی استعفا کردم لذا من تنها تجربیاتم را در اختیار قرار خواهم داد و آن این است که درب بیمارستان های دولتی در نخستین گام باید به روی مردم باز باشد چراکه در گذشته یکبار خدمات درمانی رایگان در طول تصدی وزارت بهداشت به ملت ارایه دادیم و اکنون نیز باید این روند بار دیگر اجرایی شود.

وی تاکید کرد: بعد از ثبت نام دکتر روحانی در اردیبهشت ماه ۹۲ بنده در صدا و سیما به مردم عزیز اعلام کردم اگر جناب آقای روحانی انتخاب شوند درمان برای شما رایگان خواهد شد و دیگر شاهد گروگانگیری جسد عزیزانتان در بیمارستان ها نخواهید بود.

نوبخت تصریح کرد: بعد از انتخاب دکتر روحانی به سمت ریاست جمهوری، معاون اجتماعی ایشان از من درخواست کرد تا مسئولیت کارگروه بهداشت و درمان را بپذیرم که بنده به مدت ۲ ماه همه گروه های پزشکی را با اطلاعات به دست آمده جمع آوری کردیم و تمام وزرای سابق را اعم از خانم وحید دستجردی و آقایان فاضل، ملک زاده، ظفرقندی، نمکی، لاریجانی، زالی، طباطبایی، واعظ مهدوی، حریرچی و نوربخش را نیز جهت مشورت دعوت نمودیم.

وی با تاکید بر اینکه آغاز به کار طرح تحول سلامت از ابتدا با پشتکار و تلاش تعدادی از همکاران ما شروع شد، افزود: سُکان کِشتی این طرح به دست همکارانی داده شد که متوجه شدیم این کِشتی را به این طرف و آن طرف می کوبند و نتوانستیم به آنچه که مدنظر بود دست یابیم.

طرح تحول سلامت تنها در چند ماه اولیه اجرا بدون مشکل بود

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات ، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه اصل طرح تحول سلامت انسانی و از افتخارات دولت تدبیر و امید است، ادامه داد: درمان امری استراتژیک است اما دوستان وزارت بهداشت به دلیل کم تجربگی این طرح را بدون انجام پایلوت و با عجله در سراسر ایران و برای افراد فقیر و غنی به طور یکسان به اجرا درآوردند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه چند ماه ابتدایی اجرای طرح تحول سلامت، ماه عسل وزارت بهداشت بود، افزود: در این مدت مسئولان این وزارتخانه هرکاری دلشان خواست انجام دادند که یکباره متوجه شدیم اگر با همین روش پیش بروند طرح تحول نظام سلامت با مشکل مواجه خواهد شد لذا دو ماه بعد از اجرای این طرح، مقاله ای را در روزنامه سپید منتشر کردم و گفتم این خزانه تحمل چنین فشار مالی را ندارد و ادامه چنین روندی ما را به سرنوشت یارانه ها مبتلا می کند.

نوبخت افزود: اینکه به تمام ایرانیان اعم از دارا و فقیر یا ساکن ایران ودیگر کشورها اعلام کنیم هرکاری دلتان خواست در مرکز فوق تخصصی انجام دهید و اگر هم نیاز به وسایل مصرفی گران بود وزارت بهداشت اعتبارات آن را در اختیار قرار خواهد داد، اقدام نادرستی بود.

اعلام خطر هزینه های بالا به مسئولان

وی افزود: من در صحبت با مسئولان ذی‌ربط، اعلام خطر اجرای این طرح را عنوان کردم و در پاسخ اعلام شد که به این امر اشراف داریم و رییس جمهور نیز دستور داده تمام بودجه این وزارت را در اختیار آن قرار دهید؛ سوال نمودم اکنون آیا می توانید ماهانه ۱۰۰ هزار تومان بر حقوق یک استاد بازنشسته دانشگاه که یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می گیرد، اضافه کنید؟ الان وضعیت به گونه ای است که شاگرد شاگرد آن استاد در فلان بیمارستان کاری که انجام می دهد ۶۰ میلیون تومان پول می گیرد درحالی که اگر خزانه پول زیادی در اختیار ندارد باید پول را به استاد بازنشسته بدهد و این اقدام نوعی بی عدالتی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات ، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، افزود: آنچه که به صلاح بود از جمله نبود راهنماهای بالینی را به وزیر بهداشت گفتم اما واقعیت آن است که در زمان شروع این طرح، همه نکات مثبت آن را می دیدند و این طرح حلاوت و شیرینی داشت لذا کمتر توجهی به این تذکرات صورت می گرفت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: بعد از اجرای طرح تحول سلامت بسیار تامل کردم که به راستی اکنون باید چه کنم؛ این انقلاب به همه ما مربوط است و برای آنکه به عذاب الیم دولت قبلی گرفتار نشویم باید چاره ای اندیشیده شود و از دولت تدبیر و امید حمایت شود لذا تلاش کردم در حد توان کمک کنم تا این کِشتی به گل نشسته را به جلو حرکت دهیم و کسری بودجه هزاران میلیارد تومانی را جبران نماییم در آن زمان به دلیل حجم زیاد بدهی اطباء و واحدهای تولیدی و توزیعی از عدم دریافت طلب های خود اعلام نارضایتی می نمودند و مسئولان ذی ربط مسئولیت این عدم توازن دخل و خرج را به گردن یکدیگر می گذاشتند که دردی از طلبکاران دوا نمی کرد.

وی با انتقاد از اینکه در دولت قبلی با انحلال سازمان برنامه و بودجه مغز مملکت متلاشی شده بود، افزود: در این فاصله با تلاش و همت مسئولان کنونی، سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد و کمکی که در این زمینه می توانستم انجام دهم آن بود که آقای نمکی را به عنوان معاون اموراجتماعی سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد نمودم چراکه وی را فردی کاردان می دانم.

برای کمک به حوزه سلامت وارد مجلس شدم

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات ، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه در سازمان برنامه و بودجه به عنوان مشاور عالی فعالیت می کردم، افزود: در این میان تصمیم گرفتم برای کمک به این وضعیت به مجلس ورود پیدا کنم و درقسمت تقنینی بتوانم خدماتی را ارایه دهم که یکی از این برنامه ریزی ها تلاش برای ریل گذاری در حوزه سلامت بود که با تدوین موادقانونی لازم و انجام صرفه جویی امکان ادامه طرح فراهم شود.

وی تاکید کرد: موضوع دیگری که عامل محرکه اینجانب برای نمایندگی مجلس شد نگرانی ناشی از وسعت آسیب های اجتماعی بود که با توجه به سوابق و تجربه می توانستم در رفع هرچند اندک آن کمک نمایم مشکلی که نگرانی رهبر فرزانه انقلاب و دیگر مسئولان عالی رتبه کشور را به همراه داشت.

برای ریاست کمیسیون بهداشت هیچ تلاشی نکردم

نوبخت درباره حضور درکمیسیون بهداشت و برعهده گرفتن سمت ریاست این کمیسیون، افزود: برای ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هیچ تلاشی نکردم چراکه سوابق کاری من نشان می داد که تا چه اندازه با حوزه سلامت آشنا هستم و به خودم گفتم اینکه نیت خدمت رسانی را دارم رسالتم را به سرانجام رساندم و اگر قرار باشد به عنوان رییس کمیسیون رای نیاورم به عنوان یک نماینده وظیفه خود را انجام خواهم داد که با وجود همکاران فهیم عضو کمیسیون بهداشت توانستم ریاست کمیسیون را بر عهده بگیرم.

نوبخت با یادآوری فعالیت بیمه سلامت ایرانیان، افزود: سازمان بیمه سلامت در گذشته به عنوان بیمه خدمات درمانی فعالیت می کرد؛ گفتنی است در گذشته و زمانی که تصمیم به آغاز رایگان کردن درمان برای مردم اخذ شد سازمان بیمه تامین اجتماعی را از وزارت کار گرفتیم؛ در آن زمان به پزشکان و پرستاران حداکثر معادل یک ماه حقوق و مزایای بیشتر پرداخت می شد و بعد از این پرداخت، سقف را می بستیم و این کار در سال های ۷۲ -۶۹  بدون به وجود آوردن کسر بودجه انجام پذیرفت.

