سالخوردگی جمعیت

حرکت پرسرعت ایران به سمت سالخوردگی/ کاهش “نرخ کل باروری” به ۱.۷ فرزند

یک فعال حوزه جمعیت گفت: طی سه دهه اخیر، میانه سنی جمعیت ایران بیش از ۱۳ سال افزایش یافته است در حالی که در همین مدت به میانه سنی جمعیت دنیا، ۸ سال افزوده شده است و ایران جزو کشورهایی است که با سرعت به سمت سالخوردگی حرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، خلیل علی‌محمدزاده؛ رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت در جمع گروهی از فعالان جمعیت و خانواده اظهار کرد: سالخوردگی جمعیت به معنای افزایش میانه جمعیتی به دلیل کاهش نرخ باروری و افزایش امید به زندگی در جمعیت یک منطقه است.

وی با اشاره به میزان میانه جمعیتی ایران که ۳۱ سال است، تصریح کرد: طی سه دهه اخیر، میانه سنی جمعیت ایران بیش از ۱۳ سال افزایش یافته است در حالی که در همین مدت به میانه سنی جمعیت دنیا، ۸ سال افزوده شده و ایران جزو کشورهایی است که با سرعت به سمت سالخوردگی حرکت می‌کند.

رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده با ابراز امیدواری نسبت به اجرای کامل مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت افزود: علاوه بر حمایت از ازدواج جوانان و باروری و تعدد فرزندآوری، باید تلاش شود تا سیستم بهداشت و خدمات اجتماعی کشور توان رسیدگی به جمعیت رو به پیری را داشته باشد.

علی محمدزاده در پاسخ به این سؤال که اخیراً یکی از جمعیت‌شناسان گفته‌ که کشور به سمت سالخوردگی نمی‌رود و مردم را بی‌خود از سالخوردگی نترسانید، گفت: بخش اول این سخن قابل پذیرش نیست و بعید می‌دانم گفته یک جمعیت‌شناس باشد اما درباره بخش دوم آن عرض می‌کنم که بله، مردم را نباید از سالخوردگی ترساند اما سالخوردگی در کشور در حال پیشرفتی مانند ایران، آینده هولناکی را رقم می‌زند.

بیشتر بخوانید

وی افزود: سالخوردگان، فرهیختگان و فرزانگان اجتماع ما محسوب می‌شوند و تلاش‌های شایسته آنها در سازندگی کشور قابل احترام است و باید با فراهم آوردن همه زمینه‌ها و زیربناهای لازم، حاکمیت و خانواده‌ها به رفاه و سلامت آنان رسیدگی مطلوب کنند اما سالخوردگی افراد با سالخوردگی یک کشور مفهوم متفاوتی است و باید با حمایت‌های مادی و معنوی از جوانان در امر ازدواج، تحکیم خانواده، فرزندآوری و فرزندپروری، جامعه را در جهت افزایش نرخ باروری کل حرکت داد و از این طریق سرعت سالخوردگی جمعیت را کاهش داد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نباید به تمایز درست بین کلمات از جمله پیری عمومی و سالخوردگی افراد و عباراتی نظیر آن در افکار عمومی به گونه‌ای پرداخته شود که حقیقت در پیچ و خم توضیحات علمی گم شود و مسئولان و خانواده‌ها، مقوله پیری جمعیت را عادی تلقی کرده و برای آن آمادگی پیدا نکنند.

رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده با اشاره به اینکه امروزه پیری جمعیت نگرانی‌هایی را در کشورهای مختلف ایجاد کرده است، گفت: این موضوع کشورها را به رویکردها و ابتکار عمل‌هایی در جهت اصلاح ساختار سنی جمعیت واداشته است.

وی جمعیت و به ویژه جمعیت جوان را ثروت، قدرت و توان دولت‌ها خواند و اظهار کرد: پیش‌بینی شده تا سال ۲۱۰۰ در دنیا، شمار افراد مسن از جمعیت جوان پیشی بگیرد بطوری که در برابر ۲٫۴ میلیارد نفر جمعیت بالای ۶۵ سال، ۱٫۷ میلیارد نفر پایین‌تر از ۲۰ سال خواهند بود.

رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده متذکر شد: کاهش نرخ زاد و ولد فقط مختص ایران نیست بلکه دغدغه کشورهای اروپای غربی، ژاپن، کره جنوبی و چین و بسیاری از کشورهای دیگر نیز هست و در همه این کشورها تسهیلات و مشوق‌هایی برای ازدواج و فرزندآوری و در راستای تربیت فرزند در نظر گرفته شده است.

علی محمدزاده اظهار کرد: دولت و خانواده‌ها به همه جوانان در مسئله ازدواج، اشتغال و تأمین مسکن باید کمک کنند تا آنهایی که می‌خواهند تشکیل خانواده دهند در رویای فرزند و زندگی خوب نمانند.

وی تصریح کرد: سیاستگذاران باید بیش از گذشته به سطح جایگزینی کشور حساس باشند؛ در کشور ما سال‌ها به این مسئله بی‌توجهی شده است؛ نرخ کل باروری برای نخستین بار در دولت هشتم به زیر سطح جانشینی نزول کرد و هم‌اکنون هم به ۱٫۷ فرزند رسیده و همچنان در منطقه خطر قرار داریم و با مداخلات جمعیتی به ویژه طی ۷ سال آینده، امید هست به وضع نسبتاً مطلوبی برسیم.

نشریه خانه اندیشه، شماره ۲ مهرماه ۱۴۰۲، صفحه ۱۴، مرکز هم اندیشی استادان و نخگان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

دکتر خلیل علی محمدزاده

رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده

جامعه پیر، دیگر جوان نمی شود.

دکتر خلیل علی محمدزاده رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده در جمع گروهی از فعالان جمعیت و خانواده در تبریز ضمن اظهار مطلب فوق گفت: سالخوردگی جمعیت به معنای افزایش میانه جمعیتی به دلیل کاهش نرخ باروری و افزایش امید به زندگی در جمعیت یک منطقه است.

وی با اشاره به میزان میانه جمعیتی ایران که ۳۱ سال است، گفت: طی سه دهه اخیر، میانه سنی جمعیت ایران بیش از ۱۳ سال افزایش یافته است در حالی که در همین مدت به میانه سنی جمعیت دنیا، ۸ سال افزوده شده است و ایران جزو کشورهایی است که با سرعت به سمت سالخوردگی حرکت می‌کند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اجرای کامل مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت افزود: بنابر این علاوه بر حمایت از ازدواج جوانان و باروری و تعدد فرزندآوری، باید تلاش شود؛ سیستم بهداشت و خدمات اجتماعی کشور، توان رسیدگی به جمعیت رو به پیری را داشته باشد.

دکتر علی محمدزاده در پاسخ به این سوال که اخیرا یکی از جمعیت شناسان گفته‌اند؛ کشور به سمت سالخوردگی نمی‌رود و مردم را بی خود از سالخوردگی نترسانید، نظر شما چیست؟ گفت: بخش اول این سخن قابل پذیرش نیست و بعید می دانم گفته یک جمعیت شناس باشد ولی درباره بخش دوم آن عرض می‌کنم که بله، مردم را نباید از سالخوردگی ترساند، لکن واقعا سالخوردگی کشوری در حال پیشرفت مانند ایران، آینده هولناکی را رقم می زند.

وی افزود: سالخوردگان؛ فرهیختگان و فرزانگان اجتماع ما محسوب می‌شوند و تلاش های شایسته ایشان در سازندگی کشور قابل احترام است و بایستی با فراهم آوردن همه زمینه ها و زیربناهای لازم، حاکمیت و خانواده‌ها به رفاه و سلامت آنان رسیدگی مطلوب نمایند، اما سالخوردگی افراد با سالخوردگی یک کشور مفهوم متفاوتی است و باید با حمایت های مادی و معنوی از جوانان در امر ازدواج، تحکیم خانواده، فرزندآوری و فرزندپروری، جامعه را در جهت افزایش نرخ باروری کل حرکت داد و از این طریق سرعت سالخوردگی جمعیت را کاهش داد.

این پزشک و استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان ساخت: نباید به تمایز درست بین کلمات از جمله پیری عمومی و سالخوردگی افراد و عباراتی نظیر آن در افکار عمومی به گونه‌ای پرداخته شود که حقیقت در پیچ و خم توضیحات علمی گم گردد و مسئولین و خانواده‌ها، مقوله پیری جمعیت را عادی تلقی نموده و برای آن آمادگی پیدا نکنند.

رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده با اشاره به این مطلب که امروزه پیری جمعیت نگرانی هایی را در کشورهای مختلف ایجاد کرده است، گفت: این موضوع کشورها را به رویکردها و ابتکار عمل‌هایی در جهت اصلاح ساختار سنی جمعیت واداشته است.

وی جمعیت و به ویژه جمعیت جوان را ثروت، قدرت و توان دولتها خواند و اظهار داشت: پیش بینی شده است تا سال ۲۱۰۰ در دنیا، شمار افراد مسن از جمعیت جوان پیشی بگیرد بطوری که در برابر ۲.۴ میلیارد نفر جمعیت بالای ۶۵ سال، ۱.۷ میلیارد نفر پایین‌تر از ۲۰ سال خواهند بود.

وی گفت: کاهش نرخ زاد و ولد فقط مختص ایران نیست بلکه دغدغه کشورهای اروپای غربی، ژاپن، کره جنوبی و چین و بسیاری از کشورهای دیگر نیز هست و در همه این کشورها تسهیلات و مشوق‌هایی برای ازدواج و فرزندآوری و در راستای تربیت فرزند در نظر گرفته شده است.

دکتر علی محمدزاده گفت: دولت و خانواده‌ها به همه جوانان در مسئله ازدواج، اشتغال و تامین مسکن بایستی کمک کنند تا آنهایی که می‌خواهند تشکیل خانواده دهند در رویای فرزند و زندگی خوب نمانند.

وی در خاتمه تصریح نمود: سیاستگذاران باید بیش از گذشته به سطح جایگزینی کشور حساس باشند. در کشور ما سالها به این مسئله بی توجهی شده است. نرخ کل باروری برای اولین بار در دولت هشتم به زیر سطح جانشینی نزول کرد و هم اکنون هم به ۱.۷ فرزند رسیده و همچنان در منطقه خطر قرار داریم و با مداخلات جمعیتی به ویژه طی ۷ سال آینده، امید هست به وضع مطلوبی برسیم.

لینک روزنامه وطن امروز: https://vatanemrooz.ir/Newspaper/PagePDF/43219

این مطالب را نیز ببینید!

تبریک بهار طبیعت در بهار رمضان

بهاران خجسته باد یکی از دعا‌های مشهور میان ما ایرانی‌ها که سنت‌های ایرانی مان را ...