نام استاد: دکترخلیل علی محمدزاده رتبه دانشگاهی: دانشیار رشته تحصیلی: دکترای پزشکی و دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
گرایش تخصصی: اقتصاد بهداشت و درمان و مدیریت استراتژیک در نظام سلامت
۱ـ اطلاعات عمومی:
نام درس: ارزیابی مراقبتهای بهداشتی و درمانی
نوع درس: نظری(۳ واحد)
فراگیران: دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی
زمان: چهارشنبه ها
۲ـ مقدمه(اهمیت درس):
ارزیابی جزء جدانشدنی هر فعالیت بهداشتی و درمانی به شمار می رود. در این میان آشنایی با استانداردهای ارائه خدمات به منظور ارزیابی موسسات ارائه کننده خدمات سلامت الزامی می باشد. همچنین شناخت مفاهیم جدید کیفیت و استانداردهای اعتباربخشی از رویکردهای نوین ارزیابی مراقبت های بهداشتی و درمانی می باشد.
۳ـ ا هداف کلی:
آشنا ساختن دانشجویان با روش های ارزیابی کمی و کیفی مراقبت های بهداشتی و درمانی در چارچوب استانداردهای خدمات و مراقبت های بهداشتی و درمانی شبکه و بیمارستان، به طوری که دانشجو در پایان ترم بتواند نظام های سلامت را از نظر کمی و کیفی و مطابق با استانداردها مورد ارزیابی قرار دهند.
۴ـ اهداف ویژه یا عینی:
در پایان این دوره آموزشی، از دانشجو انتظار می رود:
– اهداف کلی و ویژه سازمان بهداشت جهانی در زمینه ارزیابی عملکرد
– مفاهیم اولیه در ارزیابی مراقبت های بهداشتی و درمانی
– شاخص های ارزیابی مراقبت بهداشتی و درمانی
– مفاهیم و روش های اندازه گیری پاسخ دهی نظام های سلامت
– تعریف و اندازه گیری پوشش سلامت
– مفاهیم و مبانی اساسی در تولیت نظام سلامت
– ارزیابی اقتصادی پروژه های بهداشتی
– مشارکت مالی عادلانه
– سنجش نابرابری سلامت
– الگوی هزینه سلامت در کشورهای دنیا
– حساب های ملی سلامت: مفاهیم، منابع اطلاعاتی، و روش شناختی
– پایش عملکرد مالی سلامت
– ارائه خدمات در سیستم بهداشت و درمان
– پاسخدهی نظام سلامت: مفاهیم، حوزه ها و عملیاتی سازی
– عدالت و کیفیت در نظام سلامت (آشنایی با سنجه های حدواسط)
– اندازه گیری دستاورد های نظام سلامت: اثر تغییر پذیری بر اهمیت اهداف و عوامل اجتماعی
– اعتباربخشی موسسات بهداشتی و درمانی
– ممیزی مراقبت های بهداشتی و درمانی
– انواع مختلف مدل های تعالی سازمانی
– سایر موضوعات جدید و جالب پیشنهادی توسط دانشجویان
۵ـ روش تدریس:
Lecture /سخنرانی برنامه ریزی شده/ Round Morning Report / Case Report/ کارگاه آموزشی
ـ سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ و تلاش در توانمندسازی دانشجویان در فرآیند آموزش
– سخنرانی همراه با ارائه مثال های کاربردی
– تحقیق دانشجویان در زمینه ویژگی های سازمان بیمارستان و ارائه این مطالب به سایر دانشجویان
۶ـ وسایل سمعی و بصری:
– استفاده از پاورپوینت
بهتر است متن مکتوب ارائه شده در کلاس، قبلا بین دانشجویان شرکت کننده در جلسه توزیع شود.
۷ـ روش ارزیابی:
– میزان مشارکت فکری و حضوری دانشجویان در فعالیت های کلاسی ۲ نمره
– نحوه انتخاب و ارائه کار کلاسی ۲ نمره
– امتحان میان ترم ۲ نمره
– امتحان پایان ترم ۱۴ نمره
۸– منابع اصلی درس
— صحبایی فائزه، نصرآبادی طاهره، امجدی مریم، علی محمدزاده خلیل. مدیریت برنامه های بهداشتی مبتنی بر جامعه، گردآوری و ترجمه. ناشر: جامعه نگر، چاپ اول ۱۳۹۸٫
– اﭘﻴﺪﻣﻴﻮﻟﻮژی ﺑﻴﻤﺎری ﻫﺎی واﮔﻴﺮ
– دکتر صدقیانی ابراهیم، ارزیابی مراقبت های بهداشتی درمانی، انتشارات نوردانش ۱۳۸۶
– Accreditation Process Guide for Behavioral Health Care 2006 – 2007,By Joint Commission Resources, Inc Staff jcr. Edition: illustrated Published by Joint Commission on, 2006.
– دکتر صدقیانی ابراهیم، استانداردهای بیمارستانی وارزیابی مراقبتهای بهداشتی ودرمانی، انتشارات معین ۱۳۷۶
– وزارت بهداشت، دستورالعمل ارزیابی بیمارستان ها، شورای هماهنگی درمان ۱۳۷۶
– تحقیق در سیستم های بهداشتی، سازمان جهانی بهداشت، معاونت پژوهشی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
– Evaluation of Health Care, Woltes W.Hollend.
– Health Care Management, Marcia Horowitz, Ferguson publishing c 2010.
آدرس های علمی و پژوهشی دکترخلیل علی محمدزاده
خلیل علی محمد زاده ۱ و ۲ *
۱ دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
۲ مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، ایران. شماره ارکید: ۹۲۵۶-۲۳۷۶-۰۰۰۲-۰۰۰۰
*نویسنده مسئول: خلیل علی محمدزاده (دکترای پزشکی و دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی)، دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال؛ مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، ایران، dr_khalil_amz@yahoo.com
Khalil Alimohammadzadeh 1 ,2
۱ Associate Professor, Department of Health Services Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
۲ Health Economics Policy Research Center, Tehran Medical Sciences Islamic Azad University, Tehran, Iran . orcid.:0000-0002-2376-9256
*Corresponding Author: Khalil Alimohammadzadeh (M.D., Ph.D.), Associate Professor, Department of Health Services Management, North Tehran Branch; Health Economics Policy Research Center, Tehran Medical Sciences Islamic Azad University, Tehran, Iran, dr_khalil_amz@yahoo.com