گمان می شد تامین اجتماعی همه بودجه ۹ بیست و هفتم را هزینه نکرده است

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: با این تجربه همواره بر این باور بودیم که می توانیم طرح تحول سلامت را به درستی پیش ببریم در حالی که وزارت بهداشت اقدام به سطح بندی خدمات و نظام ارجاع و استفاده از پزشک خانواده نکرد و سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت را نیز در اختیار نداشت.

وی تاکید کرد: اگر بیمه ها تجمیع می شد منابع را می توانستیم بهتر مدیریت کنیم و در این شرایط وزارت بهداشت نیز بر اساس پول در اختیار هزینه می کرد؛ تاجایی که وزیر بهداشت اعلام کرد من نمی دانستم تامین اجتماعی تا چه اندازه پول در اختیار دارد و حتی تا یک ماه پیش گمان می کردند تامین اجتماعی ۹ بیست و هفتم را مخفی کرده و به دانشگاه ها نمی دهد لذا یکی از دلایلی که بیمه سلامت را به وزارت بهداشت دادیم به دلیل بروز چنین مشکلاتی بود که مدیریت منابع صورت پذیرد.

نوبخت گفت: با توجه به اینکه لازم بود سازمان بیمه سلامت و ۹ بیست و هفتم تامین اجتماعی در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، رییس جمهور دستور داد که این منابع باید در حسابی متمرکز شود؛ در اصل تلاش داشتیم هم به وزارت بهداشت کمک کنیم و هم وزیر بهداشت در دوره های بعدی بداند که بر اساس چه مقدار منابع می تواند خرج و برنامه ریزی کند.

تزریق ۸ هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت برای سرپا نگه داشتن این سازمان و کمک به طرح تحول سلامت

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: در مجلس اعلام کردم اکنون به هر دلیلی طرح تحول سلامت با کمبود اعتبار مواجه شده و باید برای آن چاره اندیشی شود لذا در اصلاحیه بودجه ۹۵ ، مجلس ۸ هزارمیلیارد تومان به بیمه سلامت اختصاص داد و ۹ بیست و هفتم تامین اجتماعی نیز نشان دار شد تا وزارت بهداشت با توجه به آن منابع هزینه کند.

وی تاکید کرد: شانسی که آوردیم هم اصلاحیه بودجه ۹۵ در زمان مجلس دهم آمد و هم لایحه برنامه ششم در این مجلس بررسی شد؛ در قانون برنامه پنجم توسعه قوانینی در حوزه سلامت وجود داشت که اجرا نگردید چراکه معتقد به فراهم نبودن زیرساخت ها بودند.

اتمام حجت

نوبخت افزود: با همکارانم در کمیسیون مشورت نمودم که در دولت دوازدهم هیچ کاندیدای وزارت بهداشت نمی تواند رای اعتماد از کمیسیون بهداشت مجلس اخذ کند مگر آنکه تعهد نماید که از طریق اجرای احکامی که در برنامه ششم توسعه برای بخش سلامت تصویب شد فعالیت کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه وزاری کار و بهداشت عدم هماهنگی داشتند، افزود: در این شرایط هزاران پزشک و پرستار، داروساز و شرکت های توزیع کننده دارو و تجهیزات پزشکی مطالبات خود را دریافت نکرده اند تا جایی که شرایط به گونه ای پیش آمد که دانشکاه های علوم پزشکی تصمیم به اخذ پول از بیمه شدگان تامین اجتماعی در ازای ارایه خدمات را داشتند که در جلسه ای با حضور مسئولان وزارتخانه های بهداشت و تعاون و دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شد که به هیچ وجه چنین کاری به صلاح نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: از سویی دیگر جریاناتی نیز به راه افتاده بود که اقدامات غیرضروری در بیمارستان ها از جمله آن بود، به عنوان مثال مطالعات نشان داد پزشکی که در سه ماه در یک بیمارستان سه زانو عوض می کرد حال با توجه به عدم نظارت کافی در بیمارستان ها در مدت یک ماه ۸ زانو عوض کرده بود که پول این پروتزهای گران باید از خزانه ای پرداخت می شد که نمی توانست ۱۰۰ هزارتومان به حقوق یک بازنشسته علوم پزشکی اضافه کند.

تامین اجتماعی به ما ثابت کرد که ۹ بیست و هفتم را پرداخت کرده است

وی تاکید کرد: وزارت تعاون پولی را مخفی نکرده بود، سازمان تامین اجتماعی به ما ثابت کرد نه تنها ۹ بیست و هفتم را پرداخت کرده بلکه به جهت هزینه های زیاد مجبور شد از جاهای دیگر این کسری ها را جبران کند.

نوبخت با یادآوری تلاش عده ای از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از اجرای طرح تحول وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، افزود: من به عنوان رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از مرکز پژوهش ها اطلاعاتی به دست آوردم که بر اساس آن اعلام شد ۱۵ درصد اعتبارات طرح تحول سلامت در پرداخت به پزشک و پرستار و ۸۵ درصد آن صرف وادرات و تجهیزات پزشکی و دیگر کارها شده است علی رغم آنکه سال اقتصاد مقاومتی است و تولیدات داخلی نیز وجود دارد.

تشریح روند تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: یکی از علت هایی که برخی از نمایندگان خواستار تحقیق و تفحص بودند خرید های سازمان غذا و دارو و هیات امنای ارزی بود؛ ما در مجلس به دنبال مدیریت این تحقیق و تفحص بودیم لذا کمیته ای متشکل از برخی اعضای کمیسیون بهداشت، برخی طراحان سوال، تعدادی از بسیج جامعه پزشکی را تشکیل دادیم اما متاسفانه این باور به وجود آمد که کمیسیون بهداشت تحت تاثیر وزارت بهداشت است لذا نمایندگان درخواست کننده تحقیق وتفحص خواستار اعمال ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس شدند که بسیار سخت گیرانه بود.

وی افزود: برای مدیریت چنین وضعیتی، پیشنهاد شد تا اعضای درخواست کننده از تحقیق وتفحص اجازه دهند اعمال ماده ۲۳۶ هم در این کمیته بررسی شود و ریاست این کمیته به آقای قاضی پور نماینده ارومیه سپرده شد تا بی طرفی کمیسیون ثابت شود که البته در آخرین جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعضای محترم کمیسیون در یک رای گیری با اعمال ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس موافقت نکردند اما رای به انجام تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو دادند.

هزینه های تحمیل شده پشتوانه لازم مالی نداشت

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات ، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، گفت: اکنون وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر هزاران میلیارد تومان کسری بودجه دارند، به گونه ای که سازمان تامین اجتماعی پُرپول این مملکت به جهت هزینه های زیاد درمانی مستاصل مانده است که خوشبختانه قبل از پایان سال ۹۵ با تامین قسمتی از بودجه مورد نیاز از مشکلات کاسته شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: طرح تحول سلامت باید در یک الی دو استان به صورت پایلوت اجرایی می شد یا در نهایت افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و دیگر افراد تهیدست را پوشش خدمات می داد و بعد از رفع نواقص به صورت گسترده شکل اجرایی به خود می گرفت.

 وی افزود: امید است با ابلاغ راهنماهای بالینی و اعمال نظارت و رعایت قانون و انجام خرج متناسب با دخل، دیگر شاهد کسری وسیع بودجه نباشیم.

لابی گری برای افزایش تعرفه های حوزه سلامت در برخی رشته های خاص

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: تعبیه استنت و انجام ام آر آی و سونوگرافی ها هزینه زیادی را به نظام سلامت تحمیل کرد که پس از آن با ارزشگذاری نسبی خدمات، تعرفه برخی حوزه های پزشکی افزایش چشمگیری داشت که به نفع برخی رشته های خاص بود.

۹۰۰ میلیارد تومان سوبسید داروی وارداتی در یکسال ابتدایی طرح تحول سلامت

نوبخت تاکید کرد: در بررسی ها معلوم شد که در سازمان غذا و دارو در یکسال اول طرح تحول سلامت ۹۰۰ میلیارد تومان سوبسید دارو داده شد که در سال بعد با نظارت سازمان برنامه و بودجه به ۶۰ میلیارد تومان تقلیل یافت.

