خانه / آموزشی / مراسم سال تحصیلی جدید در دانشگاه علوم پزشکی واحد تهران

مراسم سال تحصیلی جدید در دانشگاه علوم پزشکی واحد تهران

دکتر خلیل علی محمدزاده معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران

اقدامات کیفی در حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، اعتماد وزارت بهداشت را جلب کرده است.

دکتر خلیل علی محمدزاده معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در مراسم جشن ورودی های جدید این دانشگاه که با حضور و سخنرانی دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و سالگرد دفاع مقدس، از ایثارگری‌های جوانان، خانواده‌ها و همه مردم ایران از نقطه آغاز انقلاب اسلامی تاکنون و در ۸ سال جنگ نابرابر و تحمیلی تجلیل کرد.

وی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران را با قدمتی بیش از ۳۳ سال و دارای ۵ دانشکده پزشکی، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی، بهداشت و مهندسی پزشکی و علوم نوین و  ۴ بیمارستان شامل بوعلی، امیرالمومنین، مرحوم جواهری و فرهیختگان توصیف کرد و از خدمات دکتر جاسبی معمار دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر یحیوی بنیانگذار واحد پزشکی و حوزه علوم پزشکی دانشگاه، قدردانی نمود.

وی این واحد دانشگاهی را یکی از بزرگترین واحدهای ارائه کننده رشته های علوم پزشکی در بین بیش از ۹۰ واحد دانشگاه آزاد اسلامی ذکر کرد و گفت: این واحد دارای ۱۰ هزار  و ۵۰۰ دانشجو است که ۵۶ درصد آنها در رشته‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بقیه در رشته‌های مرتبط با حوزه سلامت اما مطابق با برنامه آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری شاغل به تحصیل هستند.

وی در ادامه گفت: بیش از ۸۰ درصد دانشجویان واحد پزشکی تهران را دانشجویان دختر تشکیل می‌دهند که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل دانشگاه آزاد اسلامید ر اقصی نقاط کشور امکان رشد علمی و حضور در عرصه‌های مختلف جامعه پیدا کرده‌اند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران تعداد رشته های این واحد را ۳۸ رشته و ورودی های سالجاری آن را ۲۱۳۰ نفر عنوان کرد.

وی گفت: بیش از ۴۰ درصد دانشجویان قبولی امسال که در این واحد ثبت‌نام کرده‌اند، در رشته ی مشابه دیگری در یکی از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی پذیرفته شده بودند ولی انتخاب نهایی‌شان این واحد است که این مسئله، وظیفه ما در ارائه خدمات و مهرورزی به این عزیزان باز هم سنگین‌تر می‌کند.

وی گسترش تحصیلات تکمیلی را نیاز شدید جامعه ذکر کرد و خاطر نشان شد: دانشگاه هم برای کیفیت بخشیدن به کارها و خدمات خود و تحول آموزشی لازم به این توسعه احتیاج دارد، البته با ایجاد شرایط، زمینه‌ها و استانداردها که برای این منظور طی ۳ سال اخیر اقدامات عمرانی، تجهیزاتی و جذب عضو هیات علمی ذی‌صلاح و تشکیل مراکز تحقیقاتی در دانشگاه و پایگاه‌های تحقیقات بالینی در بیمارستان های تابعه در دستور کار قرار گرفته که پیشرفت قابل قبولی نیز داشته است.

 |

وی گفت: به طور میانگین ۳۰ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند، ولی در واحد پزشکی با این میزان فاصله دو – سه برابری داریم که ضرورت دارد، اولاً مدیران گروه‌ها و دانشکده‌های خود واحد، تحرکات و پی‌گیر‌های لازم را بیشتر کنند و ثانیاً پرونده‌هایی که در این باره با تائید گسترش دانشگاه به وزارتخانه مربوطه ارسال گردیده، مورد رسیدگی سریع و جدی قرار گیرند.

