خانه / اخبار / دانشگاهی / مجموعه یادداشت های روزانه خردادماه ۱۴۰۱

مجموعه یادداشت های روزانه خردادماه ۱۴۰۱

سایت تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی | HCSM

مجموعه یادداشت های روزانه خردادماه ۱۴۰۱

برای مشاهده تصاویر و ویدئوهای مربوط به هر پست؛

پیج دکترخلیل علی محمدزاده در اینستاگرام را دنبال کنید(dr.khalil_amz)

چ مثل چمران
۳۱ خرداد سالگرد شهادت دانشمندی عارف و مجاهد است. مردی که زندگی علمی و مبارزاتی او سراسر خدمت و برای خدا و در راه کسب رضایت الله بود. این نخبه علمی و مرد میدان، سرانجام جان خود را هم فدای اسلام، انقلاب و میهن کرد.
ویژگی های این انسان واقعی و کم نظیر که تجسم اخلاص و تبلور ایمان بود، نیاز مبرم این دوره ماست.
به این حکایت دقت کنید:
از شهید چمران پرسیدند: تعهد بهتر است یا تخصص؟ گفت: “می گویند تقوا از تخصص لازم تر است، آن را می پذیرم. اما می گویم آن کس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست.”
این فرازهای مناجات گونه ایشان را هم مرور کنیم:
“آنان که به من بدی کردند، مرا هشیار کردند. آنان که از من انتقاد کردند، به من راه و رسم زندگی آموختند. آنان که به من بی اعتنایی کردند، به من صبر و تحمل آموختند. آنان که به من خوبی کردند، به من مهر و وفا و دوستی آموختند. پس خدایا! به همه آنانی که باعث تعالی دنیوی و اخروی من شدند، خیر و نیکی در دنیا و آخرت عطا بفرما.”
براستی که؛ تجلیل از چمران، تجلیل از اسلام و شیوه های اسلامی است.
روحش شاد و غرق در رحمت الهی باد.
#فیلم_چ
#شهید_دکتر_مصطفی_چمران
#دانشمند_عارف_و_مجاهد
#تعهد_و_تخصص
#اخلاص_و_ایثار
#نخبه_علمی
#مرد_میدان
#مرد_خدا
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
بامداد روز سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

دکتر خلیل علی محمدزاده رییس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده در هجدهمین همایش هم اندیشی استادان و نخبگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در مشهد با اشاره به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس گفت: پیرو سیاست های کلی در سال ۱۳۹۳، تصویب این قانون و تخصیص منابع برای همه مواد و تبصره های آن ضرورت دارد، لکن بدون فرهنگ سازی و پذیرش آن توسط مردم، بیش از ۴ برابر کاهش در نرخ باروری کل در ۳۰ سال اخیر، قابل جبران نیست.
وی با ذکر این مطلب که با روند فعلی تولدها، در آستانه پیری زودرس قرار گرفته ایم، اظهار داشت: کاهش شدید باروری در ۳ دهه گذشته، باعث گردیده که در ۳ دهه آینده انتظار نرخ سالمندی ۳ برابری داشته باشیم.
وی افزود: این مسئله گویای این حقیقت است که؛ همانطور که در کنترل جمعیت، ایران سرعت بی سابقه ای داشت، با استمرار وضع فعلی در سال ۲۰۵۰، احتمالا از سالمندترین کشورهای جهان باشیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه؛ پس چرا از هم اکنون گفته می شود در منطقه خطر هستیم؟ گفت: برای اینکه نرخ باروری کل ایران بیش از یک دهه هست که زیر حد جایگزینی است و در ۲ سال اخیر نیز باز هم کاهش یافته و به ۱.۶ فرزند رسیده است، در حالیکه برای کشورهای در مسیر پیشرفت چون ایران، حد جایگزینی جمعیت باید کمتر از ۲.۵ نباشد. لذا سالهاست که در منطقه خطر هستیم و مبالغی در این منطقه پیشروی کرده ایم، اگر نتوانیم این شکاف را جبران کنیم، دچار عدم تناسب در هرم سنی جمعیت خواهیم گردید.
این پزشک و استاد دانشگاه، فرهنگ سازی در فضای عمومی و در نظام بهداشتی را مکمل بسیار اثرگذار در کنار سیاست های کلی و قانون جمعبتی مجلس خواند و اظهار داشت: باید مسائل جمعیتی برای متخصصان علوم مختلف تبیین شود و اقناع صورت گیرد و گرنه متقاعدسازی مردم و خانواده ها به کندی پیش خواهد رفت.
وی با اشاره به قرار گرفتن ایران در پنجره جمعیتی و لزوم پرداختن حاکمیت و خانواده ها به تامین آموزش عالی، مهارت افزایی، اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان و میانسالان گفت: جوانی جمعیت، مسئله آینده ایران و لازمه ایران قوی و پیشرفته و در واقع ضرورت اصلاح ساختار سنی است و نیاز به مدیریت علاج قبل از وقوع بحران دارد.
وی افزود: اگر دولتها از وظایف خود در دوره طلایی فرصت جمعیتی غفلت کنند و این پنجره سال ۱۴۲۵ بسته شود، با تهدیدها و آسیب های ناشی از این فرصت سوزی ها مواجه خواهیم شد.
#نرخ_باروری_کل
#رشد_جمعیت
#پنجره_جمعیتی
#حد_جایگزینی
#جمعیت_جوان
#کنترل_جمعیت
#اندیشکده_سلامت_جمعیت_و_خانواده
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
عصر دوشنبه ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۱

در باره ویژگی های اندیشکده
دکترخلیل علی محمدزاده رییس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده در هجدهمین همایش دبیران هم اندیشی استادان و نخبگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در مشهد، اندیشکده ها را مراکز سیاست پژوهی مستقل خواند و گفت: هیات های اندیشه ورز معادل مناسبی برای مفهوم اندیشکده است.
