خانه / آموزشی / تفاوت‌های تقویم آموزشی در دانشگاه‌های جهان

تفاوت‌های تقویم آموزشی در دانشگاه‌های جهان

تقویم تحصیلی در کشورهای مختلف بسته به نوع دانشگاه یا کالج متفاوت است؛ تقسیم سال تحصیلی به دو ترم، سه ثلث یا چهار نیم‌ترم از جمله این تفاوت‌ها در نقاط مختلف دنیاست.
در بیشتر کشورها سال تحصیلی از اواخر تابستان یا اوایل پاییز شروع می‌شود و در بهار یا تابستان سال بعد پایان می‌یابد. گفتنی است که این روند بسته به کشور و نوع مؤسسه آموزش عالی متفاوت است. سال تحصیلی در کشورهایی که در نیمکره شمالی قرار دارند، از ماه اوت، سپتامبر یا اکتبر آغاز و در ماه می، ژوئن یا ژوئیه تمام می‌شود. تقویم تحصیلی در کشورهایی که در نیمکره جنوبی قرار دارند از فوریه یا مارس شروع می‌شود و تا نوامبر یا دسامبر ادامه دارد. ترم تابستانی نیز ممکن است بخشی از سال تحصیلی محسوب شود.
در ادامه به بررسی سال تحصیلی در کشورهای مختلف می‌پردازیم.
کارشناسی گرفتن ساندویچی به سبک دانشجویان انگلیسی
برخی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های انگلستان هنوز از ساختار ثلث برای تقسیم‌بندی سال تحصیلی استفاده می‌کنند که ثلث آخر به امتحانات اختصاص می‌یابد.‌ در این کشور دوره کارشناسی برای دانشجویان بین‌المللی و اتحادیه اروپا سه سال است. دوره‌های کارشناسی سه ساله‌ای به نام ساندویچ نیز در انگلستان وجود دارد که شامل سه سال تحصیل در دانشگاه و یک سال تجربه کاری در محیطی مرتبط به رشته دانشجو می‌شود.
تنوع تقویم تحصیلی در ایالات متحده
در آموزش عالی ایالات متحده از سه سیستم تقویم تحصیلی استفاده می‌شود که اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌ها از آنها پیروی می‌کنند. این سیستم‌ها شامل سیستم یک چهارم، سیستم ترمی و سیستم سه ماهه می‌شود. برخی از دانشگاه‌ها، به‌خصوص دانشگاه‌های منطقه‌ای و دانشگاه‌های کسب‌وکار نیز از سیستم مینی‌ترم استفاده می‌کنند.
سیستم منحصر به‌فرد دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای آلمان
در آلمان ترم زمستان وایز (WiSe) نام دارد و معمولاً از اول اکتبر (۹ مهر) تا آخر مارس (۱۱ فرودین) به طول می‌انجامد که برای بیشتر دانشجویان شروع سال تحصیلی جدید محسوب می‌شود. ترم تابستان (SoSe) از اول آوریل (۱۲ فروردین) تا ۳۰ سپتامبر (۹ مهر) است. البته تقویم تحصیلی دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای با دانشگاه‌های دیگر متفاوت است. دانشجوهای دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای در ترم‌های متناوب به دانشگاه می‌روند یا به کارآموزی می‌پردازند. تعداد درس‌ها در هفته از دانشگاه‎های معمولی بیشتر و مانند یک شغل تمام‌وقت است. تعطیلات این دانشگاه بر اساس قوانین کار آلمان حساب می‌شود که ۲۰ تا ۳۰ روز در سال است.
سیستم آموزش عالی به سبک فرایند بولونیا در روسیه
برخی از دانشگاه‌های روسیه از تقویم تحصیلی سنتی استفاده نمی‌کنند. این دانشگاه‌ها برای تنظیم تقویم تحصیلی از سیستم دو سوم استفاده می‌کنند که ترم اول شامل ۱۷ هفته تحصیلی با تعطیلات دو هفته‌ای و ترم دوم ۲۵ هفته تحصیلی و تعطیلات هشت هفته‌ای تابستانی می‌شود. در این سیستم امتحانات آخر ترم جزء ترم تحصیلی حساب نمی‌شوند. سیستم آموزش عالی در روسیه بر اساس فرایند بولونیا است و شامل سطوحی از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد، تخصص و کارآموزی بالینی می‌شود.
دانشگاه‌های بلژیک تعطیلی ندارند
