مقدمه مقاله مروری کلی درباره‌ی مقاله است، اما در مقایسه با چکیده، به نکات متفاوت‌تری می‌پردازد. مقدمه موضوع اصلی مقاله را معرفی کند. ابتدا یک ایده‌ی کلی را درباره‌ی موضوع مقاله در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. سپس بحث را به مسئله‌ی پژوهش (research problem)، تز و فرضیات محدود می‌کند. مقدمه‌ی خوب باید چگونگی حل مسئله‌ی پژوهش را تشریح کند، و با سرنخ‌هایی که ایجاد می‌کند، خواننده را مجاب سازد کل مقاله را با نگاهی عمیق مطالعه کند.

باید فرض کنید کسی که مقاله را می‌خواند به موضوع تخصصی مقاله اشراف کافی دارد. برای مثال، در مقاله‌ای درباره‌ی علم انطباق تکاملی (evolutionary adaptation) نیازی نیست درباره‌ی داروین به شرح جزئیات پرداخته شود و باید فرض کنید که خواننده در این رابطه دانش کافی دارد. در ادامه با بخش‌های مختلف مقدمه مقاله و همچنین نکات مهم در نگارش مقدمه آشنا خواهید شد.

بخش‌های اصلی تشکیل دهنده مقدمه

۱- پیش‌زمینه

همانند یک فیلم خوب، اولین وظیفه‌ی مقدمه انتخاب صحنه است. انتخاب صحنه مخاطب را در جریان بافتار کلی مقاله قرار می‌دهد. مخاطب متوجه رابطه‌ی مقاله با پژوهش‌های قبلی می‌شود.

این بخش، که اولین پاراگراف‌های مقدمه مقاله را تشکیل می‌دهد، می‌تواند تاریخچه‌ی مختصری را از پیش‌زمینه‌ی موضوع روایت کند. سپس درباره‌ی‌ پژوهش‌هایی که از ابتدا تا زمان حال انجام شده‌اند بینشی کلی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

در بسیاری از زمینه‌ها، ممکن است این کار حجم زیادی از مقاله را اشغال کند، بنابراین، مراقب باشید که تنها به نکات مرتبط با مقاله بپردازید.

۲- اهمیت

پیش‌زمینه به منطق پژوهش ختم می‌شود و نشان می‌دهد که آیا پژوهش‌تان مبتنی بر پژوهش‌های پیشین است؛ آیا به موضوعی که همه از آن غفلت کرده‌اند می‌پردازد؛ یا پژوهش‌های قبلی را که نتایج مبهمی داشته‌اند بهبود می‌دهد.

این بخش سپس به این سوال پاسخ می‌دهد که چگونه می‌خواهید این خلأ را پر کنید. برای این امر باید اهداف پژوهش و روش اجرای آن را تشریح کنید. باید پیش‌بینی کنید که پژوهش‌تان چه تاثیری بر موضوع مورد بحث خواهد داشت و  رد یا قبول فرضیه‌ی صفر چه پیامدهایی دارد.

۳- محدودیت‌ها

مقدمه مقاله فضایی است که از همان ابتدا باید ضعف‌های آزمون را بیان کند. برای مثال، یک آزمون ایده‌آل باید نمونه‌های تصادفی کاملی داشته باشد، اما به دلایلی منطقی، گاهی اوقات این امر میسر نیست. اگر به خواننده‌ها درباره‌ی این موضوع اطلاع دهید، تا از نقایص پژوهش آگاه باشند،  آن‌ها می‌توانند به راحتی در مورد روایی پژوهش قضاوت کنند. بیان کردن ضعف‌های پژوهش در مقدمه بهتر از شرح دادن آن‌ها در بخش بحث (discussion) است.

۴- مفروضات

باید فرض‌هایی را که در طول مقاله مطرح کرده‌اید در بخش مقدمه شرح دهید. باید اصول اولیه‌ی اجرای پژوهش را پیش از شروع آزمون تشریح کنید: مبنای تمام پژوهش‌ها مفروضات مقاله است.

برای مثال، اگر یک پژوهش آموزشی انجام داده‌اید، باید فرض را بر این بگیرید که دانش‌آموزان یک مدرسه‌ی مشابه همگی دارای پیش‌زمینه‌ی اقتصادی‌ اجتماعی مشابهی هستند، و با تصادفی‌سازی تمام متغیرها را هموار سازید. از طریق آگاهی دادن به مخاطب در مورد این مفروضات، فرصت تفسیر و ارزیابی نتایج را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید. هر ضعفی در مقاله ممکن است مسئله‌ی پژوهشی جدیدی را ایجاد کند؛ بنابراین، باید از همان ابتدا مفروضات مقاله را به شکل روشن بیان کنید.

+بیشتر بخوانید: نکات اساسی در نگارش عنوان مقاله

نکات مهم و اساسی در نگارش مقدمه مقاله

برای نوشتن یک مقدمه‌ی قوی، جلب توجه مخاطب و تشویق آن‌ها به مطالعه‌ی کل مقاله، باید به چند نکته توجه کنید. در اینجا این نکات را برای شما شرح خواهیم داد:

۱- مقدمه کوتاه باشد

یک مقدمه‌ی طولانی مخاطب را از خواندن مقاله منصرف می‌کند و اثرگذاری آن را کاهش می‌دهد. رئوس مطالب را از قبل مشخص کنید، و صرفاً به همان‌ها بپردازید. ساختار مقاله باید متناسب با رئوس مطالب باشد.

۲- مسئله را تعریف کنید

مقدمه مقاله به طور منطقی باید به سوال پژوهش، تبیین تز یا تشریح فرضیات ختم شود. خواننده، در پایان مقدمه، باید دقیقاً بداند با نوشتن این مقاله قرار است به چه چیزی دست یابید. به علاوه، در بخش نتیجه‌گیری و بحث، قرار است مجدداً به مقدمه ارجاع دهید و اگر مسئله‌ی پژوهش را به روشنی بیان کرده باشید ارجاع به مقدمه ساده‌تر است.

۳- سازماندهی

هنگام نگارش مقاله، ممکن است احساس کنید جریان مقاله، نسبت به آنچه در نظر داشته‌اید، مسیر متفاوتی را پیش گرفته است. در این حالت، با جریان مقاله همراه شوید، اما باید مطئمن شوید که مقدمه‌ی این مقاله متناسب با جریان مقاله نوشته شده باشد. برخی افراد، ابتدا رئوس مطالب را تعیین می‌کنند، و در پایان فرایند، مقدمه را می‌نویسند. اگر با این روش راحت‌ترید، همین روند را پیش بگیرید.