وی اندیشکده ها را محلی برای مطالعات بین رشته ای عنوان نمود و اظهار داشت: طبیعت اندیشکده ها جمع اندیشی، ایده پردازی و مشورت رسانی در موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.
وی تاسیس اندیشکده ها در دنیا را مقارن با پیدایش برنامه ریزی استراتژیک ذکر کرد و بیان داشت: کار اندیشکده با کار پژوهشکده متفاوت است. پژوهشکده از طریق پژوهش، علم تولید می کند و حاصل آن را در کتاب و مقاله و به صورت نظریه منتشر می سازد، در حالی که اندیشکده ها از حاصل علم برای بهبود سیاست استفاده می کنند و در فرایند سیاستگذاری و تصمیم سازی نقش ایفاء می کنند.
این پزشک و استاد دانشگاه، اندیشکده ها را از لحاظ مدیریتی، مراکزی با درجه استقلال بالا توصیف کرد و گفت: فعالیت اندیشکده ها برخلاف پژوهشکده ها معمولا غیردولتی و غیرانتفاعی است.
وی شناسایی زود هنگام مسایل جدید و مهم، تحلیل مسایل و سیاست های موجود و ساده سازی تحقیقات پایه ای و کاربردی برای سیاستگذاران و مردم و ارائه راهکارهای لازم به دستگاه های اجرایی را، از مهمترین کارکرد و خروجی اندیشکده ها نام برد.
وی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کشور را حاصل نزدیک به ۷ سال کار اندیشکده ای گروه های فکری در رشته های مختلف خواند که سرانجام در مجلس یازدهم به نتیجه رسید.
دکتر علی محمدزاده گفت: تاسیس اندیشکده ها در دنیا به دلایلی مانند افزایش پیچیدگی های سیاسی، رشد اطلاعات و فن آوری، پدیده جهانی شدن و ارتقاء نقش مردم در تعقیب حکمرانی مطلوب، در حال گسترش است.
وی در پایان افزود: از آنجا که اندیشکده ها درگیر مسایل اجرایی و تشریفات رسمی سیاستگذاری نمی شوند، با ترویج گفتمان اندیشکده ای، افکار سازنده بیشتری را می توان به قوای حکومتی انتقال داد. این در حالی ست که گفتمان پژوهشی به زبان علمی و متعلق به محیط های آکادمیک است.
#اندیشکده
#پژوهشکده
#کار_کرد
#هدف
#خروجی
#افتراق_اندیشکده_از_پژوهشکده
#نهاد_نمایندگی_مقام_معظم_رهبری_در_دانشگاه_ها
#اندیشکده_سلامت_جمعیت_و_خانواده
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
صبح دوشنبه ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۱

هوا تو دارم
شب جمعه است و دلتنگ بین الحرمین هستم، جایی که بوی بهشت از همان حوالی به مشام می رسد. جایی که طرفی حضرت ماه و در طرفی دیگر حضرت نور است.
خود را به تنفس در فضای بین الحرمین که صیقل و صفای دل است، سخت محتاج می بینم.
دلم گرفته خدایا فقط برای حسین
بگو که کی برسم من به کربلای حسین
السلام علیک یا اباعبدالله
زیارت کربلای معلی روزی همه آرزومندان باد.
#بین_الحرمین
#صفای_دل
#بهشت
#حضرت_ماه
#حضرت_نور
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
عصر پنجشنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۱

اعتماد بین لک‌لک‌ها و اهالی یک روستا!
روستائیان دره تِفی شهرستان مریوان برای یک جفت لک‌لک مهاجر که به مناطق گرمسیر عربستان مهاجرت می‌کردند، یک لانه ساختند، بقیه لک‌لک‌ها هم اعتماد کردند و این روستا را برای گذرندان فصل گرما، تخم‌گذاری و بزرگ‌کردن جوجه‌ها انتخاب کرده‌اند.
‏اعتماد بین لک‌لک‌ها و اهالی این روستا، منجر به سکنای ۸۰۰ لک‌لک در سال‌های اخیر شده است. اهالی روستا تیرهای بلندی ساخته و نصب کرده‌اند تا مکانی مناسب برای آشیانه آنها گردد و از خطر برق گرفتگی روی تیرهای برق در امان باشند.
دریاچه زریوار که یکی از‌ پاک‌ترین زیستگاه‌های ‏پرندگان مهاجر و سفره غذایی این پرندگان است، یکی دیگر از دلایل مهاجرت لک‌لک‌ها به این‌ منطقه شده، در این منطقه بازار فروش پرندگان مهاجر در کار نیست و فسنجان لک لک هم پخته نمی‌شود!
#روستای_دره_تِفی
#شهرستان_مریوان
#اعتماد
#مهاجرت
#لک_لک
#پرنده
#عربستان
#مناطق_گرمسیری
شامگاه دوشنبه ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۱
سبک زندگی سالم(۱)
سلامت برخورداری از آسایش و رفاه کامل جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی است و تنها به داشتن بیماری و نقص عضو گفته نمی شود. این را می توان مبنایی برای یک سبک زندگی سالم خواند. برای برخورداری از سبک زندگی سالم نیاز به یک برنامه مناسب و مدیریت شده است.
زندگی سالم یک پیوستار است که در یک طرف آن زندگی کاملا سالم و درسمت دیگر آن زندگی کاملا ناسالم قرار دارد و هر شخصی ممکن است در نقطه ای از آن واقع باشد. زندگی سالم فقط رعایت ابعاد سلامت جسمانی نیست، بلکه همانطور که گفته شد؛ ابعاد مختلفی را شامل می شود. در این یادداشت در باره ارتقای سلامت جسم نکاتی را تیتروار یادآور می شوم:
– داشتن تغذیه سالم: تغذیه درست فقط خوردن برخی غذاها و نخوردن بعضی دیگر نیست، بلکه تغذیه صحیح به استفاده مفید و به اندازه از هر نوع مواد غذایی اطلاق می گردد. در هرم غذایی ما بهتر است حبوبات و غلات بیشترین میزان را داشته باشد(بیش از یک سوم) و سپس میوه و سبزیجات و در موارد بعدی انواع گوشت و لبنیات و پایین تر از انها انواع روغن و تنقلات قرار گیرد و حتی اگر امکان دارد، دو مورد آخر را حذف کرد. ضمنا نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب به طور معمول توصیه می شود.
