خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / در گفت و گو با شبکه سلامت(برنامه + سلامت)/۲۸ اسفندماه ۱۳۹۹

در گفت و گو با شبکه سلامت(برنامه + سلامت)/۲۸ اسفندماه ۱۳۹۹

اهم نکات مطرح توسط دکترخلیل علی محمدزاده

رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت در گفت و گو با شبکه سلامت

(برنامه + سلامت)/ ساعت ۱۰٫۴۵ صبح

– با عرض سلام و بزرگداشت نام و یاد امام راحل و شهدای عزیز به ویژه شهدای مدافع سلامت و تبریک اعیاد گذشته و پیش رو

– بیش از یک سال از پاندمی کووید – ۱۹ در دنیا می گذرد و واقعاً معلوم نیست که مردم چند سال و یا چند ماه دیگر را به این شکل باید سپری کنند!

– در طی این مدت کرونا، تمام ابعاد زندگی انسانها را تحت تاثیر قرار داده و لطمات و البته در مواردی تاثیرات  مثبتی هم داشت

– کرونا نشان داد که سواد سلامتی، داشتن توانمندیهای بهداشتی و برخورداری از مهارت های فردی و اجتماعی و مشارکت های اقشار مختلف جامعه، چقدر در امنیت، رفاه و تامین اجتماعی حائز اهمیت است.

– کرونا ثابت کرد که آموزش،فرهنگ و بهداشت چقدر به هم نزدیکند و پیوند این سه، چه میزان می تواند در پیشرفت جوامع، سلامت و سعادت ملتها و توسعه دانایی و توانایی مفید باشند.

– نوع استراتژی و سیاستها و تاکنیکهای انتخابی در این نوع اپیدمیها خیلی مهم است. کشورهایی که توانستند از همان اول استراتژی مهار و سرکوب و کشف سریع بیماران و ناقلان و ردیابی تماسهای آنها را بکار گیرند، موفقتر بودند، ابتلاء پایین و مرگ و میر کم داشتند و توانستند از کادر درمانی خود به نحو مطلوبی محافظت کنند

– این بیماری تاکنون در دنیا بش از ۱۲۰ میلیون را مبتلا کرده و ۲٫۲ درصد بیماران را به کام مرگ فرستاده است. یک چهارم این ابتلاها مربوط به امریکاست. بایدن گفته؛ تعداد قربانیان امریکا از مجموع تلفات جنگ جهانی اول و دوم و ویتنام و حادثه ۱۱ سپتامبر بیشتر بوده است. ایران تاکنون در این اپیدمی، بیش از ۱۷۵۰۰۰۰ نفر مبتلا داشت که ۳٫۵ درصد بیماران جان خود را از دست داده اند

– خودکفایی در تولید ماسک، تولید کیت های تشخیص سریع بیماری، اجرای موفق طرح شهید سلیمانی، تولید انواع واکسنها که مراحل تحقیقاتی و یا کارآزمایی بالینی خود را می گذرانند، از جمله تواناییهای تاثیرگذار ایران در مدیریت و کنترل خوب این بیماری بوده است

– در رابطه با این اپیدمی از آغاز تا کنون خیلی حرفها زده شده و مسلماً حرفها هم باقی است که به دنبال نتایج پژوهشها آنها هم زده خواهد شد.

– بالاخره بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید، نوپدید است و هنوز هم تا حدود زیادی ناشناخته است. در دستکاری ویروس هم دلایلی وجود دارد، و به قول علما اصل مسئله، همچنان محل اشکال است و باید آینده و پژوهشهای آینده واقعیتها را بیشتر برملا کند.

– اما آنچه مسلم است؛ کووید – ۱۹ هنوز داروی اختصاصی ندارد، اما خوشبختانه واکسن برای پیشگیری فعلاً ساخته شده، البته مجوز تایید کامل نگرفته، همه واکسنها اجازه تزریق اضطراری دارند، ولی انواع این واکسنها تولید انبوه نیافته اند، لکن حرکت در اغلب کشورهای سازنده این واکسن به این سمت است. این واکسنها هنوز به مقدار کافی به همه کشورها نرسیده اند و در نهایت برای رسیدن به ایمنی جمعی در جهان یعنی واکسیناسیون حداقل ۷۵ درصد، راه طولانی و شاید ۳-۲ ساله و حتی بیشتر در پیش رو است. در باره ایمنی دراز مدت این واکسنها هم در حد اطلاعات کنونی، باید فعلا روی یک سال حساب کرد. لازم است روند واکسیناسیون در کشور سرعت بگیرد.

– پس همچنان راه مبارزه، پیشگیری از بیماری، دوری از ازدحام، رعایت فاصله اجتماعی، شستن مکرر دستها با صابون، ماسک زدن و در نظر گرفتن پروتکلهای بهداشتی هر محیط و شغلی و همچنین دوری از اضطراب، نگرانی و ترس، شرط عقل و اخلاق، عدالت و انصاف است.

– سقف مدیریت و کنترل بیماری کرونا؛ مبتنی بر سه ستون است. ستون اول، کنترل فاصله گذاری و رفت و آمد مردم، ستون دوم؛ کنترل هزینه های اقتصادی کرونا و جبران آسیبها و ستون سوم؛ کنترل ظرفیت و توان پاسخگویی سیستم بهداشتی و درمانی

حذف هر کدام از این ستونها، فشار مضاعف بر سایر بخشها و عوارض خطرناک و دردناک را به دنبال خواهد داشت.

– ما در ارتباط با این بیماری در قبال خود، خانواده خود و دیگران و جامعه مسئولیت داریم. این مسئولیت بر پایه آگاهی را، باید به خوبی بشناسیم و بشناسانیم و به درستی آن را انجام دهیم.

– ایام عید را در پیش داریم؛ در حتی امکان باید از مسافرتها حذر کنیم. عادی انگاری نکنیم. ناچیز انگاری نکنیم. ویروس جهش یافته و موج چهارم بیماری را باید جدی گرفت. حرفهای مسئولین بهداشت و درمان را عمل کنیم. خدای ناکرده به دست خود برای خودمان و دیگران مشکل و خسارت جبران ناپذیر ایجاد نکنیم.

– همچنان دورهمی ها و اجتماعات کوچک، شایع ترین علت ابتلا و انتقال بیماری است. بیش از ۸۰ درصد موارد ابتلا از اینگونه تجمعات است. اگر ضرورتی وجود ندارد، همچنان باید در خانه بمانیم. از دوردست ها، از طریق تلفن، فضای مجازی، رسانه ها و  شبکه های اجتماعی از حال و احوال دوستان، خویشان و همکاران خود خبردار شویم.

– به نظر بنده بهترین عید دیدنی در سال ۱۴۰۰، دستهایی است که باید به کمک نیازمندان بشتابند. امسال وضع معیشتی فوق العاده سختی را تعداد قابل توجهی از خانواده ها دارند. گرانی بیداد می کند، بیش یک میلیون نفر در اثر کرونا بیکار شده اند و میلیونها کسب و کار ضرر دیده اند. بنابر این دسته جمعی بایذ حلقه هایی را جهت کمک مومنانه و تزریق روحیه نشاط و امید در جامعه تشکیل دهیم، کما اینکه تشکیل هم شده است.

– ان شاء الله پس از تحمل سختی ها، آسانی ها و لطف و عنایت و امداد مضاعف الهی نیز روزیمان باشد.

پیشاپیش عید سعید نوروز و فرا رسیدن بهار را به همه ایرانیان شادباش و تهنیت عرض می کنم.

این مطالب را نیز ببینید!

همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی The Third International conference on health, Wisdom & ...