خانه / اخبار / جمعیت و باروری سالم / پدیده سالمندی در ایران

پدیده سالمندی در ایران

ایران در فاز اول سالمندی

اجرای طرح طلا برای سالمندان ژاپنی

تسنیم(- ٠٩:۵٨) ٩٣/٠٣/١٨

تسنیم/ یک عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به طرح طلا در ژاپن برای جبران هزینه‌های چندین برابری مراقبتهای پزشکی سالمندان از بسته شدن پنجره جمعیتی ایران در سال ۱۴۲۵ خبر داد و گفت: ایران جزو سه کشور اول جهان است که به سرعت به سمت کهنسالی می‌رود.
دکتر خلیل علی محمدزاده پزشک و استاد دانشگاه در برنامه پزشکی نبض که در زمینه چالش‌های جمعیتی کشور برگزار شد، اظهار داشت: عوامل مختلفی از جمله سیاست‌های کنترل جمعیت، به مدت بیش از دو دهه، کشور را در آستانه پیری عمومی قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه با احتساب جمعیت بالای ۶۰ سال هم اکنون در فاز اول سالمندی هستیم، افزود: با افزودن بر نرخ زاد و ولد می‌توان از درصد سالمندی جامعه کاست.
علی محمدزاده با تاکید بر اینکه ایران جزو سه کشور اول جهان است که به سرعت به سمت کهنسالی می‌رود، افزود: در سه دهه آینده تعداد سالمندان کشور بیش از سه برابر خواهد شد.
وی با اشاره به این مطلب که در ۲۵ سال اخیر، نرخ باروری کل در ایران، سه و نیم برابر کاهش یافته است، گفت: نرخ باروری ما الان ۱٫۸ فرزند است و این در حالی است که میانگین نرخ باروری جهان ۲٫۵ فرزند است.
علی محمدزاده همچنین، با اشاره به کاهش درصد رشد جمعیت نزدیک به دو و نیم برابری ایران طی همین دوره زمانی گفت: طی این مدت درصد رشد جمعیت دنیا از ۱٫۶ به ۱٫۲ رسیده است.
وی با اشاره به شاخص میانی سنی و رابطه مستقیم آن با نسبت جمعیت سالمندی گفت: میانه سنی ما سال ۱۳۸۹، ۲۷٫۱ سال اعلام شد، و سال ۱۴۲۹ پیش بینی شده است، به ۴۰ تا ۴۳ سال خواهد رسید. یعنی حدود ۱۳ تا ۱۶ سال طی این مدت به عدد این شاخص در ایران اضافه خواهد شد. در حالیکه میانگین تغییر این شاخص طی این مدت برای دنیا ۸٫۷ سال خواهد بود.
علی محمدزاده گفت: همانطور که از نظر کاهش شدید نرخ باروری کل در جهان شگفتی آفریدیم، سرعت و شدت نسبت سالمندی ما نیز غافلگیر کننده خواهد بود.
وی با اشاره به برخی از عوارض و پیامدهای سالمندی و لزوم آمادگی‌های لازم، به طرح طلا در ژاپن برای جبران هزینه‌های چندین برابری مراقبت های پزشکی سالمندان اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از چالش‌های جدی ما در آینده غیر از مسئله سالمندی، این خواهد بود که هزینه‌های بالای این دوره، مانع از آن خواهد شد که بتوانیم برای نسل جوان خود سرمایه گذاری کنیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به پنجره جمعیتی که معمولاً تنها یک بار در طول تاریخ هر کشوری به روی او گشوده می‌شود، گفت: از جمله تکالیف همه دولت‌هایی که در این دوره واقع می‌شوند، رسیدگی به نیازهای نسل جوان و میانسال درباره تحصیلات، اشتغال، ازدواج و مسکن است، تا ضمن تاثیرگذاری این گروه‌های سنی در روند توسعه و پیشرفت کشور، آنها بتوانند در دوره سالمندی استقلال اقتصادی و خودباوری بیشتری داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: پنجره جمعیتی از سال ۱۳۸۵ برای ایران باز شده است و پیش بینی می‌شود، در سال ۱۴۲۵ به روی ما بسته خواهد شد. بنابراین در صورتی که تکالیف خود را در این فرصت جمعیتی به درستی انجام ندهیم، این فرصت طلایی به تهدید تبدیل خواهد شد.

این مطالب را نیز ببینید!

کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد.

     کاهش جمعیت جوان؛ افسردگی جامعه را در پی دارد. دکترخلیل علی محمدزاده استاد دانشگاه ...