– خواب و استراحت کافی: میانگین خواب کافی شبانه ۸ ساعت است. برای تنظیم خواب باید هر فرد نیاز خودش را در نظر بگیرد و سرانجام یک الگوی صحیح پیدا کند. البته میانگین نیاز به خواب در گروه‌های سنی مختلف متفاوت است.
– ورزش و فعالیت بدنی: حداقل روزانه ۳۰ دقیقه ورزش منظم مثلا در حد قدم زدن و انجام حرکات کششی در یک سبک زندگی سالم لازم است. ورزش مناسب، ورزشی است که ضربان قلب را افزایش دهد و به صورت پیوسته و در ساعت مشخصی باشد.
– پرهیز از اعتیاد: منظور از اعتیاد فقط اعتیاد به سیگار و الکل و انواع مواد مخدر و سایر وارد ممنوعه قابل اجتناب نیست، بلکه در مواردی مانند استفاده از بازی های کامپیوتری، تلفن همراه، کتاب و موسیقی نیز باید جانب اعتدال رعایت شود. زیاده روی در هر چیزی مضر است.
– داشتن رابطه زناشویی: این مسئله در سلامت قلب و عروق، سیستم ایمنی، افزایش آرامش، نشاط و شادابی و کاهش بیماری ها و تنظیم خواب نقش موثری دارد. رابطه هم باید به درستی مدیریت گردد.
#سبک_زندگی_سالم
#تغذیه_صحیح
#ورزش
#استراحت_کافی
#پرهیز_از_اعتیاد
#نوشیدن_آب
#رابطه_زناشویی
#سلامت_جسمانی
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
عصر روز یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
آبادان در ولادت حضرت ثامن الحج امام رضا(ع)
امام رضا که به امام مهربانی، هوش و ذکاوت عالی مشهورند، درباره ۳ ویژگی برجسته مؤمن می فرمایند:
لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال:
۱ـ سُنَّهٌ مِنْ رَبِّهِ
۲ـ وَ سُنَّهٌ مِنْ نَبِیِّهِ
۳ـ وَ سُنَّهٌ مِنْ وَلِیِّهِ
فَأَمَّا السُّنَّهُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ، وَ أَمَّا السُّنَّهُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراهُ النّاسِ، وَ أَمَّا السُّنَّهُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ
مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد: سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش
امّا سنّت پروردگارش؛ پوشاندن راز خود است، امّا سنّت پیغمبرش؛ مدارا و نرم رفتاری با مردم است، امّا سنّت امامش؛ صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است. (امالی صدوق، ج ۱، ص ۳۳۹)
سالروز میلاد هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، برکت ایران حضرت امام رضا(ع) مبارک باد.
#منبع_ویدئو: hoseintaheri.media
#ولادت
#امام_رضا_علیه_السلام
#آبادان
#مومن
#سنت
#خدا_پیغمبر_امام
#پوشاندن_راز_خود
#مدارا_با_مردم
#صبر_بر_تنگدستی
#برکت_ایران
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
صبح شنبه ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۱
مرحوم دعایی عزیز
لحظاتی پیش در مراسم تشییع پیکر مرحوم حجت الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در موسسه اطلاعات شرکت کردم.
مرحوم آقای دعایی یار دیرین امام(ره)، انقلاب و رهبری، مرد ایمان، اخلاق، صفا، وفا، مروت، مدارا، فروتنی، انصاف، مهربانی، پاکدستی، قناعت، ساده زیستی و نجابت، رفاقت و صداقت بود.
عاش سعیداً و مات سعیداً
#منبع_عکس: همشهری_آنلاین
#مرحوم_سید_محمود_دعایی
#روز_نامه_اطلاعات
#مرد_ایمان_اخلاق_صداقت
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
ساعت ۱۱ روز سه شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۱
مدیریت هوشمند
هوش مدیریتی یا MQ تشکیل شده از ۵Q؛
MQ= IQ + EQ + PQ + BQ + SQ
البته برخی Q ششمی هم قائلند به نام هوش ارجمندی(DQ)
هوش مدیریتی میزان کنترل ما بر خود و محیط را تعیین می نماید. بنابر این هر چه هوش مدیریتی بالا باشد، توانایی کنترل هم بیشتر خواهد بود.
در اندازه گیری هوش مدیریتی توجه به پنج مولفه نامبرده در فوق مهم است یعنی هوش عقلی یا منطقی یا ریاضی(IQ)/مثال بارز آن؛ داشتن معدل بالا در مدرسه و دانشگاه، هوش هیجانی(EQ)/ مانند مدیریت بر هیجانات خود و دیگران، هوش سیاسی یا تدبیری(PQ)/ مانند کیاست در کارها، هوش جسمانی یا فیزیکی(BQ)/ مثال معروفش؛ عقل سالم در بدن سالم است و هوش معنوی(SQ)/همان چیزی که انسانیت ما و سالم بودن اخلاق ما را نشان می دهد.
همانطور که مستحضرید؛ بسیاری از این مولفه ها اکتسابی و قابل یادگیری و افزایش است و چه بهتر که از همان دوران پیش دبستان و دبستان به آنها پرداخته شود.
موفقیت در زندگی؛ در خانواده، شغل و اجتماع به مدیریت قوی و سرمایه گذاری روی خودمان نیاز دارد.
لازمه ی هوش مدیریتی، ایجاد هم افزایی بین این مولفه هاست. IQ به تنهایی کافی نیست. سایر Q ها نیز به تنهایی کامل نیستند.
هر کدام از این مولفه ها بسته به شغل و حوزه مدیریتی دارای وزن و یا ضریبی هستند و هر یک از آنها کارآیی و اثربخشی خاص خود را دارند. مدیران باهوش دائما در حال ارتقاء، متناسب سازی و پردازش این مولفه ها هستند. مدیرانی که افراد باهوش را بکار می گیرند، خود از همه آنها باهوشترند.
#هوش_مدیریتی
#هوش_منطقی
#هوش_هیجانی
#هوش_سیاسی
#هوش_جسمانی
#هوش_معنوی
#هوش_ارجمندی
#موفقیت_در_زندگی
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
صبح روز سه شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۱
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
حجت الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات دارفانی را وداع گفت.
سید محمود دعایی(۳۰ فروردین ۱۳۲۰ یزد – ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ تهران)، روحانی و سیاستمدار ایرانی است. او نماینده ولی فقیه و سرپرست مؤسسه اطلاعات از سال ۱۳۵۹ تاکنون و نماینده ۶ دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی تا سال ۱۳۸۳ بوده‌ است.
دعایی از دوستان نزدیک مرحوم آقا سید مصطفی و یکی از همراهان امام خمینی(ره) در دوران اقامت ایشان در شهر نجف و از یاران دیرین انقلاب اسلامی بود. وی سفیر ایران در عراق بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ بود. به مرحوم دعایی در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر اهدا شد. وی عصر امروز ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ درگذشت.
آشنایی اینجانب با این سید جلیل القدر و روحانی خوشنام به صورت اتفاقی و در سال ۱۳۶۹ رخ داد، صبح عازم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودم، ایشان را میدان وحدت اسلامی دیدم که به سمت مجلس در حرکت بودند، جلوی پیکان سفیدی نشسته بود کنار راننده اش، مرا هم سوار کردند و تا قسمتی از راه را با هم طی کردیم. رفاقت از آنجا شروع شد و ادامه یافت. انسان خوشرفتار، مهربان و محترمی بود. او سیاستمداری اخلاقی و معتدل شناخته می شد.
هر هفته توفیق داشتم که در نماز جمعه تهران، ایشان را زیارت کنم و گاهی بعد از نماز گفت و گوی کوتاهی داشته باشیم. آخرین ملاقاتم جمعه ۶ خرداد ماه ۱۴۰۱ بود، پس از خداحافظی با همان پیکان سفید قدیمی رفت. این هفته در نماز جمعه نبودند، چون معمولا همیشه بودند، برایم سوال شد که؛ چرا نیستند؟ با خود گفتم: شاید این سه روز تعطیلی را مسافرت رفتند و یا جایی برنامه ای داشتند. تا اینکه امروز خبر درگذشت ایشان واصل شد.
خداوند این عالم متواضع، ساده زیست و مقاوم در راه امام(ره)، انقلاب و رهبری را رحمت فرماید. درگذشت این روحانی متقی، منصف و آگاه را به همه ی دوستداران و ارادتمندانشان تسلیت عرض می نمایم. او عالمی وارسته بود که در هر مسئولیت و موقعیتی، ذی طلبگی را مراعات نمود و مردمی ماند.
روحش شاد و خدماتش ماندگار
عاش سعیداً و مات سعیداً
#در_گذشت_حجت_الاسلام_سید_محمود_دعایی
#مدیر_مسئول_روزنامه_اطلاعات
#سیاست_مدار_اخلاقی
#متواضع_ساده_زیست_منصف
#ذی_طلبگی
#نماز_جمعه_تهران
#عاش_سعیداً_و_مات_سعیداً
#پیکان_سفید
#دانشگاه_علوم_پزشکی_شهید_بهشتی
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
عصر روز یکشنبه ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۱
باروری در ایران
نرخ باروری کل عبارت است از؛ تعداد فرزندانی که یک مادر در طی دوره باروری، زنده متولد می کند که نسبت به بقیه شاخص ها مانند رشد جمعیت شاخص دقیق تری است.
میانگین شاخص نرخ باروری برای کل کشورهای دنیا حدود ۲.۵ فرزند است، ولی برای ایران این شاخص ۱.۷ است. به عبارتی وضعیت ایران زیر حد جایگزینی است یعنی؛ هر پدر و مادر در آینده به اندازه دو نفر خودشان جایگزین ندارند. هم اکنون روند جمعیتی ۲۵ استان کشور پایین‌تر از حد جانشینی است.
کم‌ فرزندی و کاهش مستمر باروری که آینده ی هولناک سالمندی کشور را در بر دارد، در دهه های آینده کشور را در معرض خطرات غیرقابل تصوری قرار خواهد داد.
در کلیپ زیر دکتر خلیل علی محمدزاده؛‌ رییس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری اقتصاد سلامت ضمن اشاره موارد فوق، متذکر می‌شود که تنها ۶ استان ایران بالاتر از سطح جانشینی جمعیت‌ هستند.
منبع: خبرگزاری تسنیم
#نرخ_باوری_کل
#ایران
#کم_فرزندی
#آینده_هولناک_سالمندی
#حد_جایگزینی
#مرکز_تحقیقات_سیاست_گذاری_اقتصاد_سلامت
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
ظهر روز یکشنبه ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۱
هنر درست استراحت کردن
استراحت کار ذهنی، کار جسمی ست و استراحت کار جسمی، خواب است. به کودکانمان بیآموزیم که پس از هر کار ذهنی، کار جسمی کنند و آنگاه بخواب روند.
اگر بعد از کارهای ذهنی به خواب روید، احتمال اینکه به تشویش افکار، استرس مزمن و حتی کابوس شبانه مبتلا شوید، بیشتر خواهد شد.
بهترین کار پس از هر کار ذهنی، کار خانه، حمام رفتن، پیاده روی، مرتب کردن اتاق کار، کمد لباس، غذا پختن و نظیر این نوع کارهاست.
