دکترخلیل علی محمدزاده در کارگاه آموزشی مدیریت استراتژیک
در دنیای امروز، بدون مدیریت استراتژیک سازمان ها جایی برای پیشرفت ندارند.
دکترخلیل علی محمدزاده در جمع استادان دانشگاه علوم پزشکی شرکت کننده در کارگاه آموزشی مدیریت استراتژیک ضمن اظهار مطلب فوق اظهار داشت: مفهوم استراتژی زاییده فضای رقابتی و محدودیت منابع است.
وی گفت: رویکرد استراتژیک این امکان را ایجاد می کند که سازمان ها با شناخت موضوعات اصلی و تمرکز منابع برای تحقق آنها، به بالاترین منافع ممکن در مقابل رقبا دست یابند.
این عضو هیات علمی دانشگاه در چرایی تدوین برنامه استراتژیک برای سازمان ها افزود: بدون برنامه ریزی استراتژیک، هماهنگی، انسجام و جهت مشخص برای اهداف سازمان تعیین نمی شود.
وی گفت: برنامه استراتژیک با تدوین استراتژی ها به پایان می رسد ولی اجرا و ارزیابی استراتژیک دو مرحله مهمی است که در مجموع مراحل مختلف فرایندهای مدیریت استراتژیک را تکمیل می کنند.
این استاد دانشگاه در بخش عملیاتی کارگاه به تشریح در باره رسالت، دورنما، ارزش ها و اهداف سازمانی سخن گفت و اظهار داشت: مفاد برنامه استراتژیک بر اساس این چهار مولفه مهم و همچنین محورها و موضوعات برخاسته از ارزیابی و تحلیل محیط داخلی و خارجی، شکل می گیرد.
وی بیانیه رسالت را سندی خواند که یک سازمان را از سایر سازمانهای مشابه متمایز می نماید و گفت: رسالت هر سازمان نشان دهنده طیف فعالیت سازمان، از نظر خدمات، محصول و بازار می باشد.
وی دورنمای هر سازمان را تصويري از آينده آن سازمان در ذهن مديران و كاركنان توصیف نمود و گفت: دورنمای سازمان يك بيان كلي از اهداف درازمدت و راهبردي سازمان است كه همه منابع و برنامههاي جاري آن را در جهت دستيابي به اين اهداف همسو و همراستا ميسازد.
این پژوهشگر حوزه سلامت، ارزش ها و باورهاي يك سازمان را مواردی ذکر کرد كه كاركنان به آنها ارج مي نهند و براي شان اهميت قائلند و بیان داشت: ارزش هاي سازماني تعيين مي نمايند كه سازمان و کارکنان آن كجا، وقت، انرژي و پول خود را صرف کنند.
وی افزود: ارزش هاي سازماني، چه بدانيد و چه ندانيد بر انتخاب هاي روزانه شما تاثير مي گذارند و به مواردی اطلاق می شوند که اغلب در سازمان قابل رویت هستند.
وی ارزشهای سازمانی را عميقا در دورنما و تصور افراد از آينده مطلوب سازمان، جاري خواند و گفت: ارزشها مفاهيمي نيستند كه دائما در حال تغيير و تحول باشند و اصولا در كوتاه مدت قابل تعريف نيستند. شايد بتوان اين گونه عنوان نمود كه موقعيت سازمان در دوره عمر خود، مي تواند شكل دهنده ارزش ها باشد.
وی با اشاره به اهداف سازمانی اظهار داشت: اهداف باید سازمان را به تلاش برای استفاده کامل از پتانسیل خود وا دارد و برای همه افراد از مدیر تا پایین ترین رده ها، مسئولیت تعریف نماید.
دکتر علی محمدزاده، عدم مشاركت افراد كليدي سازمان در تدوین برنامه، عدم توفيق در ايجاد جو مشاركت و همدلي در سازمان و وجود بوروكراسي شديد را سه مانع عمده در تحقق مدیریت استراتژیک خواند و اظهار داشت: مدیرانی که از برنامه استراتژیک صرفا برای تسلط بيشتر بر منابع و مديريت سازمان و پاسخگويي به مقام مافوق استفاده می کنند، در واقع در دام مدیریت استراتژیک افتاده اند و چنین سازمان هایی به اهداف مدیریت استراتژیک نایل نمی آیند. 7 بهمن 1395