اهداف و وظایف برخی کمیته ها در یک بیمارستان چشم پزشکی
10 اکتبر, 2019
روابط درون بخشی و برون بخشی
بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی الزهرا(س)
قطب علمی چشم پزشکی
اهداف کمیته های بیمارستانی
هدف اصلی اطمینان، کنترل و تضمین کیفیت در تمام فعالیتهای بیمارستان است
سایر اهداف
– کنترل کیفیت عموم فعالیتها بویژه فعالیتهای درمانی بیمارستان
– تامین و تضمین خدمات شبانه روزی اورژانس در همه شرایط
– تامین و تضمین آمادگی ارائه خدمت در حوادث غیر مترقبه
– مراقبت و نظارت بر مراعات موازین شرعی و اصول اخلاق پزشکی در همه شرایط و در جمیع خدمات بیمارستانی
– برقراری نظام و عملکرد موثر سیستم صحیح اطلاع رسانی و گزارش دهی و پیگیری روند مرگ و میر و عوارض و …
– تعیین جایگاه بیمارستان در نظام ارجاع و نظارت بر مراعات سیستم ارجاع
وظایف کمیته های بیمارستانی
تعیین خط مشی و زمینه های عملکرد بیمارستان برای تحقق اهداف و براساس موازین و رهنمودهای وزارت متبوع و دانشگاه
طراحی برنامه ریزی اجرایی جهت تحقق اهداف مذبور
شناسایی مشکلات و معضلات اصلی در عملکرد بیمارستان و رهیابی جهت حل آنها
تلاش مستمر در جهت افزایش کیفیت و بهبود عملکرد بیمارستان و رضایت گیرندگان خدمت
پیشنهاد اعضا و ترکیب زیر کمیته های بیمارستانی براساس موازین و رهنمودهای وزارت متبوع و دانشگاه و دستورالعمل احرازی ارزشیابی
پیگیری روند ارتقا کیفیت خدمات بیمارستانی و ارزشیابی منظم و مستمر درونی بیمارستان
رسالت کمیته پاسداری و مراقبت از ارزشهای متعالی
تصمیم گیری در مورد مشکلات، سیاستهای اصولی و مسائل مطرح برای مراکز شش ماهه بعد. مدت این جلسات باید سه ساعت باشد و صورتجلسه فی مجلس تنظیم و به ریاست دانشگاه منعکس گردد
رسالت کمیته مدیریت کیفی بیمارستان
برنامه ریزی گروهی برای حل مشکلات مطرح، ارائه راهکارهای عملی برای ارتقاء مستمر کیفیت همه فعالیتهای بیمارستان و تعیین وظایف و مسئولیتهای داخلی به تفکیک پرسنل بیمارستان
رسالت کمیته اخلاق و موازین شرعی
ارائه رهیافتهای لازم در زمینه نحوه استفاده مطلوب از یافته های علوم تجربی و پاراکلینیک و مراعات ارزشهای متعالی اسلام در امور پزشکی- شرح وظایف بر اساس امر به معروف و نهی از منکر
رسالت کمیته نظارت و ارزشیابی درونی بیمارستان
ارزیابی مستمر درونی سیستم ( تهیه شرح وظایف قسمتهای مختلف بیمارستان براساس مقررات و ابلاغ به واحدها و نظارت بر حسن اجرای این وظایف )- ارتقاء مستمر بهبود کیفیت و حفظ آمادگیهای بیمارستان
رسالت کمیته اسناد، مدارک پزشکی و تنظیم پرونده ها
نظارت بر ایجاد و تجهیز واحد بایگانی- رفع نواقصات پرونده ها و ارتقاء کیفیت نظام پرونده نویسی، نظارت بر نگهداری بهتر پرونده ها، از رده خارج کردن پرونده های قدیمی
وظایف کمیته دارو، درمان و تجهیزات
– ترویج شیوه های علمی درمان ودارو
– آشنا نمودن پزشکان و پرسنل درمانی با تازه های دارویی
– نظارت بر حسن اجرای روند مسائل درمانی
– بررسی نتایج درمان با تاکید بر عوارض و مرگ و میر
– ترویج مشاوره در بیمارستان
– ایجاد هماهنگی بین پزشکان و پرسنل درمانی
– ایجاد هماهنگی و ایجاد شرایط مطلوب در زمینه همکاری پرسنل با مدیریت- تدارکات و همکاران اداری و خدماتی
– رسیدگی به کمبودها و مشکلات دارو و درمان و ارائه راه حل
– نظارت بر مصرف غیر منطقی آنتی بیوتیکها و برخورد با آنها
– نظارت بر تجویز غیر مجاز دارو و برخورد با آنها
– نظارت بر احتمال تجویز داروهای ممنوعه و برخورد با آنها
– نظارت بر تجویز غیر منطقی ترکیبات دارویی (چند دارویی)
– نظارت بر مراعات لیست داروهای موجود در بیمارستان
– نظارت بر نحوه مصرف داروهای مخدر
– نظارت بر عوارض ایاتروژنیک داروها و سرمها
– پیش بینی و ارائه برنامه برای تهیه ابزار یدکی دستگاهها
وظایف کمیته مرگ و میر و عوارض بیمارستانی
– بررسی منظم همه موارد مرگ و میر
