خانه / استراتژی های توسعه ملی / عوامل مهم در پیشرفت کشورها؛ دانش، ثروت و قدرت

عوامل مهم در پیشرفت کشورها؛ دانش، ثروت و قدرت

دکترخلیل علی محمدزاده استاد دانشگاه

در یک جامعه پایدار طبقه متوسط در اکثریت است.

Image result for ‫دکترخلیل علی محمدزاده‬‎

 دکترخلیل علی محمدزاده استاد دانشگاه درجمع دانشجویان رشته های مختلف دکترای مدیریت در تهران با اشاره به ابعاد مختلف تعابیر و تفاسیر عدالت در سیستم های حکومتی گفت: توزیع عادلانه امکانات، منزلت، قدرت، ثروت و امتیازات ملی تعابیر مختلف و مکملی از عدالت و از مولفه های مهم در نیل به عزت و ارتقاء آن در ابعاد گوناگون است.

 وی در توضیح رفاه گفت: منظور از رفاه، آسایش بیشتر انسان ها در زندگی و داشتن روزهای با کیفیت و دستیابی به شرایط و الزامات تحکیم خانواده و تربیت نسل خردمند، پویا و بالنده است که حرکت در مسیر پیشرفت را تسهیل می کند و امنیت و آرامش در نیل به آسایش مقدمه ای ضروری می باشد.

 دکترخلیل علی محمدزاده حقیقت اصولگرایی را ارزیابی برنامه های اجرایی و رفع اشکالات موجود در آن ها و تدوین برنامه های اصولی برای حل مشکلات مردم ذکر کرد و گفت:  براین اساس اصولگرایی برای وصول به اصلاحات لازم است و اصلاح طلبی نیز در چارچوب پاسداری از اصول و مبانی انقلاب اسلامی مفهوم پیدا می کند.

 وی افکار عمومی را بهترین ناظر و قاضی برای اظهارنظر در مورد برنامه ها، دیدگاه ها و توانمندی نامزدهای انتخابات خواند و گفت: با شرکت هر چه بیشتر اقشار مختلف مردم در پای صندوق آراء، ضریب خطا و اشتباه کاهش می یابد و امید و نشاط جامعه افزون می شود و نظارت و مراقبت عمومی بر مسئولین نیز اثربخش تر می شود.

 وی مناظرات تلویزیونی نامزدها را در تقویت قدرت انتخاب مردم حائز اهمیت دانست و گفت: نباید این بحث ها با مطالب سطحی آلوده می شد و گاهی منطق و استدلال کنار می رفت و راه برای تمسک به اخبار نه چندان راست باز می گردید.

 این استاد دانشگاه طرفداری از محرومین و مستضعفین را در این دوره از انتخابات پررنگ توصیف نمود و خاطر نشان شد: فاصله طبقاتی و شکاف عمیق بین اقشار مختلف در جامعه جای تاسف دارد، ولی این بدان معنی نیست که دولت های مختلف در این زمینه دستاوردی نداشته و یا اقدامی نکرده اند.

 وی جامعه متشکل از درصد کمی ثروتمند و درصد بالایی از فقرا را جامعه ناپایدار خواند و گفت: در جامعه پایدار درصد ثروتمندان و فقیران هر یک کمتر از  ۲۰ درصد است و طبقه متوسط اکثریت جامعه را تشکیل می دهد.

 وی افزود: مطالبات باید بر مقتضای برنامه ها، شرایط و امکانات مطرح شود و نباید اندازه و سطح مطالبات به افراط کشیده شود، به گونه ای که امکان پاسخگویی سریع به آن ها میسور نباشد.

 دکتر علی محمدزاده افزود: رفع فقر و استضعاف از شعارهای مهم انقلاب اسلامی است و باید گفت در واقع روزی که بر این مسئله و آسیب های اجتماعی که این پدیده به دنبال دارد، چیره شویم، انقلاب به پیروزی بزرگی رسیده است.

 وی مبارزه با فقر و عوارض ناشی از آن و زمینه های ایجاد آن را از ماموریت های مستمر انقلاب اسلامی خواند و گفت: برای این منظور با مدد از دیدگاه اسلامی و ایجاد سبک زندگی سالم و تدوین قوانین مناسب و لازم و برخورداری از یک برنامه جامع و جوابگو، باید راه حل های عملی و در دسترس ارائه داد.

 وی سه عامل مهم دانش، ثروت و قدرت در یک بستر متحول فرهنگی را در پیشرفت کشورها دخیل دانست و گفت: با داشتن دانش می شود به دو عامل دیگر دست یافت ولی بدون دانش، حتی با داشتن دو مولفه دیگر، حفظ قدرت و ثروت دشوار است و در جهان نمونه هایی از کشورهای فاقد دانش، ولی دارای قدرت و یا ثروت وجود دارد که به دیگر کشورها وابسته اند و یا وضعیت ناپایداری دارند.

 وی در ادامه با اشاره به اهداف و ابعاد پیشرفت ملی گفت: برای اندازه گیری این موفقیت باید نشانه های روشن و رو به رشدی در رابطه با ارتقاء دسترسی مردم به عوامل تداوم بخش زندگی مانند غذا، مسکن، بهداشت و امنیت وجود داشته باشد.

 وی گفت: همچنین باید در سطح و کیفیت زندگی مردم آثار مشهودی از جمله افزایش درآمد، تامین اشتغال، آموزش و پرورش بهتر و توجه بیشتر به ارزش های والای انسانی دیده شود که تحقق این موارد تنها به عوامل مادی مربوط نمی شود بلکه اعتماد به نقس و اتکاء به خود هم در این رابطه نقش بسزایی دارد.

 وی عامل مهم دیگر در این باره را افزایش حق انتخاب سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افراد جامعه عنوان کرد و گفت: این شاخص به میزان رهایی جامعه از قید وابستگی به سایر کشورها  و میزان بصیرت و تحلیل مردم نیز بستگی دارد.

 وی در ادامه گفت: در بسیاری از موارد و زمینه های فوق پس از پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ کمی و کیفی مسیرهایی پیموده شده است.

 این استاد دانشگاه سهم توجه به قدرت های درونی یک کشور و اصلاح ساختارها، فرایندها و توانمند سازی منابع انسانی را در این تحول، بسیار بالا تلقی نمود و اظهار داشت: با چنین رویکردی می توان نقاط ضعف را هر چه بیشتر کاهش داد و به ویژه در صورت به دست آوردن فرصت ها و داشتن برنامه درست برای بهره برداری از آن ها و نیز استفاده از تجارب و دستاوردهای مثبت سایر ملل، از راه های میانبر فاصله زیاد خود با کشورهای بسیار پیشرفته را کم نمود.

 وی انتخابات را محک سنجش قدرت داخلی و خارجی نظام و مردم را برنده اصلی انتخابات توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد؛ مردم ایران در سایه تمسک به رهنمودهای مقام معظم رهبری و در همان مرحله اول، بهترین سرنوشت را برای قوه اجرایی کشور در چهار سال آینده رقم بزنند.

کد خبر: ۲۳۰۰۸۱    تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶|۱۸:۳۲

انتشار یافته در پایگاه خبری وکیل ملت

پایگاه خبری تحلیلی وکیل ملت

این مطالب را نیز ببینید!

برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها و راهکارها

بیست و هفتمین نشست شورای آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت: برنامه سلامت خانواده، چالش‌ها ...