خانه / استراتژی های توسعه ملی / عوامل مهم در پیشرفت کشورها؛ دانش، ثروت و قدرت

عوامل مهم در پیشرفت کشورها؛ دانش، ثروت و قدرت

دکترخلیل علی محمدزاده استاد دانشگاه

در یک جامعه پایدار طبقه متوسط در اکثریت است.

Image result for ‫دکترخلیل علی محمدزاده‬‎

 دکترخلیل علی محمدزاده استاد دانشگاه درجمع دانشجویان رشته های مختلف دکترای مدیریت در تهران با اشاره به ابعاد مختلف تعابیر و تفاسیر عدالت در سیستم های حکومتی گفت: توزیع عادلانه امکانات، منزلت، قدرت، ثروت و امتیازات ملی تعابیر مختلف و مکملی از عدالت و از مولفه های مهم در نیل به عزت و ارتقاء آن در ابعاد گوناگون است.

 وی در توضیح رفاه گفت: منظور از رفاه، آسایش بیشتر انسان ها در زندگی و داشتن روزهای با کیفیت و دستیابی به شرایط و الزامات تحکیم خانواده و تربیت نسل خردمند، پویا و بالنده است که حرکت در مسیر پیشرفت را تسهیل می کند و امنیت و آرامش در نیل به آسایش مقدمه ای ضروری می باشد.

 دکترخلیل علی محمدزاده حقیقت اصولگرایی را ارزیابی برنامه های اجرایی و رفع اشکالات موجود در آن ها و تدوین برنامه های اصولی برای حل مشکلات مردم ذکر کرد و گفت:  براین اساس اصولگرایی برای وصول به اصلاحات لازم است و اصلاح طلبی نیز در چارچوب پاسداری از اصول و مبانی انقلاب اسلامی مفهوم پیدا می کند.

 وی افکار عمومی را بهترین ناظر و قاضی برای اظهارنظر در مورد برنامه ها، دیدگاه ها و توانمندی نامزدهای انتخابات خواند و گفت: با شرکت هر چه بیشتر اقشار مختلف مردم در پای صندوق آراء، ضریب خطا و اشتباه کاهش می یابد و امید و نشاط جامعه افزون می شود و نظارت و مراقبت عمومی بر مسئولین نیز اثربخش تر می شود.

 وی مناظرات تلویزیونی نامزدها را در تقویت قدرت انتخاب مردم حائز اهمیت دانست و گفت: نباید این بحث ها با مطالب سطحی آلوده می شد و گاهی منطق و استدلال کنار می رفت و راه برای تمسک به اخبار نه چندان راست باز می گردید.

 این استاد دانشگاه طرفداری از محرومین و مستضعفین را در این دوره از انتخابات پررنگ توصیف نمود و خاطر نشان شد: فاصله طبقاتی و شکاف عمیق بین اقشار مختلف در جامعه جای تاسف دارد، ولی این بدان معنی نیست که دولت های مختلف در این زمینه دستاوردی نداشته و یا اقدامی نکرده اند.

 وی جامعه متشکل از درصد کمی ثروتمند و درصد بالایی از فقرا را جامعه ناپایدار خواند و گفت: در جامعه پایدار درصد ثروتمندان و فقیران هر یک کمتر از  ۲۰ درصد است و طبقه متوسط اکثریت جامعه را تشکیل می دهد.

 وی افزود: مطالبات باید بر مقتضای برنامه ها، شرایط و امکانات مطرح شود و نباید اندازه و سطح مطالبات به افراط کشیده شود، به گونه ای که امکان پاسخگویی سریع به آن ها میسور نباشد.

 دکتر علی محمدزاده افزود: رفع فقر و استضعاف از شعارهای مهم انقلاب اسلامی است و باید گفت در واقع روزی که بر این مسئله و آسیب های اجتماعی که این پدیده به دنبال دارد، چیره شویم، انقلاب به پیروزی بزرگی رسیده است.

 وی مبارزه با فقر و عوارض ناشی از آن و زمینه های ایجاد آن را از ماموریت های مستمر انقلاب اسلامی خواند و گفت: برای این منظور با مدد از دیدگاه اسلامی و ایجاد سبک زندگی سالم و تدوین قوانین مناسب و لازم و برخورداری از یک برنامه جامع و جوابگو، باید راه حل های عملی و در دسترس ارائه داد.

 وی سه عامل مهم دانش، ثروت و قدرت در یک بستر متحول فرهنگی را در پیشرفت کشورها دخیل دانست و گفت: با داشتن دانش می شود به دو عامل دیگر دست یافت ولی بدون دانش، حتی با داشتن دو مولفه دیگر، حفظ قدرت و ثروت دشوار است و در جهان نمونه هایی از کشورهای فاقد دانش، ولی دارای قدرت و یا ثروت وجود دارد که به دیگر کشورها وابسته اند و یا وضعیت ناپایداری دارند.

 وی در ادامه با اشاره به اهداف و ابعاد پیشرفت ملی گفت: برای اندازه گیری این موفقیت باید نشانه های روشن و رو به رشدی در رابطه با ارتقاء دسترسی مردم به عوامل تداوم بخش زندگی مانند غذا، مسکن، بهداشت و امنیت وجود داشته باشد.

 وی گفت: همچنین باید در سطح و کیفیت زندگی مردم آثار مشهودی از جمله افزایش درآمد، تامین اشتغال، آموزش و پرورش بهتر و توجه بیشتر به ارزش های والای انسانی دیده شود که تحقق این موارد تنها به عوامل مادی مربوط نمی شود بلکه اعتماد به نقس و اتکاء به خود هم در این رابطه نقش بسزایی دارد.

 وی عامل مهم دیگر در این باره را افزایش حق انتخاب سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افراد جامعه عنوان کرد و گفت: این شاخص به میزان رهایی جامعه از قید وابستگی به سایر کشورها  و میزان بصیرت و تحلیل مردم نیز بستگی دارد.

 وی در ادامه گفت: در بسیاری از موارد و زمینه های فوق پس از پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ کمی و کیفی مسیرهایی پیموده شده است.

 این استاد دانشگاه سهم توجه به قدرت های درونی یک کشور و اصلاح ساختارها، فرایندها و توانمند سازی منابع انسانی را در این تحول، بسیار بالا تلقی نمود و اظهار داشت: با چنین رویکردی می توان نقاط ضعف را هر چه بیشتر کاهش داد و به ویژه در صورت به دست آوردن فرصت ها و داشتن برنامه درست برای بهره برداری از آن ها و نیز استفاده از تجارب و دستاوردهای مثبت سایر ملل، از راه های میانبر فاصله زیاد خود با کشورهای بسیار پیشرفته را کم نمود.

 وی انتخابات را محک سنجش قدرت داخلی و خارجی نظام و مردم را برنده اصلی انتخابات توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد؛ مردم ایران در سایه تمسک به رهنمودهای مقام معظم رهبری و در همان مرحله اول، بهترین سرنوشت را برای قوه اجرایی کشور در چهار سال آینده رقم بزنند.

کد خبر: ۲۳۰۰۸۱    تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶|۱۸:۳۲

انتشار یافته در پایگاه خبری وکیل ملت

پایگاه خبری تحلیلی وکیل ملت

این مطالب را نیز ببینید!

مستند «حکمت در طبابت»

پنجشنبه ۲۸ دی ماه صورت گرفت پخش مستند «حکمت در طبابت» از شبکه چهار سیما ...