این روزها متاسفانه فرزندانمان بعد از کار ذهنی مانند مطالعه و حل مسئله، برای تفریح و استراحت به تبلت، اینترنت، موبایل، فضای مجازی، اینستاگرام و بازیهای رایانه رو می آورند که کار اشتباهی است.
کار ذهنی را با کار ذهنی دیگر جبران نمودن، متلاشی کردن ذهن است. برای تمرکز و فعال سازی مجدد ذهن و آرامش یافتن بدن، درست استراحت کردن ضرورت دارد. التزام به این قاعده کلی به همه ما کمک خواهد کرد که موفقیت های بیشتری در زندگی فردی و شغلی کسب کنیم.
خلاصه اینکه؛ از پی هر کار ذهنی، کار جسمی بهتر است. بعد از کار جسمی نیز استراحت بهتر است.
مراقبت از سلامت جسم، جان، فکر و ذهن و توجه به سلامت محیط و اجتماع و نیز سلامت معنوی، تعریف کاملی از سلامتی است.
کیفیت خواب در سلامتی انسان تاثیر مهمی دارد.
خوابمان را مدیریت کنیم.
#کار_ذهنی
#کار_جسمی
#خواب
#استراحت
#کار_خانه
#تبلت
#فضای_مجازی
#اینستاگرام
#بازی_های_رایانه_ای
#موبایل
#تمرکز_ذهن
#آرامش_بدن
#سلامتی
#مدیریت_خواب
#هنر_درست_استراحت_کردن
#دکتر_عزیزی
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
ظهر روز شنبه ۱۴ خرداد ماه ۱۴۰۱
امام(ره) تا آخرین لحظه در ذکر خدا بود
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در توصیف آخرین لحظات حیات دنیوی امام عزیزمان چنین فرموده اند:
«حاج ‌احمد آقا، فرزند عزیز حضرت امام(ره)، یک چیزى گفتند؛ گفتند: پیش از ظهرى، امام روى تخت شروع کردند نماز خواندن، پی‌ در پى نماز خواندند، ایشان می گفتند: نمی دانم نافله می خواندند، چه می خواندند؛ بعد پرسیدند که ظهر شده؟ گفتیم بله، آن‌ وقت شروع کردند نماز ظهر را -با نوافل آن- خواندن؛ نماز ظهر و عصرشان را خواندند، بعد شروع کردند به ذکر گفتن
ایشان گفتند که تا آن لحظه‌اى که امام این عارضه برایشان پیدا شد و در حالت کما رفتند، مرتّب پشت سر هم می گفتند: سبحان‌ا‌لله و الحمدلله و لااله‌الّاا‌لله و ا‌لله‌اکبر، تا آخرین لحظه، ایشان ذکر خدا می گفت؛ این براى ما درس است. ما که رهبرمان را دوست داریم یعنى این، یعنى این کارهاى او را، این روحیّات او را باید ادامه بدهیم.»
۱۸/خرداد/۱۳۶۸
#آمام_خمینی_ره
#ذکر_خدا
#نماز
#حاج_احمد_آقا
#سبحان_‌ا‌لله
#و_الحمد_لله
#و_لا_اله_‌الّا_ا‌لله
#و_ا‌لله_‌اکبر
#آیت_الله_خامنه_ای
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
سحرگاه روز شنبه ۱۴ خرداد ماه ۱۴۰۱
لاکچری بازی های خطرناک
باز هم سلامت مادر و نوزاد بازیچه قرار گرفته است.
بعد از “زایمان های مناسبتی و تاریخ رند” و “انجام سزارین های انتخابی و تولدهای زودرس”، اینک “اتاق های تهیه فیلم و آرایش، رنگ کردن مو و کاشت ناخن در بلوک های زایمان” در حال شکل گیری است!
به کجا می رویم؟!
بازار شوم و مکاره ی این پدیده های تهدید کننده برای سلامتی در حال و آینده و افزایش دهنده ی بار بیماری ها برای مادر و کودک چرا تمامی ندارد؟!
چرا در دنیا خود را انگشت نما کرده ایم؟!
سلامت مداران چرا خاموشی گزیده اند؟!
جای تولیت سلامت کشور در بخش خصوصی گاهی خالی است.
فرهنگ سازی هم که تعطیل است؛ چه در فضای عمومی و چه در نظام بهداشتی!
آخر سر به کجا می رسیم؟!
ای که دستت می رسد کاری بکن
پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار
#منبع_ویدئو:خبرگزاری_تسنیم
#زایمان_لاکچری
#سزارین_انتخابی
#تولد_زود_رس
#افزایش_بار_بیماری_ها
#سلامت_مادر_و_کودک
#اتاق_آرایش_و_رنگ_مو_و_کاشت_ناخن
#بلوک_زایمان
#تولیت_سلامت
#فرهنگ_سازی
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
شامگاه پنجشنبه ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۱
سیر و سیاحت
طبیعت و معماری ایران زیبای خود را بشناسیم.
شما را به دیدن این مجموعه مناظر دعوت می کنم.
امید آنکه خاطر آرام و آسوده ای برای همه دوستان فراهم آید تا به همراه اعضای خانواده حداقل طبیعت گردی و دیدار از جاهای تاریخی و دیدنی استان محل زندگی را در برنامه های خود بگنجانند.
سیر و سیاحت، نشاط و سلامتی می آورد، شخصیت حقیقی انسان را ظهور و بروز می دهد، موجبات رشد و بالندگی عقل را مهیا می سازد. افراد را با فرهنگ ها و آداب اقوام و ملت ها آشنا می نماید و شگفتی های طبیعت را مرتبا به آنها یادآور می گردد.
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی
صوفی نشود صافی، تا در نکشد جامی
مسافرت کوتاه باشد و یا طولانی، تفریحی باشد و یا تبلیغی، به صورت هجرت باشد و یا هر شکل دیگرش، دارای آثار و فوایدی است، لکن سفرهای علمی و معنوی دارای برکات فراوانی است.
نبی مکرم اسلام(ص) می فرمایند:
سَافِرُوا تَصِحُّوا
سفر کنید تا تندرست شوید.
#سیر_و_سیاحت
#تفریحی
#تبلیغی
#علمی
#هجرت
#معنوی
#طبیعت_گردی
#خانواده
#نشاط
#سلامتی
#رشد_شخصیت_انسان
#سَافِرُوا_تَصِحُّوا
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
عصر روز سه شنبه ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۱
میراث کریمان
استاد سید محمدعلی گلابزاده پژوهشگر تاریخ کرمان ر این ویدئو ماجرای جذابی را بیان می کند که جای شنیدن و تفکر و تامل لازم دارد.
اخلاق هنوز گمشده ی برخی جوامع است و آن گوهر و موهبتی الهی ست که بدون آن نه آدم، انسان می گردد و نه از انسانیتش چیزی باقی می ماند.
اخلاق پزشکی در شخصیت پروفسور شمس، جراح و متخصص چشم و اخلاق هنری در منش استاد صنعتی، نقاش و هنرمند نباید استثناء باقی بماند.
کریمان جان فدای دوست کردند
سگی بگذار ما هم مردمانیم
با کریمان کارها آسان شود.
جوانمردی نیکوست.
#منبع_ویدئو: aparat.com/miraskariman
#کرمان
#کریمان
#میراث_کریمان
#استاد_سید_محمد_علی_گلاب_زاده
#پژوهشگر_تاریخ_کرمان
#پروفسور_شمس
#اخلاق_پزشکی
#استاد_صنعتی
#اخلاق_هنری
#انسانیت
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
صبح روز دوشنبه ۹ خرداد ماه ۱۴۰۱
کار تیمی
کار تیمی راهی به سوی موفقیت و پیروزی است. تیمی کار کردن علاوه بر آموزش، مهارت و یادگیری، یک فرهنگ است. کار تیمی را باید از کودکی آغاز کرد، تا ریشه های آن در جامعه استوار گردد. بدون کار تیمی ایجاد رقابت سالم و نیل به کیفیت، کاری دشوار و غیرممکن است. تیمی کار کردن به تمرین، تلاش و از خودگذشتگی نیاز دارد. هم تخصص گرایی در گرو کار تیمی است و هم کار تیمی منجر به تخصص گرایی می شود. کار تیمی با کار گروهی بسیار متفاوت است.
در کار تیمی همه یک وجود می شوند، همسو و همراه می گردند، از هم یاد می گیرند، باهم کار می کنند و برای رسیدن به هدف نهایی سر از پا نمی شناسند.
در کار تیمی در هر شرایطی، همه مسئولیت می پذیرند. اعضای تیم مکمل هم هستند. تیمی کار کردن یک هنر است، هنرمند باشیم.
#کار_تیمی
#کیفیت
#رقابت
#موفقیت
#پیروزی
#آموزش
#مهارت
#یادگیری
#فرهنگ
#از_خود_گذشتگی
#هدف
#تخصص_گرایی
#مسئولیت_پذیری
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
شامگاه یکشنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۱
به قلب خود گوش کنیم!
آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده بودید که؛ وقتی دو گوش انسان را کنار هم قرار دهیم، شکل قلب ایجاد می کنند.
جالب تر اینکه کلمه قلب که در زبان انگلیسی، heart است، در صورتی که حروف اول و آخرش را برداریم، آنچه می ماند، کلمه ear است که به معنی گوش است.
گاهی تمرکز، تامل و دقت در مسائل ساده و به ظاهر پیش و پا افتاده، انسان را در وادی حیرت فرو می برد.
قلب انسان مانند قطب ‌نما عمل می‌کند. دل یک صدای درونی است که به خوبی می‌داند راه درست و یا غلط چیست. بنابر این توصیه می‌کنند به آن اعتماد کنید.
با عقل، هوش و درایت تصمیم بگیریم، ولی به ندای دل خود نیز گوش دهیم.
#قلب
#قطب_نما
#گوش
#صدای_درونی
#تفکر
#تامل
#دقت
#اعتماد
#عقل
#هوش
#درایت
#heart
#ear
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
صبح روز یکشنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۱
صبحی زیبا
دوستان؛ لطفا ببینید و لذت ببرید.
این بار شرح ویدئو با خود شماست.
صبح بهاری تان به خیر و عافیت باشد.
صبح تان؛ صبح ابرار باد.
#منبع_ویدئو: VMALMIR
#بهار
#صبح
#ابرار
#خیر
#عافیت
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
صبح روز شنبه ۷ خرداد ماه ۱۴۰۱
مشکلات معیشتی
آیا می دانید؛ به غیر از امیرالمومنین علی(ع) و حضرت قائم(عج)، از سایر ائمه علیهم السلام؛ مجموعا ۶۰۶۰۰ حدیث جمع آوری شده است که ۳۶۰۰۰ آن مربوط به امام صادق(ع) و ۹۰۰۰ آن مربوط به امام باقر(ع) است؟
۲۵ شوال، سالروز شهادت حضرت صادق(ع) رییس مذهب شیعه است. به همین مناسبت مرحوم  آیت‌الله مجتهدی تهرانی در این ویدئو روایتی زیبا از آن امام همام درباره مشکلات معیشتی را تقدیم می دارد.
حضرت امام جعفر صادق(ع) گاه مشتاقانه از زمان ظهور آخرین حجّت خدا سخن به میان می آورد و به حال کسانی که آن زمان را درک می‌کنند، رشک می‌برد و می‌فرمود: خوشا به حال کسی که آن زمان را دریابد.
گاه نیز عاشقانه آرزوی درک زمان آن حضرت را می‌کرد و می‌فرمود: و لو أدرکته لخدمته أیّام حیاتی
اگر زمان[ظهور] او را درک می‌کردم؛ همه ی عمرم را در خدمتش می‌گذراندم.
