خانه / اخبار / مدیر سایت / مهندس حسین شیخ الاسلام به رحمت ایزدی پیوست + گفتگو با دکتر جواد منصوری

مهندس حسین شیخ الاسلام به رحمت ایزدی پیوست + گفتگو با دکتر جواد منصوری

مرحوم شیخ الاسلام نماد توحید گرایی و تبعیت از ولی امر مسلمین بود

 

یار مقام معظم رهبری و یاور انقلاب اسلامی و چهره مشهور جبهه مقاومت مهندس حسین شیخ الاسلام به رحمت ایزدی پیوست.

«اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا إِلَیهِ راجِعون» 

خاندان مکرم مرحوم مهندس حسین شیخ الاسلام

درگذشت انسان مومن، وارسته و مخلصی چون مهندس حسین شیخ الاسلام سخت و دردناک است و برای شما و همکاران و نزدیکان آن مرحوم، بسی سخت تر و دردناک تر می باشد. او شخصیتی علمی، متعهد، مکتبی و انقلابی بود و در صداقت، تواضع و ساده زیستی شهره عام و خاص بود. شیخ الاسلام به معنای واقعی یک بسیجی پاکباز و همیشه درصحنه، در عرصه های ملی و بین المللی بود. پرکار، خلاق و بی ادعا بود. خود را وقف اسلام و انقلاب اسلامی کرده بود. ساده تر از هر کسی در مجتمع، مسجد و خیابان رفت و آمد می کرد، تا جایی که هرگز کسی که او را نمی شناخت، تصور نمی کرد که او جزو مقامات بلندپایه کشوری است.قطعا جبران چنین شخصیت پاک نهادی که با نجابت و متانت، در همه حال پای کار انقلاب بود، کار آسانی نیست.

خداوند این انسان برجسته و مبارز را که در حوزه سیاست خارجی و بین الملل و سایر مسئولیت هایی که عهده دار بود، خوش درخشید و همواره مطیع دستورات امام(ره) و مقام معظم رهبری و متعبد به احکام شرعی و مقید به اصول و مبانی انقلاب و یار و یاور انقلاب اسلامی و از حامیان جبهه مقاومت بود، رحمت و مغفرت نصیب فرماید.

آخرین دیدار ما با هم در آخرین نماز جمعه تهران بود. از شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی گفت و اینکه به معاونت بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی آمده است و باید در حوزه پزشکی به ایشان کمک کنم. برای بنده بیست سال همسایگی با ایشان فرصت مغتنمی برای شناخت نزدیک این انسان جامع الشرایط و دوست داشتنی و درستکار و همچنین خانواده عزیز و گرانقدر اوست. او و خانواده اش در همه این دوران مشی دینمدارانه، ولایتمدارانه و اخلاقگرایانه پیشه داشتند و ایشان در همه طول عمر خود به شایستگی پاسدار ارزشهای انسانی و حریم انسان و انسانیت در جهان بود. خداوند به شما و همه عزیزان و آشنایان، صبر و شکیبایی عطا نماید. روحش شاد

دکترخلیل علی محمدزاده

عضو فرهنگستان علوم پزشکی

 

Image result for جواد منصوری

شیخ‌الاسلام، پدر دیپلماسی انقلابی و صندوقچه اسرار تحولات منطقه بود

دکتر «جواد منصوری» سفیر سابق ایران در چین با بیان اینکه مرحوم شیخ‌الاسلام را می‌توان پدر دیپلماسی انقلابی کشور قلمداد کرد افزود: ایشان صندوقچه عظیمی از اسرار در حوزه معادلات منطقه‌ای را با خود برد.

حسین شیخ‌الاسلام معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی و مشاور وزیر خارجه به علت بیماری کرونا درگذشت.

شیخ‌الاسلام متولد ۱۳۳۱ در اصفهان بود و از اعضای دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود که در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ سفارت آمریکا را تسخیر کردند. نماینده حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و همچنین سفیر سابق ایران در سوریه بوده است.

او پیش‌ازاین مشاور علی لاریجانی (رئیس مجلس) و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی بود. در ۳ مرداد ۱۳۹۵، حسین امیرعبداللهیان جایگزین او و شیخ‌الاسلام نیز توسط محمدجواد ظریف به‌عنوان مشاور وزیر امور خارجه منصوب شد. او در خرداد ۱۳۹۷ در حکمی به سمت معاونت امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منصوب شد. مرحوم حسین شیخ‌الاسلام از فروردین سال ۱۳۸۹ لغایت مرداد ۱۳۹۵ سمت دبیر کل سابق دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه ملت فلسطین عهده‌دار بود.