– بررسی دوره ای عوارض بیمارستانی
– پیگیری موارد قانونی
– تهیه گزارشات کارشناسی برای ارسال به رئیس دانشگاه (بصورت محرمانه)
– تهیه پاسخ مورد نیاز مراجع قانونی
– برخورد با قصورات در حدود اختیارات بیمارستان
– اتخاذ تدابیر به منظور کاهش عوارض و مرگ و میر بیمارستان
– بررسی علل مرگ و میر
– برگزاری کنفرانسهای مرتالیته و موربیدیته در سطح بیمارستان
وظایف کمیته بهداشت و کنترل عفونت بیمارستانی و لنژ
– بحث و تصمیم گیری درباره مشکلات و گزارشهای ارائه شده به کمیته
– تعیین خط مشی درمانی در بکارگیری محلول ضدعفونی- میکروبکش جدید و جلوگیری از مصرف بی رویه آنتی بیوتیکها
– تهیه گزارش کار و تعیین میزان موافقت اقدامات پیشگیرانه بمنظور ارائه به مقامات ذیصلاح بهداشتی
– تهیه دستورالعمل اجرایی دوره های بازآموزی پرسنل و انعکاس هر دوره در نشریات خبری آموزشی
– نظارت بر بهداشت محیط بیمارستان
– نظارت بر بهداشت فردی و نظافت کارکنان
– بررسی عفونتهای بیمارستانی به صورت روتین
– بررسی انجام صحیح استریلزاسیون و آماده نمودن پکها، ستها و …
– نظارت بر انجام صحیح امحاء البسه و وسایل آلوده ( زباله های عفونی )
– نظارت بر جداسازی و دفع بهداشتی زباله ها
– انجام کشتهای ادواری از محیط های درمانی، البسه و وسایل بیماران و …
– نظارت و پیگیری نحوه مراقبت پزشکی و پرستاری از بیماران عفونی
– تشخیص وضعیت عفونتهای بیمارستانی، بررسی مستمر میکروارگانیسم موجود، مقاومت و حساسیت دارویی جرمها و اتخاذ تدابیر لازم در موارد ضروری
– انجام واکسیناسیون ضروری برای کلیه پرسنل
– نظارت بر تفکیک اشیاء و پارچه های عفونی از غیر عفونی
– نظارت بر خرید، دوخت، نگهداری، تعویض و جایگزینی البسه
– نظارت بر نحوه استفاده صحیح از ماشین های لباس شویی، اتو کشی، اتوکلاو
– مراقبت و تضمین ایمنی پرسنل و معاینات پرسنل، لاندری، خیاط خانه و تهیه کارت بهداشتی برای ایشان
کمیته کادر پزشکی، پرسنل پرستاری و کارکنان بیمارستان
– بررسی گذشته نگر و زمان حال عملکرد پزشکان در بهبود بیماران در بیمارستان و بیماران مرخص شده از طریق پرسشنامه، مصاحبه و پرونده ی بیماران
– نظارت و تنظیم برنامه ی کادر پزشکی تخصصی و حضور و فعالیت پزشکان
– نظارت بر حسن اجرای برنامه های آموزشی بالینی دستیاران، کارورزان و دانشجویان
– حل مشکلات آموزشی دانشجویان
– بررسی نحوه انجام وظیفه کادر پزشکی و تخصصی در قبال بیماران بخصوص اورژانس
– نظارت بر حسن اجرای پرونده نویسی و ثبت وضعیت بیماران در پرونده ها
– ترویج مشاوره پزشکی و نظارت بر نحوه حضور و رعایت سلسله مراتب علمی در معاینه ی بیماران
– برنامه ریزی در خصوص بهبود مستمر کیفیت خدمات پزشکی و پرستاری
– برنامه ریزی در جهت آموزش مداوم پزشکان، متخصصین، پرستاران
– تنظیم برنامه های علمی ( گزارش صبحگاهی- کنفرانس هفتگی و …)
– برسی دیدگاههای اصلاحی کادر پزشکی و متخصص در رضایمندی ایشان از مدیریت
– مشارکت در برنامه ریزی به منظور تامین نیروی انسانی متخصص و ارتقاء دانش علمی و عملی پرسنل
– بررسی راههای علمی و اجرایی برای حل مشکلات پزشکان
– نظارت بر تنظیم برنامه شیفت بندی کادر پرستاری و کارکنان
– نظارت بر حسن ارائه آموزشهای مورد نیاز بیماران
– نظارت بر اقدامات و وظایف پرستاری
– بررسی اتفاقات رخ داده در بخش مانند افتادن از تخت، زخم بستر و …
– بررسی استفاده نامناسب یا بیش از حد وسایل یکبار مصرف، داروها و …
– بررسی موارد عدم پیروی از دستورات صادره از طرف پزشکان
– ارائه پیشنهاد تشویق و توبیخ پرسنل و کارکنان
– ارزیابی سالانه اقدامات پرستاری و سایر کارکنان
– بررسی راههای علی و اجرایی رفاه و تفریحات سالم برای پرسنل
– بررسی رضایت پرستاران و کارکنان از خط مشی ها
– بررسی رضایت بیماران از خدمات پرستاری و کارکنان
اهداف و وظایف کمیته های بیمارستانی 2019-10-10