خانه / اخبار / دانشگاهی / بازخوانی یک گفت و گو در سال ۱۳۸۴، اینترنت نمی تواند جایگزین کتاب درسی شود.

بازخوانی یک گفت و گو در سال ۱۳۸۴، اینترنت نمی تواند جایگزین کتاب درسی شود.

اینترنت نمی تواند جایگزین کتاب درسی شود.

یکشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۸۴، ۰۲:۴۷ ب.ظ

ایران در آینده نزدیک از نظر مطالعه و ارتباط الکترونیکی رشد قابل توجهی خواهد داشت اما جایگزین کتاب و کتابخوانی و مراجعه به کتابخانه ها نخواهد شد.

دکتر خلیل علی محمدزاده ، نویسنده و پژوهشگر علوم اجتماعی در گفتگو با صدا و سیما توضیح داد: چون از یک سو هم اکنون بیش از ۹۰ درصد مردم کشور امکانات و آموزش های لازم در این زمینه ها را ندارند و از طرف دیگر در کشورهایی که وضعیت دسترسی به این وسایل مطلوب است، چنین چیزی اتفاق نیفتاده و کتاب همچنان جایگاه خاص خود را دارا است.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا توسعه سایت ها و وبلاگ ها می تواند در آینده ما را از کتابخانه و خرید کتاب بی نیاز نماید، گفت: تاسیس سایت ها و وبلاگ های کتاب و ادبیات در کشور به عنوان فعالیت نوینی در راستای توسعه و ترویج آموزش الکترونیک پدیده مبارک و در حقیقت یک نو آوری در امر نگارش و اطلاع رسانی است.
علی محمدزاده اظهار داشت: بدیهی است این نوع آموزش ها با توجه به شرایط حاکم بر عصر اطلاعات روز به روز مخاطبان بیشتری را پیدا خواهد کرد.
وی افزود: بهره گیری از این شیوه ها به ویژه در زمینه تحصیلی اگر چنانچه با سیستم های فعال برای پرسش و پاسخ توام باشد در واقع چیزی بیشتر از کتاب و در حکم کلاس و معلم است.
علی محمدزاده در رابطه با میزان تاثیرگذاری فرهنگی این سایت ها گفت: به نظر من تاثیرگذاری این سایت ها خیلی سریع است ولی در موارد بسیاری از عمق لازم برخوردار نیست.
وی گفت: یکی از تواناترین جلوه های رایانه ای در جهت آموزش و به ویژه خود آموزی ، نرم افزارهای چند رسانه ای است . این نرم افزارها غالبا مجموعه اطلاعاتی و کمک آموزشی بوده و بر روی دیسک های فشرده اراده می شود و به عنوان وسیله ای برای افزایش انگیزه و کیفیت آموزش حائز اهمیت است.
این پژوهشگر علوم اجتماعی در ادامه گفت: از دیدگاه بنده یکی از اشکالات عمده اعتیاد به اینترنت و سایت ها و وبلاگ ها، بمباران اطلاعاتی و تبلیغاتی است که بعضی وقت ها بر عقل و خرد رجحان پیدا می کند و شناسنامه دار بودن سایت ها و وبلاگ ها و آزادی توام با مسئولیت در ارتباط با کارکرد اجتماعی آنها نیز به همین علت لازم به نظر می رسد.
وی با اشاره به ضرورت ساماندهی سایت ها و وبلاگ ها خاطرنشان ساخت: یکی از وظایف دولت تعریف چارچوب های تاسیس و فعالیت این سایت ها بر اساس طرح مطالب مورد علاقه و نیاز و لزوم بحث و نظر و ارائه طرز فکر و پویایی در این عرصه است.
این نویسنده گفت: سایت ها و وبلاگ ها در فعالیت های خود باید به تقویت قوه تحلیل، تفکر و خلاقیت مخاطبان نیز توجه داشته باشند.
علی محمدزاده بهترین شیوه مقابله با آسیب های این سایت ها را نیز آموزش و توجیه گردانندگان آن و ترغیب رسانه های مشابه به پاسخگویی مناسب و مستدل معرفی کرد.
وی گفت : البته از این مساله نباید غافل باشیم که نسل امروز کشش و جاذبه فراوانی برای بهره گیری از روش های مدرن و دسترسی به اطلاعات آزاد و کسب آگاهی های متنوع دارد که این موضوع مسئولیت مراکز علمی و فرهنگی کشور را در پاسخگویی به این نیاز سنگین تر می کند.

این مطالب را نیز ببینید!

مقالات مروری در طب حکمت بنیان، مجله نفس

دوره ۱۰ شماره ۳ (۱۴۰۲)  July 2023 ویژه نامه طب حکمت بنیان مقالات مروری مبانی ...