دکتر «جواد منصوری»، دیپلمات برجسته کشورمان در گفتگو با گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا با ابراز تأسف شدید از درگذشت مرحوم شیخ‌الاسلام اظهار کرد: «برای اولین بار من با نام ایشان در جریان اشغال سفارت آمریکا در آبان ۵۸ زمانی که فرمانده سپاه بودم آشنا شدم. در آن زمان با مرحوم شیخ‌الاسلام ارتباط کاری یا رفت‌وآمد نداشتم و تنها از دور ایشان را می‌شناختم تا اینکه در پنجم فروردین ۱۳۶۰، شهید رجایی، من، ایشان و چند نفر دیگر را به دفتر خودشان دعوت کرد. در آنجا فرمودند که مسئولیت سرپرستی وزارت خارجه به عهده ایشان است و بنا دارند که مسئولیت‌های این سازمان را در میان افراد حاضر در آن جلسه تقسیم کنند. بر اساس دستور شهید رجایی، مسئولیت معاونت فرهنگی کنسولی به من واگذار شد و مرحوم شیخ‌الاسلام به‌عنوان معاون سیاسی در چارچوب تشکیلاتی آن زمان مشغول فعالیت در وزارت خارجه شدند. به‌این‌ترتیب، آشنایی من با ایشان آغاز شد و در یک دوره کاری منظم و مداوم، بیش از سه دهه توفیق همکاری با آن مرد بزرگ را داشتم.»

تحصیل در آمریکا باعث کمرنگ شدن تدین و اخلاص او نشد

سفیر سابق ایران در چین در ادامه گفت: «مرحوم شیخ‌الاسلام در تربیت تعداد قابل‌توجهی از دیپلمات‌های ارشد کشور نقش داشت. زمانی که ما به وزارت خارجه رفتیم، نیروی انقلابی، کادر آموزش‌دیده و کاربلد در این ارگان مهم وجود نداشت. او برای تربیت دیپلمات‌های انقلابی و همراه با آرمان‌های جمهوری اسلامی، سنگ تمام گذاشت و باعث شد که تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها در تراز بسیار بالا در داخل و خارج از کشور مشغول به فعالیت شوند.»

بیشتر بخوانید:

حسین شیخ الاسلام که بود؟ +سوابق

منصوری در مقام ثبات شخصیت دینی ایشان تصریح کرد: «آنچه شاید برای مردم ما تازگی داشته باشد این است که ایشان در جوانی برای تحصیل به آمریکا رفت، اما درعین‌حال، اخلاص، تدین و مردمی بودن خود را در حد اعلا حفظ کرد. این اتفاق کم‌نظیر است. در برخی از افراد که نشست‌وبرخاست‌هایی با برخی هیئت‌های دیپلماتیک خارجی یا سفرا داشته‌اند، دیده می‌شد که گهگاه تغییرات مذهبی آن‌ها هم پررنگ شده و پایبندی‌شان به مسائل شرعی تحت تأثیر قرار می‌گرفت اما شیخ‌الاسلام برخلاف این رویه، بسیار به مسائل مذهبی اعم از واجبات و مستحبات پایبند، غالباً در صف اول نماز جماعت حاضر و به این شاخصه بسیار مهم معروف بود.»

همکاران مرحوم شیخ‌الاسلام در پرکاری به‌پ ای او نمی‌رسیدند

منصوری تصریح کرد: «نکته بسیار مهم این است که ایشان در هنگام کار، بسیار پرانرژی و متعهد بود، به‌نحوی‌که بعضاً حتی همکارانش نمی‌توانستند پاسخگوی حجم زیاد کارهایی که مرحوم شیخ‌الاسلام به ایشان واگذار می‌کرد باشند. وی همچنین ۱۶ سال در کسوت معاونت سیاسی و مأموریت‌های دیپلماتیک در حوزه کشور کشورهای عربی مسئولیت‌های بسیار سنگینی بر عهده داشت.»

در سال‌های اخیر چندین بار از ایشان خواستم که خاطرات خود را در ارتباط با موضوعاتی همچون جنگ تحمیلی، جریانات لبنان و فلسطین به رشته تحریر درآورد اما حجم سنگین کاری هیچ‌وقت مجال چنین کاری به او نداد.

وی افزود: «مرحوم شیخ‌الاسلام، صندوقچه عظیمی از اسرار در حوزه معادلات منطقه‌ای را با خود برد. ایشان هیچ‌گاه علاقه نداشت به اینکه کار خود را کم کند و به نگارش خاطرات خود بپردازد.»

فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه نیروهای بسیار خوب و مجربی در دستگاه دیپلماسی کشورمان حضور داشتند و دارند اما ایشان وزنه‌ای ازنظر تدین، اخلاص و پرکاری شناخته می‌شدند افزود: «از نزدیک اطلاع دارم که ایشان زندگی خود را وقف کارش کرده بود. وی همچنین فرد بسیار مبتکر، خلاق و نوآور در حوزه دیپلماسی بود و بخش اعظم این ابتکارات را با خود برد. ضمن اینکه همین ویژگی‌ها باعث شده بود که بسیاری از نیروهای وزارت خارجه ایشان را پدر دیپلماسی انقلابی و در زمینه کار، اخلاق و مدیریت، معلم و بزرگ‌تر خود بدانند.»

وی در پایان از خداوند متعال آرزوی علو درجات ایشان و صبر برای دوستان و نزدیک ایشان کرد.

این مطالب را نیز ببینید!

کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲)

جوانی جمعیت هفتم اسفند ماه فرهنگستان علوم پزشکی، کنفرانس جوانی جمعیت و فرزندآوری را برگزار ...