وی اظهار داشت: باب تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی با تفکرات و راهنمایی های دکتر میرزاده، به خوبی باز شده و با استراتژی‌های دقیقی که دکتر لاریجانی در مدت کوتاه، ولی پرحاصل مسئولیت در دانشگاه تدوین کرده اند در حوزه پزشکی نیز قاعده‌مند شده و امروز مفتخریم که واحد پزشکی تهران با وضعیت مناسبی که در اثر فعالیت‌های همه جانبه فنی و عمرانی در بیمارستان‌های بوعلی و امیرالمومنین پیدا کرده است، در آستانه ی پذیرش دستیار تخصصی در رشته داخلی است و امیدواریم سایر تقاضاهای این واحد در مورد درخواست های دیگر از جمله دستیاری تخصص جراحی عمومی، اطفال، زنان و زایمان و طب اورژانس نیز در دستور بررسی و اقدام مورد صلاحدید قرار گیرد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در طول ۳ سال اخیر و در راستای اجرای برنامه ارتقاء کیفیت دانشگاه، تعداد دانشجویان واحد از حدود ۱۳ هزار به ۱۰ هزار و پانصد نفر کاهش یافته و در کنار آن تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه به ویژه در تخصص‌های متنوع بالینی از ۲۲۵ به ۲۸۵ نفر افزایش پیدا کرده و به عبارتی نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو در این واحد از ۱ به ۵۷ نفر به ۱ به ۳۶ نفر ارتقاء یافته است که کار مهمی بوده و در این رابطه در فراخوان اول جذب هیأت علمی در آبان ماه، قدم‌های موثر دیگری نیز برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به ارتقاء کیفیتی که در دوره ی مدیریت دکتر میرزاده، دانشگاه در مسیر آن قرار گرفته و لطف دکتر لاریجانی و کوشش های حوزه معاونت پزشکی دانشگاه، اعتماد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی و رعایت موازین و شاخص‌های کیفی در حوزه آموزش و پژوهش را مورد سپاس قرار داد و گفت: در سال های اخیر، اجرای آزمون‌های جامع علوم پایه و پره انترنی دانشگاه آزاد اسلامی ازسوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خود دانشگاه واگذار گردیده و وزارت متبوع موافقت کرده که در کنار ۱۰ قطب کشوری، دانشگاه آزاد اسلامی خود قطب مستقل و یازدهمی باشد.

وی اضافه کرد: دانشجویان واحد پزشکی تهران در امتحان علوم پایه از سال ۹۳، هر سال ۴ درصد بیشتر رشد قبولی داشتند و درصد قبولی‌ها در شهریور ۹۵ به حدود ۹۲ درصد رسیده است. در امتحان پره انترنی نیز همینطور، در آخرین آزمون، حدود ۹۰ درصد قبولی داشتیم و در بین لیست ۲۶ نفره ی دو و نیم درصد علوم پزشکی کشور در سال ۹۴ از دانشگاه آزاد اسلامی، ۶ رتبه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران بودند که در همین مراسم از این دانشجویان تقدیر و تشکر به عمل خواهد آمد.

وی با ذکر این مطلب که امتحان صلاحیت بالینی (OSCE) تاکنون ۳ دوره در این واحد برگزار گردیده، گفت: نتایج ارزیابی‌های اعلام شده حاکی از استحکام و کیفیت کار دانشجویان است و در همین راستا، EDC در واحد و EDO در دانشکده‌ها بیش از گذشته فعال شده و بر امکانات و فضای Skill lab، سالن تشریح و آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های واحد نیز افزوده شده است.

 |

وی به المپیاد کشوری علوم پزشکی و حیطه‌های مختلف مربوط به آن هم، اشاره نمود و گفت: در این زمینه هم تحرکات واحد نسبت به قبل بیشتر شده و در المپیاد اخیر، دانشجویان این واحد جایگاه‌هایی هم کسب کرده‌اند.

دکتر علی محمدزاده به استعدادهای ورزشی خوب در بین دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز پرداخت و اظهار داشت: به ورزش همگانی و حرفه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی، امکانات و امتیازات مناسبی تعلق می‌گیرد و در راس ورزش دانشگاه آزاد اسلامی، استاد فرهیخته و مربی باسابقه و خوشنامی قرار دارد.

وی از مسئولین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استدعا کرد: در جشنواره ورزشی دانشجویان علوم پزشکی که همه ساله از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  برگزار می‌شود، از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز دعوت نمایند، تا از این طریق راه برای تبادل فرهنگی و همکاری‌های بین دانشجویان کشور و مشارکت‌های دانشگاهی بیش از پیش هموار شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران با اشاره به دایر شدن فیلد پزشکی اجتماعی در واحد پزشکی به برکت حضور استاد دکتر ملک افضلی و فعالیت‌های خوبی که در این رابطه زیرسازی شده، اظهار داشت: با این اقدام تعدادی از طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌ها به این سمت و سو جریان پیدا کرده و دانشجویان از آموزش ها و برنامه ها استقبال می‌کنند و امید می‌رود در آینده تاثیرات بیرونی این اقدامات بیشتر خود را نشان دهد و در پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقاء سلامت جامعه مفید فایده واقع شود.

