خانه / آموزشی / مدیریت آموزشی / جايگاه مهارت آموزي در دانشگاه هاي نسل سوم

جايگاه مهارت آموزي در دانشگاه هاي نسل سوم

 

عنوان مقاله:  جايگاه مهارت آموزي در دانشگاه هاي نسل سوم
 عنوان نشریه:   مهارت آموزي :   زمستان 1394 , دوره  4 , شماره  14 ; از صفحه 103 تا صفحه 117 .
نویسندگان:  مهدي رضا*
 * گروه آينده پژوهي، پژوهشکده مطالعات فرهنگي و اجتماعي
چکیده:دانشگاه مدرن از بدو پيدايش، سه نسل مختلف را تجربه کرده است. دانشگاههاي مدرن نسل اول، عموما آموزشي و مبتني بر فعاليت هاي تعليمي، و دانشگاههاي نسل دوم، عموما پژوهشي و مبتني بر فعاليت هاي تحقيقاتي بودند. دانشگاههاي نسل سوم، عموما کارآفرين و مبتني بر کارآفريني و حل مسائل جامعه با رويکرد علمي و نظام يافته در تعامل با محيط پيراموني هستند. در دانشگاه نسل سوم، محور و مأموريت کانوني نظام دانشگاهي، کارآفريني است. در تمامي گروههاي علمي، آموزش کارآفريني همسو با طبيعت و ويژگي هر گروه علمي و در گروههاي فني- مهندسي و پزشکي، آموزش کارآفريني و توسعه مهارت بر مبناي نيازهاي هر گروه و رشته علمي، بايد مورد توجه باشد. براي شکل گيري دانشگاه نسل سوم و بهره مندي از مزايا و مواهب اين نسل دانشگاهي بايد مهارت آموزي دانشجويان، اعضاي هيات علمي، مديران و کارکنان نظام دانشگاهي در کانون راهبردها و سياست هاي نهاد دانشگاه و آموزش عالي قرار گيرد. در اين مقاله، به روش مطالعه اسنادي (مرور پژوهش هاي موجود در زمينه دانشگاه نسل سوم) و فراتحليل کيفي تحقيقات انجام شده، با تبيين مفهوم و ويژگي هاي دانشگاه کارآفرين، جايگاه و ضرورت مهارت آموزي و آموزش کارآفريني در اين نوع دانشگاه ارائه مي شود. بر اساس اين تحقيق، شکل گيري و اثربخشي دانشگاه کارآفرين، بدون توسعه نظام مند آموزش کارآفريني و مهارت آموزي موثر دانشجويان، استادان، مديران و کارکنان نظام دانشگاهي و تقويت ويژگي هاي کارآفريني منابع انساني دانشگاه، امکان پذير نيست. بنابراين، يکي از وجوه و منظرهاي کليدي دانشگاه نسل سوم (کارآفرين)، توسعه مهارت هاي شغلي، حرفه اي و شايستگي ها و توانمندسازي دانشجويان و استادان همسو با فرايند توسعه ملي و حل مسائل جامعه به روش علمي است.
كليد واژه: دانشگاه نسل سوم، کارآفريني، مهارت آموزي، آموزش عالي
آدرس دسترسی به این مقاله : http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=261804

این مطالب را نیز ببینید!

بازخوانی یک گفت و گو در سال 1384، اینترنت نمی تواند جایگزین کتاب درسی شود.

اینترنت نمی تواند جایگزین کتاب درسی شود. يكشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۸۴، ۰۲:۴۷ ب.ظ ایران در ...