خانه / آموزشی / اصول و مبانی مدیریت / سمینار اصول و مبانی مدیریت عمومی و تخصصی بیمارستان

سمینار اصول و مبانی مدیریت عمومی و تخصصی بیمارستان

Image result for ‫تندرست نیوز‬‎

تاریخ انتشار: ۲۱:۴۲ – ۲۰ دی ۱۳۹۸
کد خبر: ۳۸۷۴۱

دکترخلیل علی محمدزاده عضو هیئت علمی دانشگاه

آموختن مهارت حل مساله و تصمیم گیری به منزله ی یادگیری سبک زندگی است

عکس

دکتر خلیل علی محمدزاده رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت در سمینار اصول و مبانی مدیریت عمومی و تخصصی بیمارستانی که در بیمارستان بوعلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برگزاری شد، با تشریح همپوشانی ها و تمایزها در تعریف چهار واژه مسئله، مشکل، معضل و بحران گفت: مسئله بیان می شود. مشکل احساس می شود. معضل در حال است ولی ریشه در گذشته دارد و بحران وضعیتی خطرناک و ناپایدار برای فرد، گروه یا جامعه است.

وی در این سمینار که با عنوان “مهارت حل مساله و تصمیم گیری” سخن می گفت، اظهار داشت: آموختن مهارت حل مساله و تصمیم گیری به منزله ی یادگیری سبک زندگی است که نرم افزار پیشرفت در همه امور به شمار می آید و هیچ یک از افراد بی نیاز از آن نخواهند بود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی به عوامل تاثیرگذار در مهارت تشخیص مساله اشاره نمود و گفت: دانش و آگاهی، بصیرت، تجربه و مطالعه و جستجوی نظام مند در راس این عوامل مهم قرار دارند.

وی با یادآوری این نکته که در تصمیم گیری ما می‌خواهیم با اتکا به دانش، مدل ها و تکنیک‌ها و ابزارهای تصمیم گیری، بهترین گزینه را انتخاب کنیم، افزود: چالش اصلی ما در حل مسئله، یافتن گزینه‌های مختلف و در فرایند تصمیم گیری، انتخاب بهترین گزینه است.

توجه به عوامل  مهم تاثیرگذار در تصمیم گیری از مقاومت دیگران در برابر تصمیم می کاهد.

دکتر علی محمدزاده تصریح کرد: تصمیم گیری یک مهارت عمومی است و معمولاً مدیران هستند که وظیفه‌ی تصمیم گیری را بر عهده می‌گیرند. اما حل مسئله عموماً نیازمند دانش تخصصی در حوزه‌ی مورد نظر است و نقش بدنه‌ کارشناسی در سازمان‌ها و نیز بسیاری از مشاوران، همکاری در فازِ حل مسئله است.

رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت با تبیین سطوح مختلف تصمیم گیری اظهار داشت: تصمیمات استراتژیک در سطح بالای سازمان و توسط مدیران عالی رتبه اتخاذ می شود. ولی تصمیمات کنترلی مدیریت توسط مدیران میانی صورت می گیرد.

وی در ادامه گفت: تصمیمات عملیاتی مربوط به امور معمول و اغلب تکراری هست که براحتی فرموله شده و سیستم های کامپیوتری نیز می توانند این کارها را تسهیل نمایند.

عکس

وی عوامل مختلف موثر در تصمیم گیری را شامل عوامل عقلایی، روانشناختی، اجتماعی و فرهنگی عنوان کرد و گفت: موافقت دیگران بخصوص کسانی که تصمیم به نوعی بر آنان تاثیر می گذارد، از مسائل مهم تصمیم گیری است. توجه به این عوامل از مقاومت دیگران در برابر تصمیم می کاهد.

وی ضمن بیان انواع تصمیم گیری بر اساس اطلاعات موجود به توضیح تصمیم گیری در شزایط تعارض پرداخت و گفت: زمانی که استراتژی های رقبا برای یک تصمیم گیرنده جایگزین متغیرهای غیرقابل کنترل شوند، اصول تصمیم گیری در شرایط تعارض مورد توجه قرار می گیرند. در این حالت از تئوری بازی ها برای حل مسئله استفاده خواهیم نمود.

مدیریت یعنی تصمیم گیری و بهترین تصمیم، تصمیمی است که در جای مناسب خود اتخاذ شود.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ، مدیریت را چیزی جز تصمیم گیری ندانست و تصریح نمود:  کانون اصلی مدیریت را تصمیم گیری تشکیل می دهد و انجام وظائفی چون برنامه ریزی، سازماندهی، و یا کنترل در واقع کاری جز تصمیمی گیری در باره نحوه و چگونگی انجام این فعالیت ها نیست.

دکتر علی محمدزاده با برشمردن گام های مهم در تصمیم گیری عمومی همچون شناسایی و تعریف مسئله، جستجو برای یافتن راه حل های احتمالی، بررسی نمودن عواقب ناشی از هر راه حل، انتخاب و بکارگیری یکی از مدل های تصمیم گیری و سر انجام اتخاذ تصمیم و پی گیری بازخورهای ناشی از نتایج تصمیم، گفت: مدیریت و تصمیم گیری دو واژه مترادف می باشند و بهترین تصمیم، تصمیمی است که در جای مناسب خود اتخاذ شود.

عکس

مدیریت جهادی شهید حاج قاسم سلیمانی در دستگاه های آموزشی، مدیریتی و تربیتی باید تبیین شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به قیام پرشکوه و بی بدیل امت اسلامی و به ویژه ملت شزیف ایران در احترام و قدردانی از مجاهدت های سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: این شهید عزیر مجاهدی مخلص، نستوه و شجاع و مصداق واقعی مدیریت جهادی بود و جا دارد در مدارس و دانشگاه ها و سایر حوزه های مدیریتی و فرماندهی، عرفان عملی، مدیریت تجربی، نگاه سیستمی و ویژگی های رفتار سازمانی این انسان از خود رهیده و به خدا رسیده، مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

وی با ذکر این نکته که با تمسک به راه و رسم این اسطوره های عزت، شرف و انسانیت می شود، راه درست را پیدا کرد، گفت: شهادت این عزیز جذاب و دوست داشتنی، بیداری و بصیرت مردم ایران را ارتقاء داد و انگیزه و توان مبارزاتی و عملیاتی محور مقاومت را در مقابله با ظلم و ستم مضاعف کرد.

شهید سلیمانی مصداق عینی زنجیره ارزش؛ خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است.

وی با اشاره به فرازی از بیانیه انقلاب اسلامی در گام دوم گفت: یکی از مصادیق عینی خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی در رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری در این بیانیه، پی گیری مرام، تفکر، برنامه و مدیریت خاص شهید سلیمانی است که با الهام از مکتب امام(ره)، رهبری و شهیدان، توفیق یافت در چند دهه عمر پربار خود، آن ها را به ثبت و ضبط جهانی برساند.

سمینار یک روزه اصول و مبانی مدیریت عمومی و تخصصی بیمارستانی

شایان ذکر است؛ در این سمینار که با مدیریت واحد بازآموزی و آموزش مداوم بیمارستان بوعلی و مشارکت مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت و با اختصاص امتیاز بازآموزی برای پرستاران، پزشکان و سایر گروه های علوم پزشکی برگزار گردید، اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران؛ دکتر منوچهر امیری فیروزکوهی رییس بیمارستان بوعلی و دبیر علمی سمینار (با عنوان؛ اصول و مبانی مدیریت بیمارستان) ، دکتر امین قاسم بگلو مدیر کل دفتر توسعه خدمات سلامت دانشگاه آزاد اسلامی (با عنوان؛ تئوری های انگیزش در مدیریت)  و دکتر نادر خالصی معاون مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت (با عنوان؛ مدل های تصمیم گیری) سخنرانی نمودند که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.۲۰ دی ماه ۱۳۹۸

http://www.etelaterooz.ir

http://tandorostnews.com

http://maoi.ir

این مطالب را نیز ببینید!

همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی The Third International conference on health, Wisdom & ...