خانه / اخبار / جمعیت و باروری سالم / تبلیغ فرزند هراسی

تبلیغ فرزند هراسی

برخی همچنان فرزند هراسی تبلیغ می کنند.

دکتر خلیل علی محمدزاده استاد دانشگاه گفت: انتظار می رفت پس از نزدیک به دو سال که از طرح رسمی مسئله ی لزوم ارتقای نرخ باروری کل در کشور می گذرد، قوانین لازم در مراکز مربوطه به سرانجام می رسید و یا ابلاغ می شد.

وی که در “همایش سلامت جمعیت و تعالی خانواده” در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سخن می گفت، اظهار داشت: سیاست های کنترل جمعیت اگرچه در آغاز درست اتخاذ شد، لکن در ادامه، شاخص ها به درستی رصد نشد و در اثر افراط ها، باروری به زیر حد جایگزینی سقوط کرد و اینک از این سراشیبی بالا رفتن، به ویژه در شرایط حاضر، قدری دشوار می باشد.

رئیس کمیته ی بهداشت شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده افزود: جبران کاهش رشد جمعیت در ایران، نیازمند مداخله در عوامل مختلفی ست که باید با تفکر، برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک، راه حل هریک از آن ها در یک زمینه ی فرهنگی و حمایتی، توسط متخصصان مربوطه به خانواده ها پیشنهاد شود.

وی با بیان اینکه دولت در گذشته و برای اجرای سیاست های کنترلی، با تمام توان وارد عمل شد، گفت: در این دوره نیز، عزم جدی در دولتمردان و قانونگذاران برای اعطای مشوق های اقتصادی و اجتماعی لازم و به ویژه برای خانواده‌هایی که در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند، باید شکل گیرد.

این استاد دانشگاه با ذکر این نکته که وضع درآمدی بالا و یا پایین به تنهایی راه حل مشکل نیست، تصریح کرد: آنچه مشکل اصلی ما را حل می کند: تغییر نگرش ها و تحول در سبک زندگی ست و گرنه با حل معضلات مهمی مانند تورم، بیکاری و حتی رفاه عموم مردم، بازهم مسئله ی جلوگیری از کاهش رشد جمعیت حل نخواهد شد. و البته تلاش در این زمینه ها امر بسیار لازمی ست.

وی افزود: هم اکنون آمارها بیانگر آن ست که در جوامع مختلف و از جمله ایران، در سطوح تحصیلی و درآمدی بالا، تعداد فرزندان خانوارها نه تنها بیشتر نیست، بلکه کمتر از میانگین جامعه است.

مدیر کارگروه تعالی جمعیت و خانواده بسیج جامعه ی پزشکی کشور اظهار داشت: بزرگترین غفلت ما در اجرای سیاست کنترل جمعیت این بود که چنان فرهنگی بر جامعه حاکم شد که بر خلاف اهداف برنامه، فرزند متناسب داشتن، مثلا در حد سه و چهار تا، به ضد ارزش و فرزند کم داشتن، یعنی یکی و در نهایت دو تا، کم کم به ارزش تبدیل شد.

وی گفت: در الگوی ازدواج، باروری، خانواده و تربیت فرزند در اثر فاصله گرفتن تدریجی از برخی معیارهای فرهنگ اسلامی و ایرانی، تغییراتی ایجاد شده، که خود جوانان برای رفع این اشکالات، باید به صحنه آمده و خانواده ها، مجلس و دولت را کمک کنند.

وی افزود: البته اشتغال و تحصیلات دانشگاهی اکثریت خانم ها هم این زمینه را تسهیل کرده و باید در این خصوص برای ایجاد تعادل و هماهنگی بین اشتغال و تحصیل خانم ها و نقش و جایگاه آن ها در مدیریت خانواده، شرایط مناسبی تعریف و مشوق ها و رویه هایی وضع شود.