دنیا غروب جمعه چه دل گیر می شود.
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد و اَلِ مُحَمَّد و عَجِّل فَرَجَهُمْ
#حدیث
#امام_صادق_علیه_السلام
#مشکلات_معیشتی
#زمان_ظهور
#حجت_خدا
#غروب_جمعه
#و_عَجِّل_فَرَجَهُمْ
#اَللَّهُمَّ_صَلِّ_عَلی_مُحَمَّد_و_اَلِ_مُحَمَّد
#و_لو_أدرکته_لخدمته_أیّام_حیاتی
#مرحوم_آیت_الله_مجتهدی_تهرانی_ره
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
شامگاه جمعه ۶ خرداد ماه ۱۴۰۱
موز زندگی بهتر
مرحوم استاد سید عبدالله فاطمی نیا این عالم واعظ درس آموز که چند روز پیش دارفانی را وداع گفت، ۱۲ رمز زندگی بهتر را اینگونه بیان می کند:
– تو ذوق کسی نزنید.
– آبروی کسی را نبرید.
– بچه ها را تهدید نکنید.
– قبل توبه، معصیت را ترک کنید.
– خبر بد را در خانه نگویید.
– بهترین تغییر، مهربانی است.
– حاضر جواب نباشید.
– دنیا را بزرگ نبینید.
– هر روز کارهایتان را محاسبه کنید.
– اعمال را با بدخلقی نابود نکنید.
– از دیگران زیاد درخواست نکنید.
– در ازدواج، زبانتان را کنترل کنید.
#منبع_تصویر_olgoirani.com
#رموز_زندگی_بهتر
#استاد_سید_عبدالله_فاطمی_نیا
#عالم_واعظ_درس_آموز
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
شامگاه روز چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱
ریزگردها
چرا بعضی از ما هشدارهای مربوط به آلودگی هوا را جدی نمی گیریم؟! متاسفانه چند سالی است که هر از گاه، نیمه ی غربی ایران درگیر پدیده گرد و خاک می شود که البته منشاء برون مرزی دارد و باید در این ارتباط ضمن مذاکره با کشورهای همسایه چون عراق و ترکیه، تدابیر لازم اتخاذ گردد.
ریزگردها زمینه ساز بیماری های مزمن ریوی هستند.
می بینم بعضی عزیزان به ویژه جوانان تعطیلات این روزها را بدون توجه به پدیده گرد و غبار، به گشت و گذار در بیرون اختصاص می دهند!
ذرات با قطر زیر ۱۰ میکرون و هر چه با اندازه ریزتر از ۵ میکرون بیشتر، می توانند با درگیری قسمت های انتهایی راه های هوایی و آلوئول ها برای سلامت حال و آینده ما مضر باشند.
لطفا مسئولان و خودمان در مراقبت های لازم کوتاهی نکنیم. ویدئو تهیه شده از سوی فرهنگستان علوم پزشکی از دکتر محمدرضا مسجدی استاد دانشگاه و فوق تخصص ریه، به همین مناسبت تقدیم می گردد.
#آلودگی_هوا
#بیماری_های_ریوی
#دستگاه_تنفس
#ریز_گرد
#پدیده_گرد_و_خاک
#سلامتی
#فرهنگستان_علوم_پزشکی
#دکتر_محمد_رضا_مسجدی
#استاد_دانشگاه
#فوق_تخصص_ریه
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
ظهر روز چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱
خدمتگزار پیشرفت ایران
دکتر سورنا ستاری فرزند شهید منصور ستاری فرمانده خلاق نیروی هوایی در جشن دانش آموختگی اردیبهشت ۱۴۰۱ با خوانش روزنگاشتی از شهید عباس دوران در آخرین روز حیاتش، با آینده سازان ایران سخن گفت؛ در دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاهی که خود او‌ روزی دانشجوی آن بوده و اینک استاد آن دانشگاه است.
جوانان عزیز؛ عمر ما کوتاه است. بر محیط خود تاثیرگذار باشید. قدر و قیمت جوانی خود را بدانید.
در هر تصمیمی، به فکر منافع کشور باشید، و هرگز خدمت به وطن را فراموش نکنید. امثال شهید دوران، الگوی شایسته ای برای خدمت و نوآوری هستند. در هر موقعیتی ببینید چه کسانی در رشد، تکامل و پیشرفت شما نقش داشتند و قدردان ایشان باشید.
برای ماندگاری و ارتقای این کشور زحمات فراوانی کشیده شده است و همه نسل ها بایستی در روند تکمیلی آن سهم موثر خود را ایفا کنند.
دانشگاه صنعتی شریف از جمله دانشگاه های معروف ایران در جهان است که دانش آموختگان آن در ایران و در اغلب کشورهای پیشرفته منشاء اثر هستند.
#جشن_دانش_آموختگی
#دانشگاه_صنعتی_شریف
#دانشجو
#استاد
#وطن
#پیشرفت
#شید_عباس_دوران
#شهید_منصور_ستاری
#سورنا_ستاری
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
عصر روز سه شنبه ۳ خرداد ماه ۱۴۰۱
آگاهی، تلاش و امید
این کلیپ، آموزشی و مهارتی و یاد دهنده است.
حکم کلی این است که؛ مسائلی که انسان اغلب به آن نیاز دارد، واجب است یاد بگیرد.
بهتر است هر شخص و خانواده ای از این نوع مهارت ها، آگاهی داشته باشند. مهارت و یادگیری بسی فراتر از آموزش و دانش صرف است و به معنای توانمندی است.
معمولا تلقی این است که وقتی شخصی غرق شده و روی آب آمده، کارش تمام شده و دیگر فرصتی برای نجات او باقی نمانده است!
اما مرد این کلیپ، با امید بسیار، مهارت عالی و آگاهی لازم، جان این بچه را نجات می دهد.