پرداخت حقوق های غیرمتعارف به برخی افراد در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه ها

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، ادامه داد: در طرح تحول سلامت به پزشکان غیرشاغل در بیمارستان ها حقوق های زیادی پرداخت گردید و اعلام شد این پرداختی ها به پزشکان در مناطق محروم صورت گرفته درحالی که برخی افراد در ستاد دانشگاه و ستاد وزارتخانه این پول ها را دریافت کردند که ممکن است دو سال دیگر خود را نشان دهد البته اکنون دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور ورود پیدا کرده تا به این موارد رسیدگی کنند.

ضرورت صرفه جویی در اجرای طرح تحول نظام سلامت

وی افزود: اگرچه باید در برخی از زمینه ها به فکر پزشک بود تا خدمت خوبی از وی دریافت شود اما با ادامه روش موجود دولت بدهکار و پزشکان و پرستاران طلبکار می شوند و بر ارایه خدمت اثرمطلوب دارد لذا با مدیریت منابع و صرفه جویی از طریق استفاده از کارت الکترونیک بیمه سلامت و بهره جویی از راهنماهای بالینی می توان ادامه کار داد.

نوبخت درباره پیش بینی خود از ادامه طرح تحول سلامت، ادامه داد: ما به دنبال اصلاح طرح تحول سلامت هستیم و بر این باوریم که قطار طرح تحول سلامت در حرکت باید تعمیر شود چراکه معتقدیم طرح تحول نباید متوقف شود اما نیاز به اصلاحات جدی دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، درباره منابع پایدار طرح تحول سلامت، افزود: مجلس تلاش کرد با اختصاص یک درصد از ارزش افزوده و ۱۰ درصد هدفمندی یارانه ها و مالیات بر کالا و مواد آسیب رسان منابع پایداری را برای طرح تحول سلامت در نظر بگیرد.

وی با یادآوری برخی انتقادها نسبت به عدم پرداخت منابع مالی از هدفمندی یارانه ها به وزارت بهداشت، افزود: من این موضوع را پیگیری کردم که اعلام شد ما آنچه که از افزایش حامل های انرژی دریافت می کردیم به یارانه اختصاص می دادیم لذا اگرچه از هدفمندی یارانه ها اعتباری به وزارت بهداشت داده نشد اما این اعتبارات به نحو دیگری تزریق شد تاجایی که در برخی موارد به جای آنکه تخصیص اندکی داده شود ۱۱۰ درصد تخصیص اعتبار شد و بدین ترتیب بدهکاری خود را به شیوه دیگری جبران کردیم.

سازمان تامین اجتماعی باید گزارش ۹ بیست و هفتم را زودتر به رییس جمهور ارایه می کرد

نوبخت با تاکید بر اینکه منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محدود بود، افزود: سازمان تامین اجتماعی باید گزارش ۹ بیست و هفتم را به مسئولان ارایه می کرد تا این شائبه ها ایجاد نمی شد حال اکنون وضعیت به گونه ای نیست که بتوان از طرح تحول سلامت عقبگرد کرد چراکه مردم نباید ناامید شوند اکنون طرح تحول ضرورتی است که همگان می بایست به آن کمک کنیم.

با وجود داشتن تولید داخل، صدور مجوز واردات صافی دیالیز، خلاف اقتصاد مقاومتی است

وی با یادآوری واگذاری بخش های دیالیز به واحدهایی که صلاحیت علمی لازم را ندارند و صدور مجوز واردات صافی از سوی وزارت بهداشت، تاکید کرد: این موضوع با تخصص من در ارتباط است لذا اعلام می کنم اکنون با وجود داشتن تولید داخل، صدور مجوز واردات صافی دیالیز، خلاف اقتصاد مقاومتی است و انجمن علمی ذیربط اعلام نموده که ممکن است جان بیماران دیالیزی با خطر روبرو شود در نتیجه نباید در مقابل آن سکوت کرد.

این مطالب را نیز ببینید!

چرا بزرگترین طرح نظام سلامت ایران چنین وضعیتی دارد؟

اجرای طرح پزشک خانواده در دو استان زیر ذره بین شورایعالی سازمان چرا بزرگترین طرح ...