خانه / آموزشی / ایران رتبه ۱۷ اسکوپوس

ایران رتبه ۱۷ اسکوپوس

 سه نکته مهم آموزشی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

اول مرجعیت علمی، دوم جهاد علمی و سوم علم نافع

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در روزهای آینده سهم نیروی انسانی علوم پزشکی در ۱۰ منطقه آمایشی برای پنج سال آینده را مشخص می‌کنیم.

دکتر باقر لاریجانی در «همایش ملی آموزش پزشکی در افق ۱۴۴۴» در محل فرهنگستان علوم پزشکی کشور اظهار داشت: بر اساس این بُرش منطقه‌ای، نیازهای ملی مشخص شده و همه مناطق آمایشی علوم پزشکی کشور، جهت‌گیری پنج سال آینده خود را مشخص می‌کنند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری که در کشور در زمینه آموزش پزشکی انجام شده است، گفت: خوشبختانه در حوزه توسعه‌یافتگی در رتبه خوبی قرار داریم اما هنوز در حوزه‌ نوآوری نتوانسته‌ایم رتبه خوبی کسب کنیم که یکی از دلایل آن، عدم هماهنگی حوزه‌های دانشی مختلف در کشور است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: آموزش عالی در کشور رشد وسیعی داشته و به مدد اقتصاد و توسعه نیروی انسانی، اکنون ۵۵هزار پزشک عمومی در کشور در حال تحصیل هستند. از این رو افزایش ناگهانی نیروی انسانی علوم پزشکی امکانپذیر نیست و مقدمات و مؤخراتی دارد.

لاریجانی گفت: ما در حال حاضر در گروه پزشکی به سمت رفع نیازهای کشور حرکت کرده‌ایم اما در این مسیر با چالش‌هایی مواجه هستیم. با این وجود، به مدد سیاستگذاری رهبر معظم انقلاب توانسته‌ایم در تولید دانش، سرآمد منطقه باشیم درحالی‌که کشور ما با تحریم و جنگ روبرو بوده و شرایط راحت و آسوده‌ای نداشته‌ایم. به هر حال کسب رتبه ۱۷ دنیا در حوزه اکسوپوس، کار ساده‌ای نیست.

وی با اشاره به رشد ایران در برخی از حوزه‌ها یادآور شد: ما بیش از جمعیت‌مان در تولید علم نقش داشته‌ایم البته این تنها یک شاخص است اما در حوزه‌هایی مثل بیولوژی ۱۲۰۰ درصد و در پزشکی ۹۰۰ درصد در یک دهه رشد علمی داشته‌ایم.

رئیس گروه آموزشی فرهنگستان علوم پزشکی تأکید کرد: در انسجام و تداوم برنامه‌ریزی‌ها ضعف داریم و اگر نقشه جامع  علمی کشور و سند چشم‌انداز نبود، موتور محرکه‌ای برای رشد علمی کشور وجود نداشت.

لاریجانی افزود: برنامه‌ریزی‌ ما باید بر اساس شواهد باشد، دیگر زمان تمایلات و نظرات شخصی گذشته است و نباید انتظار داشته باشیم که گفتمان‌های علمی به طور ناگهانی اثر خود را بگذارند و بدون نقشه روشن، نمی‌توانیم به مرجعیت علمی برسیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: در این بیانیه سه نکته مهم برای حوزه آموزش پزشکی راهگشا است؛ اول مرجعیت علمی، دوم جهاد علمی و سوم علم نافع است.

وی بیان کرد: برای مرجعیت علمی باید آنقدر در یک موضوع کار کنیم که همه به ما رجوع کنند و در این راه ضمن اینکه نقشه راه داشته باشیم، بر آن نقشه استقامت کنیم.

به گفته لاریجانی، در زمینه علم نافع می‌توان گفت که آموزش پزشکی و به ویژه ادغام آموزش در خدمات، مهمترین کاربرد علم نافع است.

رئیس گروه آموزشی فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: در جهاد علمی که مد نظر بیانیه گام دوم انقلاب است، ما باید دانشگاه‌ها را به سمتی ببریم که استعدادها فکر کنند جایی برای پرورش آنها وجود دارد. ما خوشبختانه در حوزه پزشکی، مسیر درستی را در قالب بسته‌های تحول و نوآوری پیش گرفته‌ایم اما به منظور روزآمد شدن آنها قرار است یک بازمهندسی در این نقشه تحول رخ دهد.

وی تأکید کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید نقطه تمایز خود را مشخص کنند و برای مرجعیت علمی خود، یک نقشه راه ترسیم کنند.

این مطالب را نیز ببینید!

ریفرنس ها و سرفصل های ترم تحصیلی(درس استراتژی های توسعه ملی)

                              ...