خانه / اخبار / مدیر سایت / فرزند گریزی!

فرزند گریزی!

یادداشت های روزانه(۵۴)

فرزند گریزی!

بچه دارشدن ازنظر 22 فیلسوف
فرزند نعمت خدا و زینت الهی است. فرزند وسیله رشد و تعالی خانواده و مایه ی روشنی چشمان پدر و مادر است. ولی چه شده است که در این دوره، این نگاه و این حرفها چندان خریدار ندارد؟!
چرا ترس از فقر داریم؟ چرا بیم از آینده داریم؟
چرا به امدادهای الهی سوء ظن داریم؟
علت هرچه باشد؛ تنگناهای معیشتی و اقتصادی و یا گره های فکری و یا ترکیبی از هر دو، نیازمند تعریف درستی از زندگی موفق، خانواده ایده آل و سبک زندگی سالم هستیم.
ما در گذشته های نه چندان دور سبک زندگی بهتری داشتیم، شرایط و مشکلات روز جامعه، زندگی شهری و گرایش به تجملات، تفریح، تخیلات و مدرنیته و سیاست های تنظیم خانواده که در دل آن فرهنگ خودخواهی و لذت جویی نهادینه است، به تدریج وضعی را فراهم آورده که در ازدواج، فرزندآوری و فرزندپروری، مسائل حاشیه ای پررنگ گردیده و با اصولی که در توصیه های دینی و فرهنگ ایرانی ارزش تلقی می شود، فاصله ی زیادی پیدا کرده است.
تاخیر در ازدواج، بی فرزندی و کم فرزندی تهدید بزرگی برای آینده کشور است. ایران کشوری در حال پیشرفت است و برای اینکه پیشرفت های خود را در دهه های آتی کامل کند، نیاز به نسل جوان تحصیل کرده، بانشاط و ماهر دارد.
کاهش زاد و ولدها در خانواده ها نگران کننده است، با ادامه این روند، افزایش سرعت سالمندی، آینده هولناکی را برای ایران رقم خواهد زد. از هم اکنون باید به فکر چاره بود و این وضعیت را مدیریت کمی و کیفی کرد.
در این کار، دولت ها نقش اساسی دارند. زمینه ها و حمایت ها باید شکل گیرد. از این مسیر باید مانع زدایی شود. خانواده ها و جوانان خود نیز باید به کمک آیند.
مک کیبن پژوهشگر امریکایی است، مدتها در موافقت با کنترل جمعیت گام برداشته، اما او می گوید: به کم فرزندی فکر کردن، تفکر هوشمندانه ای نیست. این فکر براساس حس خودخواهی است. باید خدا را به زندگی های خود برگردانیم.
اداره خانواده های بزرگتر، زندگی های موفقی را در پی دارد. انسانهای کاملتری را می سازد و کنترل جمعیت، موهبت های فراوانی را از جامعه گرفته است.
آرامش روانی خانواده به تعدد فرزندان هم وابستگی دارد. کودکان در ارتقای مهارت ها و تکمیل تربیتی همدیگر موثرند.
برخلاف تصور برخی خانواده های تک فرزند؛ فرزند کم مایه راحتی نیست و اداره ی آن ساده نیست، تجارب اغلب این خانواده ها، حکایت از آن دارد که اشتباهی جبران ناپذیر رخ داده است.
فرزندان را جدی بگیریم.
#جمعیت
#خدا
#فرزند
#خانواده
#کنترل_جمعیت
#تک_فرزندی
#خود_خواهی
#سالمندی
#آرامش
#مدیریت
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده
شامگاه روز شنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۰
پی نوشت: فیلم یادداشت در پیج اینستاگرامی

@dr.khalil.amz

@hcsm.ir

این مطالب را نیز ببینید!

کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲)

جوانی جمعیت هفتم اسفند ماه فرهنگستان علوم پزشکی، کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری را برگزار ...