خانه / پژوهشی / بانک مقالات / داوری در مقالات علمی و پژوهشی

داوری در مقالات علمی و پژوهشی

داور مانند قاضی تعیین کننده سرنوشت یک نویسنده است. با قبول یک مقاله، ممکن است یک دانشجو به استاد تبدیل شود. با ریجکت یک مقاله نیز، زندگی و ارتقا یک دانشجو یا هیات علمی بطور کلی تغییر می کند. لذا داوری در مجلات علمی یا Peer review یکی از حساسترین و مهمترین اصول در مسیر آکادمیک است. داوری در مجلات انگلیسی می بایست فقط به زبان انگلیسی باشد. زبان اصلی یک مجله مبین زبان در همه بخش های مجله از سابمیت تا داوری و انتشار است. داوران از داوری به زبان فارسی در مجلات انگلیسی زبان پرهیز نمایند. به مدد رشد فناوریهای جدید داوری همانند Open Peer Review دیگر نمیتوان هیچ بخشی از داوری را مخفی نمود. دنیای Peer review در حال حرکت به سمت شفافیت کامل است.

از نکات بسیار مهم در داوری توجه به “تضاد منافع” در یک مقاله است. حتما باید این بخش در انتهای مقالات ذکر شوند. روابط فامیلی بین نویسندگان هم باید به وضوح در بخش “تضاد منافع” ذکر شوند.
وظیفه داور در هر مجله علمی هم بررسی “مشابهات ادبی متن و پلاجیاریسم” است و هم بررسی محتوای علمی و کیفیت علمی اثر. داوران بهترین کمک ادیتورها حتی در ادیت زبان مقالات هستند. برای یک داوری مناسب حداقل دو تا سه ساعت وقت می بایست صرف نمود.
هر نوع مقاله ای را می بایست با کمک چک لیستهای استاندارد موجود داوری کنیم. استفاده از این چک لیستها اجباری هستند اما بسیاری از داوران فارسی زبان آنها را کم اهیمت فرض میکنند. لیست کامل این چک لیستها عبارتند از:

در یک داوری استاندارد ، حداقل تعداد داوران هر مقاله دو داور و حداقل تعداد کلمات داوری نیز ۳۰۰ کلمه میباشد.

شرکت در کارگاه های داوری به جد به همه ی عزیزانی که در این عرصه فعالند و یا علاقمند به همکاری هستند، پیشنهاد می گردد.

منبع: سای نیوز

این مطالب را نیز ببینید!

برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها و راهکارها

بیست و هفتمین نشست شورای آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت: برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها ...