خانه / آموزشی / سازمان و مدیریت بهداشت و درمان ایران / همایش مسئولیت اجتماعی و اخلاق پزشکی

همایش مسئولیت اجتماعی و اخلاق پزشکی

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تاکید بر اینکه اگر جامعه سالم بخواهیم حتما باید سیاست حاکم بر جامعه سالم باشد، گفت: سلامت روح و روان جامعه وابسته به سلامت زمامداران کشور است. به گزارش ایسنا، همایش مسئولیت اجتماعی و اخلاق پزشکی از سوی شاخه پزشکان حزب مردم‌سالاری و با حضور مسئولان وزارت بهداشت، اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، مسئولان نظام پزشکی، دبیرکل حزب مردم‌سالاری و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به مناسبت بزرگداشت زادروز حکیم بوعلی سینا در هتل المپیک برگزار شد.

همایش مسئولیت اجتماعی،اخلاق پزشکی

در این همایش علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان با انتقاد از اینکه عده‌ای پزشکی را با پول سنجیدند که چرا فلانی زیاد یا کم گرفته است و آنها را مظان اتهام قرار داده‌اند، گفت: ما اجازه توهین به جامعه پزشکی را نمی‌دهیم. از دوستان خواستیم تا در انتخابات اخیر مجلس فعالیت کنند تا افرادی که وارد می‌شوند قدر جامعه پزشکی ایران را بدانند و به آنها توهین نکنند.

وی افزود: در مطالعاتی که داشتم متوجه شدم از ۱۱۰ سال پیش تا هم‌اکنون ۴۰۰ قانون در ابعاد سلامت تصویب شده است. آنچه که داریم قانون است اما آنچه که کم داریم نظارت بر قانون است. قرار شده به مبحث نظارتی توجه بیشتری شود.

نوبخت خاطرنشان کرد: دولت‌ها وظیفه دارند از محل درآمدهای خود به سلامت مردم و همچنین آموزش آنها توجه داشته باشند. تلاش بر این است که حتی اگر مردم پول هم داشته باشند در روز مبادا تحت پوشش بیمه باشند.

در بخش دیگری از این نشست، مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تاکید بر اینکه امنیتی که امروز در جمهوری اسلامی ایران داریم در منطقه بی‌نظیر است، اظهار کرد: طرح‌هایی که داعش داشت با تلاش مسئولین امنیتی کشور نتوانست به انجام برساند.

وی همچنین با تبریک روز پزشک به تمامی پزشکان و با بیان اینکه طرح تحول سلامت بعد دوم نعمت ناشناخته در ایران است، گفت: البته مشکلات و ضعف‌هایی هم در این مورد وجود دارد. فردی می‌گفت این اندازه پولی که تزریق شده باید نتایج بهتری را در بر می‌داشت.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در باب تجلیل از مقام حکیم ابن سینا نیز خاطرنشان کرد: حکیم ابوعلی سینا از بزرگ‌ترین سیاست‌دانان بوده است. بخشی از حکمت، فلسفه است و بخشی از فلسفه، فلسفه سیاست است. ما دو روش در فهم معارف دینی داریم؛ یکی فلسفه مشاء که رئیس فلسفه مشاء در ایران حکیم بزرگ و پزشک نامدار شیخ‌الرئیس ابن سینا است و ایشان در بحث سیاست بسیاری از علمای سیاست را درس می‌دادند. دو کتاب معروف ایشان شفا و قانون است که همه فکر می‌کنند قانون در رابطه با مباحث کلامی، عرفانی و فلسفه است و شفا پزشکی است. در حالی‌که شفا مربوط به بحث فلسفی و قانون در رابطه با بحث پزشکی است.

وی افزود: قدمت دانشگاه آکسفورد ۵۳۰ یا ۵۴۰ سال است اما ۴۰۰ سال قبل از آکسفورد، سهروردی در نظامیه بغداد استاد بوده است که رئیس روش دوم یعنی همان شیخ اشراق است. کواکبیان تاکید کرد: ما اگر هم نخواهیم به سیاست روی بیاوریم، سیاست با ما کار دارد. کما اینکه همه امور جامعه به سلامت برمی‌گردد هرچه در مجلس بررسی می‌کنیم برای مثال، ماجرای ریزگردها و یا مجروحان فلان تصادف، پای پزشکان در میان است. در رابطه با محیط زیست بحث پزشکان در میان است. اگر جامعه سالم بخواهیم حتما باید سیاست حاکم بر جامعه هم سالم باشد. سلامت روح و روان جامعه وابسته به سلامت زمامداران کشور است.

وی در رابطه با اخلاق حرفه‌ای پزشکی بیان کرد: صیانت از سلامت‌سازان به خود جامعه پزشکی مربوط است. بحث تواضع، محبت و مهربانی که باید با بیماران داشته باشند. این کار انسانی که با شرافت همراه است و پزشکان آن را پیگیری می‌کنند، مهم است. در جامعه پزشکی صداقت بسیار اهمیت دارد.

