خانه / اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده / سقط عمدی هم جنین را می کشد و هم شکوه مادری را

سقط عمدی هم جنین را می کشد و هم شکوه مادری را

شماره : ۱۰۵۹۰، یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲


دکتر خلیل علی محمدزاده رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده در گفتگو با روزنامه رسالت

سقط عمدی هم جنین را می کشد و هم شکوه مادری را

دکتر خلیل علی محمدزاده رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت و رییس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده،سقط جنین را از دست رفتن محصول بارداری و پایان دادن به زندگی جنین در بیست هفته ابتدایی بارداری تعریف کرد و گفت: این شکست و ناکامی در حفظ جنین با توجه به وضعیت مادر و یا جنین شامل دسته بندی ها و علل متعدد است.
وی افزود: به طور کلی سقط جنین به دو دسته ناخواسته و یا خود به خودی و سقط های القایی تقسیم می گردد.
وی سقط های درمانی و عمدی را جزو سقط های القایی خواند و گفت: آنچه مذموم هست؛ سقط های بی دلیلی هست که بدون آنکه خطری مادر و یا جنین را تهدید کند، دل به خواهی با تمایل مادر و پدر و با مشارکت سایر افراد دخیل در این عمل انجام می گیرد و این نوع سقط ها به هر بهانه ای که باشد از نظر قانونی و شرعی مجاز نیستند و صرف نظر از این، از دیدگاه انسانی و اخلاقی نیز پذیرفته نمی باشند.
وی ادامه داد: سقط های عمدی و خودخواسته اکثر سقط های جنین در ایران را تشکیل می دهند، بنابراین برای کاهش این دسته از سقط ها و البته همه موارد سقط باید برنامه کامل و همه جانبه ای در زمینه مساعد فرهنگی و اقتصادی تدوین، اجرایی و ارزیابی گردد.
وی با اعلام این مطلب که ازدواج در سنین بالا، سقط و ناباروری را افزایش می دهد، خاطرنشان کرد: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ازدواج جوانان، پیشگیری از سقط جنین و درمان ناباروری و همچنین ترویج زایمان های طبیعی و ارتقاء دقت و حساسیت غربالگری های دوران نوزادی از جمله سندرم داون توجه ویژه ای شده است.
وی همه انواع سقط را دارای پیامدهای سوء جسمانی و روانی و اجتماعی دانست و اظهار داشت: خونریزی زیاد، سقط های مکرر و افسردگی برخی از این عوارض است.
این پزشک و استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه سقط های عمدی در محیط های نامناسب و توسط افراد ناباب و از طریق ابزارها و داروهای آسیب زا صورت می گیرند، عوارض جانبی بیشتری دارند و اغلب با پارگی رحم، عفونتهای غیرقابل کنترل، معلولیت، ناتوانی و همچنین احساس گناه فراوان توسط مادر همراه هستند که بارداری های بعدی نیز به شدت تحت تاثیر منفی آن قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: سقط عمدی نه تنها به تولد یک جنین خاتمه می دهد و قتل نفس به حساب می آید، بلکه شور و نشاط و آرامش و شکوه مادری را از خانواده می گیرد و سلامت و امنیت اجتماعی هم به خطر می افتد.
دکتر علی محمدزاده با اعلام این مطلب که تاکنون ترک فعل ها و تعلل ها زیادی در این زمینه صورت گرفته است، گفت: وزارت بهداشت و خانواده ها را در پیشگیری از سقط جنین و به ویژه سقط های خودخواسته، همه دستگاه ها و رسانه ها از طرق مختلف باید پشتیبانی کنند. ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
 