این کلیپ، هشداری است به همه ی ما که غریق روی آب آمده را مرده به حساب نیآوریم، شاید هنوز مهلتی باشد، بنابر این زمان را بایستی همچنان مغتنم شمرد.
خلاصه کلام اینکه؛ پیوسته با افزودن بر علم، مهارت و آگاهی های خود و با توکل به خدا در هرکاری تا آخر سعی و تلاش کنیم و هرگز امیدمان را از دست ندهیم.
در نومیدی بسی امید است
پایان شب سیه سپید است
#منبع_ویدئو: LALALANDTEL@
#علم
#مهارت
#آگاهی
#تلاش
#امید
#غریق
#یاد_گیری
#آموزش
#توکل_به_خدا
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
صبح روز سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱
آبله میمون!
پس از پاندمی کووید-۱۹، احتمال شیوع سایر بیماری های نوپدید و بازپدید بیش از قبل قوت گرفته است، آبله میمون یا همان Monkeypox یکی از این بیماری های ویروسی واگیردار است.
اولین مورد این بیماری از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در قاره ی اروپا ثبت شده(بدون مسافرت به افریقا) و تاکنون ۱۰۰ مورد در حداقل ۱۲ کشور بروز داشته است.
بیماری با تب و بیحالی عمومی همراه است و علایم ابتدایی چون سردرد، دردهای عضلانی و کمردرد دارد. راش های پوستی(در صورت و اندام ها) در آبله میمون شبیه آبله است.
این بیماری عفونی معمولا خفیف است و بعد از چند هفته بدون هیچ درمانی(و یا با درمان های حمایتی) فروکش می کند. البته گاهی بیماری سختی و شدت بیشتری دارد و با نابینایی و مرگ همراه است. این بیماری واکسن دارد و در ۸۵ درصد موارد واکسن در حفاظت از شخص کارآیی دارد(منجر به پیشگیری می گردد)، ولی در صورت ابتلاء می توان به سادگی از طریق اقداماتی مانند خود ایزوله سازی و رعایت موارد بهداشتی آن را مهار کرد و از خود در برابر بیماری حفاظت کرد.
انتقال این بیماری از طریق تماس انسان با حیوانات و جوندگان و نیز از انسان به انسان(تنها در میان افراد علامت دار که در تماس فیزیکی نزدیک با یکدیگر هستند) و از طریق ترشحات آلوده رخ می دهد.
آبله میمون در سال ۲۰۱۸ در کشور افریقایی نیجریه به صورت اپیدمی بوده است. در ایران تاکنون یک مورد مشکوک که سابقه سفر به افریقا داشته در دست بررسی است.
حال این سوال مطرح است؛ آیا احتمال بروز پاندمی و یا اپیدمی آبله میمون هم مانند کووید-۱۹ وجود دارد؟ باید گفت: این احتمال منتفی است ولی در هر صورت باید مراقبت های لازم صورت گیرد.
بطور کلی پس از کرونا، پایبندی به بهداشت و مراقبت های بهداشتی از سوی افراد، جامعه و دولت ها بیشتر گردیده و اثربخشی بهداشت در تامین، حفظ و ارتقای سلامت بیش از گذشته محرز گشته است.
امید آنکه نظام بهداشتی ایران نیز در همه ی زمینه ها، بهداشت، تندرستی و سبک زندگی سالم را در اولویت قرار دهد و ضمن تامین زیرساخت ها، ابعاد فرهنگی و اجتماعی سلامتی را مورد اهتمام قرار دهد.
سلامتی کالای تداوم بخش زندگی است.
بهداشت؛ زیربناست.
#آبله_میمون
#تب
#بی_حالی_عمومی
#راش_های_پوستی
#کووید_۱۹
#واکسن
#پاندمی
#بهداشت
#ایزوله_سازی
#دولت
#جامعه
#اروپا
#سبک_زندگی
#علایم_آبله_میمون
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
صبحگاه روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱
حسود لایسود
امیرمؤمنان(علیه السلام) در حکمت ۲۵۶ مى فرماید:
صِحَّهُ الْجَسَدِ، مِنْ قِلَّهِ الْحَسَدِ
صحت بدن بر اثر کمى حسد حاصل مى شود.
در حدیث دیگرى در بحارالانوار چنین نقل شده است:
الْحَسَدُ لا یَجْلِبُ إلاَّ مَضَرَّهً وَغَیْظاً یُوهِنُ قَلْبَکَ وَیُمِرِّضُ جِسْمَکَ
حسد جز زیان و خشمى که قلب تو را سست مى کند و بدنت را بیمار مى سازد به بار نمى آورد.
آن حضرت همچنین می فرماید:
لاراحَهَ لِحَسُود
حسود هرگز به آسودگى نمى رسد.
از آفات دیگر حسد آنست که تلاش و کوشش و نیروى انسان را به جاى این که به جنبه هاى مثبت سوق دهد، در جنبه هاى منفى بکار می گیرد و نابود مى سازد به گونه اى که اگر تلاشى را که حسود براى زوال نعمت الهى از دیگرى به کار مى گیرد، جهت به دست آوردن براى خویش به کار مى گرفت، چه بسا از محسود هم برتر و بالاتر مى شد.
علاوه بر این؛ حسد به ایمان و توحید او لطمه می زند، زیرا حسود در اعماق دل خویش، خداوند را در تقسیم نعمت ها حکیم نمى شمارد، او اگر قسمت الهى را روى حکمت مى دانست و راضى بود، در دام حسد گرفتار نمى شد.
#حسود
#ویژگی_های_حسود
#نهج_البلاغه
#صحت_بدن
#آرامش
#زوال_نعمت
#حکمت
#استاد_محسن_قرائتی
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
شامگاه یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱

این مطالب را نیز ببینید!

مستند «حکمت در طبابت»

پنجشنبه ۲۸ دی ماه صورت گرفت پخش مستند «حکمت در طبابت» از شبکه چهار سیما ...