وی با ذکر خاطره‌ای ادامه داد: من قبلا هم گفته بودم که برخی با ما عکس یادگاری می‌گیرند اما زنبیل خود را جای دیگری گذاشته‌اند. از آقای دکتر نوبخت پرسیدم شما چگونه برای ریاست کمیسیون رای آوردید؟ ایشان گفتند ما پزشکان با هرکسی عکس بگیریم زنبیل را هم همان جا می‌گذاریم و صادقانه برخورد می‌کنیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما واقعا طرح تحول سلامت را باید آسیب‌شناسی کنیم و آن را ادامه دهیم تا بیماران در کنار درد و رنج بیماری خود درد و رنج دیگری نداشته باشند. همچنین صیانت از حرفه پزشکی را باید به خود پزشکان واگذار کنیم. در بحث فیش‌های نجومی در رابطه با پزشکان ما بررسی‌هایی که کردیم متوجه شدیم خیلی‌ها کمتر از جایگاه علمی خود دریافتی داشته‌اند البته تعداد کمی هم در بیمارستان‌های دولتی غیرقانونی دریافت می‌کردند ولی اکثر جامعه پزشکی این‌گونه نیست.

کواکبیان گفت: مساله دیگر، تجمیع بیمه است. این وضعیت بیمه که وجود دارد باید یک روزی جمع شود و واقعا این امر در برنامه ششم دیده شود. بحث دیگر بحث شفافیت و مبارزه با فساد است. خجالت می‌کشم که بگویم جمهوری اسلامی ایران از لحاظ شفافیت مالی در دنیا رتبه صد و سی‌ام را دارد. ما باید در برنامه ششم این امر را بیاوریم که در پایان برنامه رتبه ایران به هفتم یا هشتم برسد.

http://www.vakilemelat.ir/image-vakil14704299331389479_00.jpg--w--1000

دکترخلیل علی محمدزاده همایش «اخلاق پزشکی و مسئولیت‌ اجتماعی»

همچنین دکتر خلیل علی محمدزاده پزشک و از استراتژیست‌های حوزه نظام سلامت در حاشیه همایش «اخلاق پزشکی و مسئولیت‌ اجتماعی» که به مناسبت «روز پزشک» از سوی حزب مردم‌سالاری در هتل المپیک برگزار شد، طی گفت و گویی با خبرنگار روزنامه مردم سالاری، ضمن گرامیداشت روز پزشک و تبریک این روز به پزشکان و سایر گروه‌های همکار در تیم‌های پزشکی گفت: اجر کار پزشکی با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست، چرا که پزشک واقعی هر لحظه در محضر خدا و خدمت به بشریت و در اندیشه رفع آلام از جامعه انسانی است.

وی توام نمودن اخلاق حرفه‌ای با علم را در معنویت بخشیدن به آن حرفه، بسیار اثرگذار خواند و اظهار داشت: صیانت از این مرزهای اخلاقی، بر عهده انجمن‌های صنفی و تخصصی حرف است و در حوزه پزشکی نیز این مراقبت‌ها صورت می‌گیرد و باید بیش از گذشته گسترش یابد.

وی قطع رابطه مستقیم مالی بین بیمار و پزشک از طریق تجمیع بیمه‌ها و گسترش کمی‌و کیفی پوشش بیمه‌ها و استقرار کامل نظام ارجاع را از دستاوردهای خوب کشورهایی که مدیریت پیشرفته‌ای در نظام سلامت خود دارند، اعلام نمود و گفت: این موضوع در کنار سطح‌بندی خدمات و مدیریت سیستم‌های پرداخت و بازپرداخت تاثیر فوق‌العاده‌ای در ارتقا، آرامش و امنیت حوزه بهداشت و درمان دارد.

وی نیاز به رصد و ارزیابی استراتژیک برنامه‌های ملی در هر زمینه‌ای را یادآور شد و گفت: در حوزه بهداشت و درمان نیز براساس رسالت و دورنمای تدوین شده و تحلیل محیط درونی و بیرونی، باید عملکردها با استانداردها تطبیق گردد، تا اطمینان حاصل شود که به سمت اهداف تعیین شده، حرکت شده است.

وی در پایان پزشکان را از جمله نخبگان و گروه‌های مرجع مهم در کشور نام برد و اظهار داشت: افراد و گروه‌هایی که با سوء‌استفاده از اتفاقاتی که بعضا رخ می‌دهد، به جایگاه و قداست شغلی پزشکان بی‌حرمتی می‌کنند، در جهت منافع ملت گام برنمی‌دارند و به نوعی تهدید‌کننده سلامت جامعه هستند.

شایان ذکر است در این همایش بسیاری از پزشکان رشته‌های مختلف پزشکی و پرستاری از جمله دکتر احمد همتی، نماینده مردم سمنان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان حضور داشتند و آقایان دکتر برومند پدر علم نفرولوژی و دکتر عکاشه متخصص جراح ارتوپد و دکتر سوادکوهی متخصص مراقبت‌های ویژه و دکتر عابدی نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان و دکتر علیجانی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون بهداشت و درمان و دکتر قربانی نماینده مردم آستانه و نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان به تفصیل در مورد مسوولیت اجتماعی پزشکان و اخلاق پزشکی سخن گفتند.

 منبع خبری : روزنامه مردم سالاری ۲ شهریور ۱۳۹۵ و فرهیختگان آنلاین: http://www.fdn.ir

این مطالب را نیز ببینید!

طرح درس سمینار مدیریت، دکتری تخصصی(اسفند ماه ۱۴۰۲)

طرح درس دکتری تخصصی سمینار مدیریت رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی اسفند ماه ۱۴۰۲ ...