دانشگاه‌ها و کالج‌ها در بلژیک از سیستم ترمی استفاده می‌کنند. بدین ترتیب تقویم تحصیلی به دو ترم ۱۴ هفته‌ای مساوی تقسیم می‌شود. ترم اول در دانشگاهای بلژیک از هفته سوم سپتامبر (۳۰ شهریور) آغاز می‌شود و هیچ تعطیلات پاییزی در این بین به دانشجویان داده نمی‌شود. بعد از ۱۳ هفته تدریس حدود ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) تعطیلات کریسمس آغاز می‌شود، معمولاً دانشجویان از این زمان استفاده می‌کنند تا برای امتحانات سه الی چهار هفته‌ای در ژانویه آماده شوند. بعد از امتحانات دانشگاه‌ها یک هفته تعطیلات بین‌ترمی دارند.
دانشجویان در فیلیپین زودتر فارغ‌التحصیل می‌شوند
سال تحصیلی در بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌های فیلیپین به دو ترم ۱۸ هفته‌ای تقسیم می‌شود؛ البته ترم پایانی برای دانشجویان سال آخر دو هفته زودتر تمام می‌شود. دانشگاه ماپوا از تقویم تحصیلی سه ماهه استفاده می‌کند. در این سیستم سال تحصیلی به چهار ترم تقسیم می‌شود و هر ترم ۱۱ هفته به طول می‌انجامد. این امر به دانشجویان مهندسی این دانشگاه اجازه می‌دهد که تحصیلات خود را یک سال زودتر از دانشجویانی تمام کنند که در دانشگاه‌های سیستم ترمی درس می‌خوانند.
شروع زمستانی در دانشگاه‌های استرالیا
سال تحصیلی در مؤسسات آموزش عالی استرالیا معمولاً از ابتدای مارس (۱۰ اسفند) آغاز می‌شود؛ اما بسته به دانشگاه و دوره تحصیلی می‌تواند تغییر کند. ترم تابستانی در بیشتر دانشگاه‌ها کوتاه و اختیاری است. اکثر دانشگاه‌های استرالیا در سال دو ترم دارند؛ اما دانشگاه‌ باند، دانشگاه دیکن، دانشگاه کوئینزلند مرکزی، دانشگاه گریفیث و دانشگاه کانبرا از تقویم تحصیلی ثلثی استفاده می‌کنند که سال تحصیلی را به سه بخش تقسیم می‌کند.
وین؛ بزرگ‌ترین شهر دانشجویی جهان
وین شهر بسیار خوبی برای گذراندن روزهای دانشجویی است. این شهر پر از دانشگاه‌های دولتی، خصوصی و مؤسسات‌ آموزش عالی دیگر است. حدود ۱۳۰ هزار دانشجو در وین ساکن هستند بنابراین این شهر بزرگ‌ترین مرکز دانشجویی در مناطق آلمان زبان‌ محسوب می‌شود. سال تحصیلی در اتریش به دو ترم تقسیم می‌شود که هر کدام چهار ماه طول می‌کشد. ترم زمستانی معمولاً از هفته اول اکتبر (۹ مهر) آغاز می‌شود و تا آخر ژانویه (۱۰ بهمن) سال بعد ادامه دارد. ترم تابستانی نیز از اول مارس (۱۰ اسفند) تا آخر ژوئن (۹ تیر) است.
دانشگاه‌های اسپانیا قبل از تعطیلات امتحان می‌گیرند
در دانشگاه‌های اسپانیا فصل امتحانات بسته به دانشگاه متفاوت است؛ اما به طور معمول دو تا پنج هفته طول می‌کشد. دانشگاه‌های این کشور امتحانات را قبل از تعطیلات کریسمس، تعطیلات عید پاک و تعطیلات تابستانی می‌گیرند. سال تحصیلی در این کشور معمولاً در اواخر ژوئن (چهار تیر) به پایان می‌رسد.
استفاده از سیستم ثلثی در دانشگاه‌های فرانسوی‌زبان کانادا
بیشتر دانشگاه‌های فرانسوی‌زبان در کبک از سیستم ثلثی استفاده می‌کنند که سال تحصیلی را به سه بخش ۱۵ هفته‌ای تقسیم می‌کند. برخی از دانشگاه‌ها نیز در تمام طول سال کلاس دارند. ترم پاییز از سپتامبر(۱۰ شهریور) تا دسامبر(۱۰ آذر) است و ترم زمستان نیز از ژانویه (۱۱ دی) آغاز می‌شود و تا آوریل (۱۲ فروردین) ادامه دارد. ترم بهار نیز معمولاً از ماه می (۱۱ اردیبهشت) تا ماه اوت (۱۰ مرداد) به طول می‌انجامد. یک ترم تابستانی اختیاری نیز وجود دارد که برای دانشجویان علاقه‌مند ارائه می‌شود.
سوئیس؛ کشور دانشگاه‌های چند زبانه
