خانه / اخبار / مدیر سایت / بزرگترین بوران برف و سرمای دنیا که در کتاب گینس ثبت است

بزرگترین بوران برف و سرمای دنیا که در کتاب گینس ثبت است

یادداشت های روزانه(۵۹)

کولاکی که در گینس ثبت شد

بزرگترین بوران برف و سرما و کولاک دنیا که در کتاب گینس ثبت شده است، مربوط به ایران است.
نقل شده است که این طوفان برفی، تا ۸ متر ارتفاع پیدا کرده بود. کامیون ها در جاده ها دچار یخ زدگی شده و از کار افتاده بودند. برخی راننده ها در کنار ماشین های خود از شدت سرما درگذشته بودند. راه شهرها و روستاها را برف کاملا بسته بود. در برخی روستاها، هلی کوپترهای ارتش، نان و خرما رها می کردند، ولی در میانه برفها این مواد غذایی دیده نمی شدند و گاهی این غذاها نصیب حیوانات می شد.
این کولاک بیش از ۴۰۰۰ کشته داشت و یک میلیون و ۶۴۷ هزار مترمربع از جغرافیای ایران را درگیر کرده بود. حدود ۲۰۰ روستا در برف مدفون شده و از بین رفتند. در برخی شهرها سرما به منفی ۳۷ درجه رسیده بود.
من آن موقع کودکی ۵ ساله بودم. چیزهایی یادم می آید. در آهنی خانه مان در تبریز(خیابان شمس تبریزی، کوچه خیربانو) به شدت یخ بسته بود. بیش از ده روز پشت سر هم برف می آمد، کسی نمی توانست از اتاق به حیاط برود، کوچه و خیابان که پیش کش، بعد از چند روز که برف آرام گرفت، پدرم با روشن کردن آتش و به ضرب و زور چکش و پیچ گوشتی، موفق شد در خانه را که به کوچه باز می شد را بگشاید، ولی کوچه ای نبود، همه جا را برف گرفته بود. برف انبوه کوچه، اجازه نمی داد درب همسایه های روبرو دیده شود، حداقل ۴ متر برف در کوچه روی هم انباشته شده بود. دو سه هفته ای همسایه ها از طریق تونلی که از میان برفها زده بودند، به همدیگر کمک می رساندند. و برخی شبها با فانوس از میان این تونل به خانه ی هم، رفت و آمد می کردند و یا اسباب می بردند. اگر لوازم و امکانات فضای مجازی اینروزها، آن روزها بود، خدا می داند که چه صحنه های زیبایی از شهرهای مختلف ایران به کل دنیا مخابره گشته بود!
زمستان هم، زمستان های قدیم
یادشان به خیر؛ همسایه ها در گذشته، خیلی گره گشا بودند، از فامیل، به همدیگر نزدیکتر بودند. خانه های شان، خانه دوست بود.
همسایه های آن دوران مان؛ آقا امیر، میرزا ابراهیم، کربلایی حسن، میرهادی، حاج محسن آقا، مشهدی یدالله، حاج آقا عسگر، آقا عبدالحسین، حاجی نصرت، استاد ابراهیم و بخشایشی بودند، اکثرشان از دنیا رفته اند، ولی نام و خاطرات نیک شان هنوز در یادها ماندگار است.
از آن سرما و برفها دیگر خبری نیست. از آن نحو سبک زندگی هم همینطور، ایام به کام.
#طوفان_برف
#بوران
#کولاک
#زمستان_سال_۱۳۵۰
#ایران
#تبریز
#خیابان_شمس_تبریزی
#کوچه_خیربانو
#پدر
#همسایه
#تونل_برفی
#فانوس
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
شامگاه سه شنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۰
پی نوشت: فیلم یادداشت در پیج اینستاگرامی

@dr.khalil.amz

@dr.khalil_amz

@hcsm.ir

این مطالب را نیز ببینید!

کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد.

     کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد. دکترخلیل علی محمدزاده استاد دانشگاه ...