وی حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشجویان واحد پزشکی را از نظر سلیقه، منش و تدبیر عالی خواند و گفت: در این واحد دانشجویان معمولاً با خردورزی و منطق محکمی فعالیت‌های دانشجویی خود را در قالب بسیج، تشکل‌ها، نشریات، کانون‌ها و فعالیت های قرانی و سایر اقدامات زیر نظر شورای فرهنگی دانشگاه انجام می‌دهند و بحمدالله به برکت وجود شخصیت وارسته و خود ساخته ای چون استاد دکتر طباطبایی در راس مدیریت واحد، انسجام و وحدت رویه خوبی در این عرصه حاکم است.

وی در حوزه آموزش و پژوهش به برنامه‌هایی مانند جشنواره آموزشی – پژوهشی دانشجویان و استادان برتر که تاکنون دو دوره ی آن برگزار شده و انتخاب قطعی مدیران گروه‌های آموزشی توسط اعضای هیات علمی گروه و استفاده از اساتید معتمد و مشورت خواهی از دانشجویان و اساتید اشاره کرد و این برنامه‌ها را در مرحله  اجرا موفق ارزیابی نمود و گفت: این برنامه ها با قوت تداوم خواهد یافت.

دکتر علی محمدزاده ضمن تشکر از فعالیت های معاونت عمران و توسعه دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران گفت: فعلا در این واحد، فضای جمع و جور و محدودی در میان یک منطقه مسکونی متراکم داریم و متاسفانه برای اهالی این محله مزاحم تلقی می شویم، لکن از ۲ سال پیش پردیس متمرکزی به مساحت ۱۴ هکتار در جوار واحد علوم و تحقیقات و سازمان مرکزی دانشگاه در منطقه پونک برای علوم پزشکی تهران در دست طراحی، آماده سازی و آغاز عملیات اجرایی است که در آن مکان، امکانات بسیار زیادی در نظر گرفته شده، ولی با این وجود حوزه عمران و توسعه دانشگاه از بازسازی و بهبود وضعیت این محیط هم غافل نیست که امیدواریم این تلاش ها به ثمر نشیند و آن روز را هم ببینیم که در حوزه علوم پزشکی نیز دانشگاه آزاد اسلامی از حیث امکانات و تجهیزات دانشگاه‌های رقیب خود در تهران را پشت سر بگذارد.

وی در خاتمه دانشجویان ورودی جدید رشته‌های مختلف را مورد خطاب قرار داد و چند نکته را یادآور شد: اول اینکه؛ طی همین هفته‌های نخست نیمسال اول به قوانین و مقررات دانشگاه آشنا شوید و آنها را در طول تحصیل رعایت کنید، چون مسایلی که شما غالباً به آنها نیاز دارید، واجب است از آنها آگاهی پیدا کنید. نکته دوم اینکه؛ با محیط دانشگاه انس پیدا کنید، محیط دانشگاه با محیط دبیرستان تفاوت زیادی دارد. نکته دیگر اینکه؛ احترام همدیگر، کارشناسان و اساتید و پدر و مادر خود را رعایت کنید و هرگونه بی‌احترامی و مسئولیت گریزی از سوی عوامل دانشگاه در رابطه با کارهای خودتان را جهت اصلاح امور و اقدام به موقع به ما گزارش دهید و نکته آخر اینکه؛ سعی کنید در دانشگاه کتب و منابع مرجع را مطالعه کنید و مطالعه را به آخر ترم و فصل امتحانات موکول نکنید.

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، با حضور در مراسم جشن دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، خطاب به دانشجویان گفت: باید به همه شما که این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اید، تبریک بگویم زیرا دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران به دلیل بهره مندی از استادان برجسته و معتبر علوم پزشکی و پذیرش دانشجویان مستعد و نخبه از اعتبار ویژه ای برخوردار است و برند این دانشگاه در میان ۲۵۰۰ موسسه غیر انتفاعی آموزشی و غیر دولتی مورد تائید و حمایت وزارت بهداشت است.

شایان ذکر است که سخنان معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در این مراسم در روزهای گذشته از طریق خبرگزاری ها انتشار یافت.

این مطالب را نیز ببینید!

کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲)

جوانی جمعیت هفتم اسفند ماه فرهنگستان علوم پزشکی، کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری را برگزار ...

یک دیدگاه

  1. جناب آقای دکتر خلیل علی محمد زاده،
    موفق و مستدام باشید