در کالج‌های آموزش‌وپرورش حرفه‌ای (مؤسسات مستقل آموزش عالی) سال تحصیلی معمولاً بین ماه اوت و اکتبر شروع می‌شود. در این کالج‌ها فعالیت آموزشی و تعطیلات توسط خود مؤسسه مشخص می‌شوند. سال تحصیلی شامل دو ترم می‌شود که ترم اول از ماه اوت (۱۰ مرداد) تا اکتبر (۹ مهر) و ترم دوم از ژانویه (۱۱ دی) تا آوریل (۱۲ فروردین) است. سوئیس کشوری چند زبانه است، زبان رسمی در این کشور فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی است. به همین دلیل تدریس در دانشگاه‌های این کشور به زبان‌های مختلف انجام می‌شود.
تدریس به سخت‌ترین زبان دنیا در دانشگاه‌های چین
اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌های چین از سیستم ترمی استفاده می‌کنند، تعداد کمی از مؤسسات آموزش عالی این کشور مانند دانشگاه شانگهای سال تحصیلی را به چهار ترم سه ماهه تقسیم می‌کنند. باوجود این‌که در بیشتر مؤسسات آموزشی چین از زبان ماندارین (یک گروه از زبان‌های چینی مرتبط با هم که در قسمت‌های شمالی و جنوب غربی چین صحبت می‌شود) استفاده می‌شود؛ اما در سطح کالج برنامه‌های تحصیلی به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شود. برخی از دانشگاه‌های این کشور دوره‌های تحصیلی دو زبانه نیز دارند.
دوره دکتری تنها در دانشگاه‌های تحقیقاتی هلند ارائه می‌شود
در هلند دو نوع مؤسسه آموزش عالی وجود دارد: دانشگاه علوم کاربردی و دانشگاه تحقیقاتی. بودجه این دانشگاه‌ها از جانب دولت هلند تأمین می‌شود. از سال ۲۰۰۲ سیستم آموزش عالی در هلند به سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تقسیم شد تا با استانداردهای فرایند بولونیا مطابقت داشته باشد. دانشگاه‌های هلند در میان دانشجویان بین‌المللی از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. بیش از ۸۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در این کشور مشغول به تحصیل هستند. هزار و ۵۰۰ دوره آموزشی در این کشور به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.
سیستم‌ نمره‌دهی منحصربه‌فرد دانشگاه‌های لهستان
اکثر رشته‌ها در سیستم آموزش عالی لهستان دو دوره دارند: یک دوره سه ساله برای کارشناسی و یک دوره دو ساله برای کارشناسی ارشد. بعضی از دوره‌های کارشناسی ارشد بین چهار تا ۶ سال طول می‌کشند که برای این رشته‌ها گرانت تحصیلی در نظر گرفته می‌شود. در سیستم آموزش عالی لهستان برای نمره‌دهی از نمرات دو تا پنج استفاده می‌شود. دو به معنای رد شدن، سه پایین‌ترین نمره قبولی، سه‌ و نیم، چهار، چهار و نیم نمرات متوسط تا خوب و پنج بالاترین نمره است. نمره دو و نیم وجود ندارد؛ اما در بعضی از دانشگاه‌ها نمره منفی سه هم داده می‌شود که نشان می‌دهد احتمال پاس شدن درس بسیار ضعیف است.
اولویت اول نروژ کیفیت آموزش عالی است
نروژ یکی از اولین کشورهایی است که استانداردهای تحصیلی خود را براساس فرایند بولونیا تنظیم کرد و سیستم ۳+۲+۳ را پذیرفت. تحصیل در دوره کارشناسی سه سال، دوره کارشناسی ارشد دو سال و دوره دکتری سه سال طول می‌کشد. قوانین دانشگاه‌ها، کالج‌های دانشگاهی و مؤسسات آموزش‌عالی خصوصی در این کشور تغییر کرده است تا اطمینان حاصل شود که کیفیت آموزش‌عالی در همه مؤسسات بدون در نظر گرفته نوع مالکیت آنها ارتقا می‌یابد. ana.ir

 

این مطالب را نیز ببینید!

تبریک بهار طبیعت در بهار رمضان

بهاران خجسته باد یکی از دعا‌های مشهور میان ما ایرانی‌ها که سنت‌های ایرانی مان را ...