خانه / اخبار / مدیر سایت / پاسخ به یک سوال؛ واکسن آنفولانزا

پاسخ به یک سوال؛ واکسن آنفولانزا

یادداشت های روزانه(۱۵)

 کووید – ۱۹ و آنفولانزا 

در گروه سلامت واتساپ، یکی از عزیزان سوالی مطرح کرده بودند که سوال رایجی است، لذا به همراه پاسخ، آنرا به اشتراک می گذارم.

سوال: در واکسیناسیون عمومی کرونا شرکت کردم و دوز دوم تزریق واکسن بر علیه کرونا را هم دریافت کردم؟ آیا می توانم واکسن آنفولانزا بزنم؟

پاسخ: کلا برای گروه های خاص؛ افراد مسن(بالای ۶۵ سال)، زنان حامله، بیماران دچار نقص ایمنی و بیماران زمینه‌ای و پرخطر مانند بیماران دارای دیابت، اختلالات ریوی، قلبی – عروقی، تزریق واکسن آنفلوآنزا توصیه می شود. ولی لزومی نیست که همه این واکسن را بزنند. برخی افراد قبل از اپیدمی کرونا، سالانه واکسن آنفولانزا تزریق می کردند، این افراد نیز بهتر است، همین رویه را ادامه دهند.

کووید – ۱۹ و آنفولانزا دو بیماری ویروسی مجزا هستند و واکسن های جداگانه ای هم دارند، هر دو بیماری، عامل ویروسی دارند ولی از خانواده های مختلف، اما برخی علایم این دو بیماری مشترک است.بطور کلی، دو مسئله متفاوت هستند. اما بهتر است تزریق هر نوع واکسنی؛ از جمله واکسن آنفولانزا، دو هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن کرونا صورت گیرد.

آنفولانزای معمولا در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان بروز می کند. امکان ابتلا همزمان این دو بیماری هم وجود دارد. بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا، شهریور ماه است. البته بعد از آن هم تا اوایل فروردین مانعی ندارد. اثربخشی واکسن آنفولانزا در حدود ۶۰ درصد است.
برخی سول می کنند؛ آیا اگر واکسن آنفولانزا بزنیم، با این اقدام از کرونا هم پیشگیری می شود؟ جواب این پرسش، منفی است، ولی رعایت پروتکل های بهداشتی و به ویژه استفاده درست و به موقع از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و دوری از محیط های پرتراکم و بسته، به کاهش شیوع هر دو بیماری کمک شایانی می کنند.

#کووید_۱۹
#آنفولانزا
#واکسن
#ماسک
#دوری_از_تراکم_و_محیط_های_بسته
#دکتر_خلیل_علی_محمد_زاده

صبح روز سه شنبه ۲۳ شهریور ماه ۱۴۰۰

@hcsm.ir

@dr.khalil.amz

این مطالب را نیز ببینید!

کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد.

     کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد. دکترخلیل علی محمدزاده استاد دانشگاه ...