نام استاد: دکترخلیل علی محمدزاده رتبه دانشگاهی: دانشیار رشته تحصیلی: دکترای پزشکی و دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
گرایش تخصصی: اقتصاد بهداشت و درمان و مدیریت استراتژیک در نظام سلامت
1ـ اطلاعات عمومي:
نام درس: ارزیابی مراقبتهای بهداشتی و درمانی
نوع درس: نظري(3 واحد)
فراگيران: دانشجويان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد و دكتراي تخصصي
زمان: چهارشنبه ها
2ـ مقدمه(اهمیت درس):
ارزیابی جزء جدانشدني هر فعالیت بهداشتی و درمانی به شمار می رود. در این میان آشنایی با استانداردهای ارائه خدمات به منظور ارزیابی موسسات ارائه کننده خدمات سلامت الزامي می باشد. همچنین شناخت مفاهیم جدید کیفیت و استانداردهای اعتباربخشی از رویکردهای نوین ارزیابی مراقبت های بهداشتی و درمانی می باشد.
3ـ ا هداف كلي:
آشنا ساختن دانشجویان با روش های ارزیابی کمی و کیفی مراقبت های بهداشتی و درمانی در چارچوب استانداردهای خدمات و مراقبت های بهداشتی و درمانی شبکه و بیمارستان، به طوری که دانشجو در پایان ترم بتواند نظام های سلامت را از نظر کمی و کیفی و مطابق با استانداردها مورد ارزیابی قرار دهند.
4ـ اهداف ويژه یا عینی:
در پایان این دوره آموزشی، از دانشجو انتظار می رود:
– اهداف کلی و ويژه سازمان بهداشت جهانی در زمینه ارزیابی عملکرد
– مفاهيم اوليه در ارزيابي مراقبت هاي بهداشتي و درماني
– شاخص هاي ارزيابي مراقبت بهداشتي و درمانی
– مفاهیم و روش های اندازه گیری پاسخ دهی نظام های سلامت
– تعریف و اندازه گیری پوشش سلامت
– مفاهیم و مبانی اساسی در تولیت نظام سلامت
– ارزيابي اقتصادي پروژه هاي بهداشتي
– مشارکت مالی عادلانه
– سنجش نابرابری سلامت
– الگوی هزینه سلامت در کشورهای دنیا
– حساب های ملی سلامت: مفاهیم، منابع اطلاعاتی، و روش شناختی
– پایش عملکرد مالی سلامت
– ارائه خدمات در سیستم بهداشت و درمان
– پاسخدهی نظام سلامت: مفاهیم، حوزه ها و عملیاتی سازی
– عدالت و کیفیت در نظام سلامت (آشنایی با سنجه های حدواسط)
– اندازه گیری دستاورد های نظام سلامت: اثر تغییر پذیری بر اهمیت اهداف و عوامل اجتماعی
– اعتباربخشي موسسات بهداشتي و درماني
– مميزي مراقبت هاي بهداشتي و درماني
– انواع مختلف مدل هاي تعالي سازماني
– ساير موضوعات جديد و جالب پيشنهادي توسط دانشجويان
5ـ روش تدریس:
Lecture /سخنرانی برنامه ریزی شده/ Round Morning Report / Case Report/ کارگاه آموزشي
ـ سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ و تلاش در توانمندسازي دانشجویان در فرآیند آموزش
– سخنرانی همراه با ارائه مثال های کاربردی
– تحقیق دانشجویان در زمینه ویژگی های سازمان بیمارستان و ارائه این مطالب به سایر دانشجویان
6ـ وسايل سمعي و بصري:
– استفاده از پاورپوینت
بهتر است متن مكتوب ارائه شده در كلاس، قبلا بين دانشجويان شركت كننده در جلسه توزيع شود.
7ـ روش ارزيابي:
– میزان مشارکت فكري و حضوري دانشجویان در فعالیت های کلاسی 2 نمره
– نحوه انتخاب و ارائه کار کلاسی 2 نمره
– امتحان میان ترم 2 نمره
– امتحان پایان ترم 14 نمره
8– منابع اصلي درس
— صحبایی فائزه، نصرآبادی طاهره، امجدی مریم، علی محمدزاده خلیل. مدیریت برنامه های بهداشتی مبتنی بر جامعه، گردآوری و ترجمه. ناشر: جامعه نگر، چاپ اول 1398.
– اﭘﻴﺪﻣﻴﻮﻟﻮژي ﺑﻴﻤﺎري ﻫﺎي واﮔﻴﺮ
– دكتر صدقياني ابراهيم، ارزيابي مراقبت هاي بهداشتي درماني، انتشارات نوردانش 1386
– Accreditation Process Guide for Behavioral Health Care 2006 – 2007,By Joint Commission Resources, Inc Staff jcr. Edition: illustrated Published by Joint Commission on, 2006.
– دكتر صدقياني ابراهيم، استانداردهاي بيمارستاني وارزيابي مراقبتهاي بهداشتي ودرماني، انتشارات معين 1376
– وزارت بهداشت، دستورالعمل ارزيابي بيمارستان ها، شوراي هماهنگي درمان 1376
– تحقیق در سیستم های بهداشتی، سازمان جهانی بهداشت، معاونت پژوهشی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
– Evaluation of Health Care, Woltes W.Hollend.
– Health Care Management, Marcia Horowitz, Ferguson publishing c 2010.
آدرس هاي علمي و پژوهشي دكترخليل علي محمدزاده
خلیل علی محمد زاده 1 و 2 *
1 دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
2 مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، ایران. شماره ارکید: 9256-2376-0002-0000
*نویسنده مسئول: خلیل علی محمدزاده (دكتراي پزشكي و دكتراي تخصصي مديريت خدمات بهداشتي و درماني)، دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال؛ مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، ایران، dr_khalil_amz@yahoo.com
Khalil Alimohammadzadeh 1 ,2
1 Associate Professor, Department of Health Services Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Health Economics Policy Research Center, Tehran Medical Sciences Islamic Azad University, Tehran, Iran . orcid.:0000-0002-2376-9256
*Corresponding Author: Khalil Alimohammadzadeh (M.D., Ph.D.), Associate Professor, Department of Health Services Management, North Tehran Branch; Health Economics Policy Research Center, Tehran Medical Sciences Islamic Azad University, Tehran, Iran, dr_khalil_amz@yahoo.com