وی با اشاره به این نکته که فرزندآوری از آن مقوله هایی نیست، که دیگران برای خانواده ها نسخه پیچی کنند، خاطر نشان ساخت: ورود بنده و سایر متخصصان به این صحنه و مباحث مربوط به آن، به منظور مطلع ساختن مردم، خانواده ها و مسئولین از وضعیت فعلی و نیز تشریح پیآمدها و عوارض ناگواری ست که بی توجهی به ساختار ترکیب سنی جمعیت و در نتیجه از بین رفتن نمای جوانی کشور و ظهور پیری عمومی در دهه های آتی، می تواند ایجاد نماید.

دکترخلیل علی محمدزاده گفت: گاهی دیده می شود برخی، با ایجاد شبهه در اذهان، و نگرانی و ناامیدی نسبت به آینده و با توسل به برخی مشکلات و مطالب به ظاهر منطقی، در میان جوانان و به ویژه خانم ها، فرزندهراسی تبلیغ می کنند.

وی افزود: اگر نیاز به فرزندآوری و تربیت نسل صالح احساس نشود، ازدواج ها هم به تاخیر می افتد و یا در پایداری آ ن ها خللل ایجاد می شود و به تبع آن بسیاری از شاخص های فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی نیز افت می کند و از اقتدار کشور کاسته می شود.

وی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همانطور که اخیرا نسبت به کاهش سزارین، ترویج زایمان طبیعی و درمان ناباروری، دغدغه مند شده و اعلام برنامه کرده، ضروری ست که نسبت به استقرار فرهنگ درست باروری و کاهش انواع سقط جنین نیز، برنامه های خود را گسترش دهد.

وی فرهنگ سازی سنجیده و علمی در باره ی جمعیت را وظیفه ی همه ی صاحبان خرد در تخصص های مختلف و به نوعی همه ی وزارتخانه ها ذکر کرد و گفت: گفتمان سازی مقدمه ی اقدامات بزرگ فرهنگی است و حوزه و دانشگاه و رسانه ها باید در این خصوص پیشگام باشند، تا در جامعه سبک زندگی سالم ایرانی و اسلامی بیشتر نمود پیدا کند.

وی در پایان گفت: در دوره ی کنترل جمعیت، در ایجاد فرهنگ تحدید نسل، همه ی دستگاه ها به وزارت بهداشت کمک کردند و اینک هم برای فرهنگ سازی، جبران برخی اشتباهات و قسمت های رها شده ی برنامه ی قبلی، باید فعالیت های درخور محسوسی صورت گیرد.

شایان ذکر است که این نشست علمی با سخنرانی اساتید مجرب دانشگاهی و شرکت اساتید، کادر پزشکی و پرستاری و مامایی و دانشجویان و با اختصاص امتیاز فرهنگی و بازآموزی در تالار همایش های نور بیمارستان آیت الله طالقانی برگزار شد.

ضرورت تجدید نظر در سیاست های جمعیتی کشور(دکتر اسحاقی) و مهارت های فرزند پروری(دکتر رنجبر کرمانی)، سالخوردگی جمعیت و پیامدهای اقتصادی آن(دکتر محمودی) ، وضعیت شاخص های جمعیتی و مدیریت سیاست های جدید جمعیتی(دکتر علی محمدزاده) و  نقادی روش های عقیم سازی(دکتر سیم فروش) از جمله محورهای همایش سلامت خانواده و تعالی جمعیت به شمار می آید.

همایش یاد شده با همکاری بسیج جامعه پزشکی دانشگاه، بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ ، موسسه تامین درمان بسیجیان، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده برگزار گردید.

 www.tasnimnews.com

سرویس: اجتماعی ، تاریخ: ۱۷/دی/۱۳۹۳ – ۱۴:۱۴

شناسه خبر: ۶۱۱۹۲۲

این مطالب را نیز ببینید!

برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها و راهکارها

بیست و هفتمین نشست شورای آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت: برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها ...