خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / مقاله علمی – پژوهشی؛ موانع و مشکلات مشارکت کارا و اثربخش خیرین در حوزه سلامت، یک مطالعه کیفی

مقاله علمی – پژوهشی؛ موانع و مشکلات مشارکت کارا و اثربخش خیرین در حوزه سلامت، یک مطالعه کیفی

Image result for ‫فصلنامه بیمه سلامت ایران‬‎

Image result for ‫فصلنامه بیمه سلامت ایران‬‎

– اسدی جنتی نرگس، علی محمدزاده خلیل*، حسینی سید مجتبی، ماهر علی، بهادری محمد کریم. موانع و مشکلات مشارکت کارآ و اثربخش خیرین در حوزه سلامت، یک مطالعه کیفی؛ فصلنامه بیمه سلامت ایران، ۳ (۱)،  ۲-۱۳۹۹ ص ۵۰- ۴۳

گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (۱۵ مشاهده)
مقدمه: مشارکت خیرین در حوزه سلامت یکی از منابع تامین مالی در نظام سلامت است. با توجه به افزایش هزینه­های نظام سلامت در سال­های اخیر و به تبع آن افزایش پرداخت از جیب مردم توجه به منابع مالی خیرین بیشتر شده است. در راستای حفظ و افزایش حمایت و مشارکت خیرین در حوزه سلامت، نیاز به شناسایی و رفع موانع و مشکلات پیش­روی آن­ها جهت مشارکت کارا و اثربخش ضروری است.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از لحاظ جمع­آوری داده­ها پژوهشی توصیفی پیمایشی و از نظر نوع داده پژوهشی کیفی است. داده­های مورد نیاز با مصاحبه نیمه ساختاریافته با ۴۱ نفر از خبرگان و خیرین حوزه سلامت و به روش نمونه­گیری گلوله برفی جمع­آوری گردید. جهت تحلیل داده­ها از روش «تحلیل محتوای قراردادی» استفاده شد.
یافته ها: بررسی و طبقه­ بندی مصاحبه­ها نشان داد که مشارکت کارا و اثربخش خیرین در نظام سلامت شامل چهار تم اصلی ناکافی بودن ساز و کارهای قانونی، فقدان ارتباط صحیح و مستمر با خیر، مشکلات حوزه مدیریت و تخصیص بهینه منابع و آگاهی ناکافی خیر از اولویت­ها، نیازها و مشکلات نظام سلامت و ۱۸ زیرتم می­باشد.
نتیجه ­گیری: می­توان با شناخت و رفع این مشکلات، منابع مالی و مشارکت­های خیرین را به سمت نیازهای نظام سلامت با حداکثر اثربخشی سوق داد. همچنین تقویت نهادها، ساختارها و فرآیندها، تدوین قوانین تسهیل­گر، ارتباط صحیح و مدام با خیر و شناسایی اولویت­ها و نیازها و انتقال آن­ها به خیرین حوزه سلامت، مشارکت حداکثری خیرین را تسهیل و ترغیب می­نماید.
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۸/۱۰/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۹/۲/۳۰

 دوره ۳، شماره ۱ – ( ۲-۱۳۹۹ )

View This Issue in Alternative Language Export Journal XML Articles RSS

این مطالب را نیز ببینید!

پلاژیاریسم؟!

plagiarism سرقت ادبی، یا پلاژیاریسم، به استفاده غیرقانونی یا غیراخلاقی و غیر مجاز از کارهای ...