عناوین این شماره
  •  حمایت از مسیر رقابتی شدن عملیاتی می‌‌شود
  •  حمایت‌ از بخش‌های خرد و آسیب‌پذیر ‌ یک ضرورت است
  •  جانمایی ایران در نظم جدید جهان
  •  کتاب قربانی کاغذ
  •  سقط عمدی هم جنین و هم شکوه مادری را می‌کشد
گروه اجتماعی 
در سالیان اخیر و پیرو تغییر نوع نگرش و سبک زندگی خانواده ایرانی، عدم التزام برخی پزشکان به رسالت قانونی و اخلاق حرفه ‎ای و همچنین سهل ‎الوصول بودن برخی داروهای غیرمجاز، آمار سقط جنین درمانی و جنایی در ایران به‌طور نگران‌کننده‎ای افزایش یافته است که به‌معنی عدم جامعیت و عدم بازدارندگی قانون و دستورالعمل‎های موجود است. در همین رابطه دکتر خلیل علی محمدزاده، رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده با اعلام این مطلب که ازدواج در سنین بالا، سقط و ناباروری را افزایش می‌دهد، در گفت‌وگو با «رسالت» مطرح می‌کند: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ازدواج جوانان، پیشگیری از سقط جنین، درمان ناباروری و همچنین ترویج زایمان‌های طبیعی و ارتقاء دقت و حساسیت غربالگری‌های دوران نوزادی ازجمله سندرم داون توجه ویژه‌ای شده است.
دکتر علی محمدزاده سقط جنین را از دست رفتن محصول بارداری و پایان دادن به زندگی جنین در ۲۰ هفته ابتدایی بارداری تعریف و می‌گوید: این شکست و ناکامی در حفظ جنین با توجه به وضعیت مادر و یا جنین شامل دسته‌بندی‌ها و علل متعدد است و به‌طورکلی سقط‌جنین به دودسته ناخواسته و یا خود به خودی و سقط‌های القایی تقسیم می‌شود.
وی سقط‌های درمانی و عمدی را جزء سقط‌های القایی خوانده و توضیح می‌دهد: آنچه مذموم هست؛ سقط‌های بی‌دلیلی است که بدون آنکه خطری مادر و یا جنین را تهدید کند، دل به خواهی و با تمایل مادر و پدر و همراه با مشارکت سایر افراد دخیل در این عمل انجام می‌گیرد و این نوع سقط‌ها به هر بهانه‌ای که باشد ازنظر قانونی و شرعی مجاز نیستند و صرف‌نظر از این موضوع، از منظر انسانی و اخلاقی نیز پذیرفته نیستند.
رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده ادامه می‌دهد: سقط‌های عمدی و خودخواسته اغلب سقط‌های جنین در ایران را تشکیل می‌دهند، بنابراین برای کاهش این دسته از سقط‌ها و البته همه موارد سقط باید برنامه کامل و همه‌جانبه‌ای در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی تدوین، اجرایی و ارزیابی شود.
دکتر علی محمدزاده همه انواع سقط را دارای پیامدهای سوء جسمانی و روانی و اجتماعی دانسته و اظهار می‌دارد: خونریزی زیاد، سقط‌های مکرر و افسردگی برخی از این عوارض است. بنابراین سقط عمدی نه‌تنها به تولد یک جنین خاتمه می‌دهد و قتل نفس به‌حساب می‌آید، بلکه شور و نشاط و آرامش و شکوه مادری را از خانواده می‌گیرد و سلامت و امنیت اجتماعی هم به خطر می‌افتد.
این پزشک و استاد دانشگاه در ادامه تصریح می‌کند: با توجه به اینکه سقط‌های عمدی در محیط‌های نامناسب و توسط افراد ناباب و از طریق ابزارها و داروهای آسیب‌زا صورت می‌گیرند، عوارض جانبی بیشتری دارند و اغلب با پارگی رحم، عفونت‌های غیرقابل‌کنترل، معلولیت، ناتوانی و همچنین احساس گناه فراوان توسط مادر همراه هستند که بارداری‌های بعدی نیز به‌شدت تحت تأثیر منفی آن قرار می‌گیرند.
دکتر علی محمدزاده با اعلام این مطلب که تاکنون ترک فعل‌ها و تعلل‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است، می‌گوید: وزارت بهداشت؛ باید خانواده‌ها را در پیشگیری از سقط‌جنین و به‌ویژه سقط‌های خودخواسته و همچنین دستگاه‌ها و رسانه‌ها را از طرق مختلف پشتیبانی کند.

این مطالب را نیز ببینید!

مستند «حکمت در طبابت»

پنجشنبه ۲۸ دی ماه صورت گرفت پخش مستند «حکمت در طبابت» از شبکه چهار سیما ...