خانه / اخبار / ویژه / روزنامه جام جم؛ قانون تزئینی برای جوانی!

روزنامه جام جم؛ قانون تزئینی برای جوانی!

تیتری که روزنامه جام جم برای این گفتگو انتخاب کرده است.

دکتر خلیل علی محمدزاده رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده در گفت و گو با روزنامه جام جم

تربیت فرزند بخشی از شغل مادران و خانواده ها

دکتر خلیل علی محمدزاده رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده گفت: شرایط کنونی جامعه و تداوم “سیاست های کنترل جمعیت” در چندین دهه، فرهنگی را بر جامعه مسلط ساخته است که علی الظاهر برغم خروج از این سیاست ها و اجرای قانون “حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” که البته بخشی از مفاد آن عملیاتی شده، هنوز افق روشن و امید نسبت به اصلاح هرم سنی جمعیت در آینده متصور نیست.
وی با اشاره به برخی شاخص های مهم جمعیتی اظهار داشت: نرخ رشد جمعیت کشور نسبت به سال ۶۸ بیش از ۵ برابر و نسبت به سال ۹۵ نزدیک به ۲ برابر کاهش یافته است. اگر این روند ادامه پیدا کند، در سال ۱۴۱۵ و به بعد نرخ رشد کشور صفر و حتی منفی خواهد شد و اینجا شروع وضعیت جبران ناپذیری است که قطعا تاریخ و آیندگان ما را نخواهند بخشید.
وی افزود: نرخ باروری کل نسبت به سال ۶۸ بیش از ۴ برابر و در مقایسه با سال ۹۵ نزدیک به  ۱.۲۸ برابر سقوط کرده است و اگر وضعیت به همین منوال سپری شود در دو تا سه دهه آینده چهره جمعیتی ایران به پیری خواهد گرایید.
 وی با ذکر آمارهای جمعیتی کشورهای پیرامونی ایران گفت: در زمینه فرزندآوری چهل سال پیش از همه کشورهای همسایه جلو بودیم ولی اکنون در کاهش فرزندآوری همه آنها را پشت سر گذاشته ایم و اگر قادر به جبران این وضعیت نباشیم، در پایان پنجره جمعیتی، افزایش جمعیت ایران در مقایسه با جمعیت کشورهای منطقه ناچیز خواهد بود و این امر پیشرفت کشور و حفظ دستاوردهای آن را مختل خواهد کرد.
دکتر علی محمدزاده با یادآوری ابعاد کیفیتی جمعیت و خانواده خاطر نشان شد: صرف نظر از بحث های جمعیتی، موضوع خانواده ایده آل، ازدواج مطلوب، تعداد مناسب فرزندان، تربیت نسل سالم و بانشاط در جامعه و تعادل روانی، اجتماعی افراد در آن و نقش جوانان باسواد و تحصیلکرده در پیشرفت، سازندگی و قدرتمندی کشور نیازمند دقت و تامل فراوان و درک صحیح و در پی آن برنامه و بودجه پشتیبان است، چرا که بدون شکل گیری خانواده های موفق و نظارت پی گیر آنها، استحکام و هویت جامعه حفظ و مراقبت نمی شود.
این پزشک و دانشیار دانشگاه، در کنار اجرای قوانین مربوط به جمعیت و خانواده، مسئله فرهنگ سازی را فوق العاده مهم دانست و تصریح نمود: فرهنگ شالوده سبک زندگی است و در این ارتباط علاوه بر تکالیف مصرح قانونی دستگاه های اصلی، همه سازمانها و نهادهای دیگر و نیز صاحبان فکر و رسانه و تریبون نیز مسئولیت دارند. بنابراین تبیین و فهم روندهای جمعیتی در قالب های گوناگون تحلیلی و تبیینی مانند فیلم، داستان، کتاب درسی، نقاشی و سایر موارد و در تمام سطوح مدیریتی و محیطی و در بین اقشار مختلف مردم بیش از پیش ضرورت دارد.
وی با ذکر این مطلب که در طی ده سال اخیر، هر سال نسبت به سال قبل وضعیت آمارهای جمعیتی کشور باز هم افت پیدا کرده است، گفت: بطور کلی وقتی راه حل ها درست بسترسازی و یا اجرا نمی شود و یا منجر به نتیجه نمی گردد، حتماً اصل مسئله درست شناخته نشده است بنابراین در تعریف مسئله و مختصات آن و مولفه های مربوط به آن بایستی تلاش دقیق، مضاعف و پی گیر داشت.
وی با اشاره به این نکته که در رآس برخی سازمانها مسئله “جمعیت و خانواده” درست فهمیده شده، به دستورالعمل های دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه جمعیت و خانواده اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، اخیرا دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرخصی زایمان برای خانمها را از ۹ ماه به ۲۴ ماه افزایش داده است، با این هدف که در رشد جسمی و تربیتی کودک و رابطه عاطفی مادر با کودک موثرتر واقع شود.
رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده افزود: اینکه رئیس سازمانی با گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی به جهت فکری از چنین رشدی برخوردار است که تربیت نسل را به عنوان بخشی از شغل حمایت حقوقی کند، گام بلندی است و از رئیس و دبیر ستاد ملی جمعیت انتظار داریم که به عنوان الگو در هفته جمعیت از ایشان به شایستگی تجلیل شود، تا این رویکرد در سطح ملی مورد توجه و اهتمام‌ و پذیرش بیشتری قرار گیرد. ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

تصاویر مربوط به افتتاحیه اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده

با حضور آقایان دکتر حداد عادل، دکتر صادقی رشاد و دکتر عین اللهی(۲ آذر ماه ۱۴۰۰)

با حضور آقایان دکتر حسینی(معاون رییس جمهور)، دکتر فروتن(دبیر ستاد ملی جمعیت)
دکتر طهرانچی(رییس دانشگاه آزاد اسلامی) و دکتر شریفانی(مسئول نهاد نمایندگی مقام مظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی)
دکتر محمدنژاد(رییس مرکز هم اندیشی نهاد نمایندگی مقام مظم رهبری در دانشگاهها ) و دکترعلی محمدزاده(رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده)،
۲۶ آبان ماه ۱۴۰۱

این مطالب را نیز ببینید!

وبینار فناوری اطلاعات و خطاهای پزشکی(۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۲)

گروه پیراپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی برگزار می کند: