آخرین نوشته ها
خانه / آموزشی / روابط درون بخشی و برون بخشی / اهداف و وظایف برخی کمیته ها در یک بیمارستان چشم پزشکی

اهداف و وظایف برخی کمیته ها در یک بیمارستان چشم پزشکی

بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی الزهرا(س)

قطب علمی چشم پزشکی

اهداف کمیته های بیمارستانی

هدف اصلی اطمینان، کنترل و تضمین کیفیت در تمام فعالیتهای بیمارستان است

سایر اهداف

–      کنترل کیفیت عموم فعالیتها بویژه فعالیتهای درمانی بیمارستان

–      تامین و تضمین خدمات شبانه روزی اورژانس در همه شرایط

–      تامین و تضمین آمادگی ارائه خدمت در حوادث غیر مترقبه

–      مراقبت و نظارت بر مراعات موازین شرعی و اصول اخلاق پزشکی در همه شرایط و در جمیع خدمات بیمارستانی

–      برقراری نظام و عملکرد موثر سیستم صحیح اطلاع رسانی و گزارش دهی و پیگیری روند مرگ و میر و عوارض و …

–      تعیین جایگاه بیمارستان در نظام ارجاع و نظارت بر مراعات سیستم ارجاع

وظایف کمیته های بیمارستانی

      تعیین خط مشی و زمینه های عملکرد بیمارستان برای تحقق اهداف و براساس موازین و رهنمودهای وزارت متبوع و دانشگاه

      طراحی برنامه ریزی اجرایی جهت تحقق اهداف مذبور

      شناسایی مشکلات و معضلات اصلی در عملکرد بیمارستان و رهیابی جهت حل آنها

      تلاش مستمر در جهت افزایش کیفیت و بهبود عملکرد بیمارستان و رضایت گیرندگان خدمت

      پیشنهاد اعضا و ترکیب زیر کمیته های بیمارستانی براساس موازین و رهنمودهای وزارت متبوع و دانشگاه و دستورالعمل احرازی ارزشیابی

      پیگیری روند ارتقا کیفیت خدمات بیمارستانی و ارزشیابی منظم و مستمر درونی بیمارستان

 

رسالت کمیته پاسداری و مراقبت از ارزشهای متعالی

تصمیم گیری در مورد مشکلات، سیاستهای اصولی و مسائل مطرح برای مراکز شش ماهه بعد. مدت این جلسات باید سه ساعت باشد و صورتجلسه فی مجلس تنظیم و به ریاست دانشگاه منعکس گردد

 رسالت کمیته مدیریت کیفی بیمارستان

برنامه ریزی گروهی برای حل مشکلات مطرح، ارائه راهکارهای عملی برای ارتقاء مستمر کیفیت همه فعالیتهای بیمارستان و تعیین وظایف و مسئولیتهای داخلی به تفکیک پرسنل بیمارستان

رسالت کمیته اخلاق  و موازین شرعی

ارائه رهیافتهای لازم در زمینه نحوه استفاده مطلوب از یافته های علوم تجربی و پاراکلینیک و مراعات ارزشهای متعالی اسلام در امور پزشکی- شرح وظایف بر اساس امر به معروف و نهی از منکر

رسالت کمیته نظارت و ارزشیابی درونی بیمارستان

ارزیابی مستمر درونی سیستم ( تهیه شرح وظایف قسمتهای مختلف بیمارستان براساس مقررات و ابلاغ به واحدها و نظارت بر حسن اجرای این وظایف )- ارتقاء مستمر بهبود کیفیت و حفظ آمادگیهای بیمارستان

رسالت کمیته اسناد، مدارک پزشکی و تنظیم پرونده ها

نظارت بر ایجاد و تجهیز واحد بایگانی- رفع نواقصات پرونده ها و ارتقاء کیفیت نظام پرونده نویسی، نظارت بر نگهداری بهتر پرونده ها، از رده خارج کردن پرونده های قدیمی

وظایف کمیته دارو، درمان و تجهیزات

–      ترویج شیوه های علمی درمان ودارو

–      آشنا نمودن پزشکان و پرسنل درمانی با تازه های دارویی

–      نظارت بر حسن اجرای روند مسائل درمانی

–      بررسی نتایج درمان با تاکید بر عوارض و مرگ و میر

–      ترویج مشاوره در بیمارستان

–      ایجاد هماهنگی بین پزشکان و پرسنل درمانی

–      ایجاد هماهنگی و ایجاد شرایط مطلوب در زمینه همکاری پرسنل با مدیریت- تدارکات و همکاران اداری و خدماتی

–      رسیدگی به کمبودها و مشکلات دارو و درمان و ارائه راه حل

–      نظارت بر مصرف غیر منطقی آنتی بیوتیکها و برخورد با آنها

–      نظارت بر تجویز غیر مجاز دارو و برخورد با آنها

–      نظارت بر احتمال تجویز داروهای ممنوعه و برخورد با آنها

–      نظارت بر تجویز غیر منطقی ترکیبات دارویی (چند دارویی)

–      نظارت بر مراعات لیست داروهای موجود در بیمارستان

–      نظارت بر نحوه مصرف داروهای مخدر

–      نظارت بر عوارض ایاتروژنیک داروها و سرمها

–      پیش بینی و ارائه برنامه برای تهیه ابزار یدکی دستگاهها

وظایف کمیته مرگ و میر و عوارض بیمارستانی

–      بررسی منظم همه موارد مرگ و میر

–      بررسی دوره ای عوارض بیمارستانی

–      پیگیری موارد قانونی

–      تهیه گزارشات کارشناسی برای ارسال به رئیس دانشگاه (بصورت محرمانه)

–      تهیه پاسخ مورد نیاز مراجع قانونی

–      برخورد با قصورات در حدود اختیارات بیمارستان

–      اتخاذ تدابیر به منظور کاهش عوارض و مرگ و میر بیمارستان

–      بررسی علل مرگ و میر

–      برگزاری کنفرانسهای مرتالیته و موربیدیته در سطح بیمارستان

وظایف کمیته بهداشت و کنترل عفونت بیمارستانی و لنژ

–      بحث و تصمیم گیری درباره مشکلات و گزارشهای ارائه شده به کمیته

–      تعیین خط مشی درمانی در بکارگیری محلول ضدعفونی- میکروبکش جدید و جلوگیری از مصرف بی رویه آنتی بیوتیکها

–      تهیه گزارش کار و تعیین میزان موافقت اقدامات پیشگیرانه بمنظور ارائه به مقامات ذیصلاح بهداشتی

–      تهیه دستورالعمل اجرایی دوره های بازآموزی پرسنل و انعکاس هر دوره در نشریات خبری آموزشی

–      نظارت بر بهداشت محیط بیمارستان

–      نظارت بر بهداشت فردی و نظافت کارکنان

–      بررسی عفونتهای بیمارستانی به صورت روتین

–      بررسی انجام صحیح استریلزاسیون و آماده نمودن پکها، ستها و …

–      نظارت بر انجام صحیح امحاء البسه و وسایل آلوده ( زباله های عفونی )

–      نظارت بر جداسازی و دفع بهداشتی زباله ها

–      انجام کشتهای ادواری از محیط های درمانی، البسه و وسایل بیماران و …

–      نظارت و پیگیری نحوه مراقبت پزشکی و پرستاری از بیماران عفونی

–      تشخیص وضعیت عفونتهای بیمارستانی، بررسی مستمر میکروارگانیسم موجود، مقاومت و حساسیت دارویی جرمها و اتخاذ تدابیر لازم در موارد ضروری

–      انجام واکسیناسیون ضروری برای کلیه پرسنل

–      نظارت بر تفکیک اشیاء و پارچه های عفونی از غیر عفونی

–      نظارت بر خرید، دوخت، نگهداری، تعویض و جایگزینی البسه

–      نظارت بر نحوه استفاده صحیح از ماشین های لباس شویی، اتو کشی، اتوکلاو

–      مراقبت و تضمین ایمنی پرسنل و معاینات پرسنل، لاندری، خیاط خانه و تهیه کارت بهداشتی برای ایشان

 کمیته کادر پزشکی، پرسنل پرستاری و کارکنان بیمارستان

–      بررسی گذشته نگر و زمان حال عملکرد پزشکان در بهبود بیماران در بیمارستان و بیماران مرخص شده از طریق پرسشنامه، مصاحبه و پرونده ی بیماران

–      نظارت و تنظیم برنامه ی کادر پزشکی تخصصی و حضور و فعالیت پزشکان

–      نظارت بر حسن اجرای برنامه های آموزشی بالینی دستیاران، کارورزان و دانشجویان

–      حل مشکلات آموزشی دانشجویان

–      بررسی نحوه انجام وظیفه کادر پزشکی و تخصصی در قبال بیماران بخصوص اورژانس

–      نظارت بر حسن اجرای پرونده نویسی و ثبت وضعیت بیماران در پرونده ها

–      ترویج مشاوره پزشکی و نظارت بر نحوه حضور و رعایت سلسله مراتب علمی در معاینه ی بیماران

–      برنامه ریزی در خصوص بهبود مستمر کیفیت خدمات پزشکی و پرستاری

–      برنامه ریزی در جهت آموزش مداوم پزشکان، متخصصین، پرستاران

–      تنظیم برنامه های علمی ( گزارش صبحگاهی- کنفرانس هفتگی و …)

–      برسی دیدگاههای اصلاحی کادر پزشکی و متخصص در رضایمندی ایشان از مدیریت

–      مشارکت در برنامه ریزی به منظور تامین نیروی انسانی متخصص و ارتقاء دانش علمی و عملی پرسنل

–      بررسی راههای علمی و اجرایی برای حل مشکلات پزشکان

–      نظارت بر تنظیم برنامه شیفت بندی کادر پرستاری و کارکنان

–      نظارت بر حسن ارائه آموزشهای مورد نیاز بیماران

–      نظارت بر اقدامات و وظایف پرستاری

–      بررسی اتفاقات رخ داده در بخش مانند افتادن از تخت، زخم بستر و …

–      بررسی استفاده نامناسب یا بیش از حد وسایل یکبار مصرف، داروها و …

–      بررسی موارد عدم پیروی از دستورات صادره از طرف پزشکان

–      ارائه پیشنهاد تشویق و توبیخ پرسنل و کارکنان

–      ارزیابی سالانه اقدامات پرستاری و سایر کارکنان

–       بررسی راههای علی و اجرایی رفاه و تفریحات سالم برای پرسنل

–      بررسی رضایت پرستاران و کارکنان از خط مشی ها

–      بررسی رضایت بیماران از خدمات پرستاری و کارکنان

این مطالب را نیز ببینید!

چرا بزرگترین طرح نظام سلامت ایران چنین وضعیتی دارد؟

اجرای طرح پزشک خانواده در دو استان زیر ذره بین شورایعالی سازمان چرا بزرگترین طرح ...