خانه / اخبار / دانشگاهی / علم، عمل و دانشگاه

علم، عمل و دانشگاه

دکترخلیل علی محمدزاده در مراسم ۱۶ آذر دانشگاه علوم پزشکی واحد تهران

تفکر انتقادی باعث پیشرفت و تعالی جامعه می شود.

دکترخلیل علی محمدزاده معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران در مراسم ۱۶ آذر این دانشگاه، با اشاره به ریشه های عمیق این روز تاریخی، نقش دانشجویان ایران را در مسیر حق طلبی، استبداد ستیزی و بیداری اسلامی مورد ستایش قرار داد.
وی علم و عمل را لازم و ملزوم هم ذکر کرد و گفت: در مکتب ما همان قدر که عمل کردن به علم اهمیت دارد، عمل بدون علم نیز مورد سرزنش قرار گرفته است، تا جایی که امام علی(ع) می فرمایند: علم بدون عمل، وبال و مزاحمت و عمل بدون علم نیز گمراهی و انحراف است.
وی افزود: آنچه که به عمل ما ارزش می دهد، در حقیقت علم توام با معرفت و علم بینش افزاست.
عضو هیئت علمی دانشگاه با ذکر این مطلب که امروز بیش از هر زمان دیگری، دانشگاه ها به انجام امور علمی و پژوهشی هدفمند، کار عمیق فکری و مطالعاتی، تحلیل های منصفانه سیاسی و به دور از احساسات و هیجانات کاذب و پرهیز از ابتذال فرهنگی و اخلاقی نیاز دارند، از تشکل ها، نشریات دانشجویی و کانون های فرهنگی و  اجتماعی و سایر گروه های فعال دانشجویی خواست که با تصمیم گیری های درست و تدوین برنامه های پرمحتوی و جاذب در محیط های دانشگاهی، تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.
وی دانشگاه فاقد جهت گیری صحیح انقلابی و بدون نشاط و پویایی را دانشگاهی توصیف کرد، که در آن از حضور استادان و دانشجویان در صحنه دفاع از ارزش ها خبری نیست، خاطر نشان کرد: سرنوشت مطلوب برای کشور از تعقیب آرمان های بلند اسلامی و انسانی در دانشگاه ها تعیین می شود.
وی همدلی و همکاری دانشجویان و تشکل ها در دانشگاه را منشاء خیر و برکت برای کشور خواند و تصریح کرد: با چنین نگاهی صلاحیت های علمی و عملی دانشجویان برای پذیرش مسئولیت ها در آینده نیز ارتقاء خواهد یافت.
این استاد دانشگاه روحیه انتقاد و نقد پذیری را یکی از اصلی ترین شیوه های ارتباطات بیشتر و عمیق تر با دیگران و از راه های موثر برای تفاهم با دیگران معرفی نمود و تاکید کرد: در صورتی که با در نظر گرفتن معیارهای درست، روش های علمی و عقلی و هماهنگی و انسجام و کارآیی در مرحله عمل، “تفکر انتقادی” را در جامعه نهادینه کنیم، سبک زندگی فردی، سازمانی و اجتماعی ما در مسیر پیشرفت و تعالی بیشتری ارتقاء خواهد یافت.
وی از فعالیت های خوب و امیدوار کننده دانشجویان، استادان، تشکل ها و کانون ها در واحد پزشکی تهران تشکر کرد و اظهار داشت: حوزه دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، حوزه ای پویا، مشارکت جو و مشورت پذیر است و همانطور که شاهدید، بنا دارد کارها را با اندیشه، منطق و اخلاق پیش برد و با تاکید بر انضباط و قانون، در جهت رفع نیازها و افزایش آگاهی و توانمندی دانشگاهیان اثربخش واقع شود.
دکتر علی محمدزاده در خاتمه با یادآوری این نکته که بهبود محیط و سالم سازی آن در گسترش تعاملات اجتماعی و بسترسازی کارهای فرهنگی و اجتماعی نقش بارزی دارد، به اقدامات مهمی که در دو سال اخیر در این دانشگاه صورت گرفته اشاره نمود و گفت: این اقدامات با برنامه زمان بندی در کلیه دانشکده ها، بیمارستان ها و سایر مراکز وابسته به واحد دانشگاهی بی وقفه ادامه خواهد یافت.

این مطالب را نیز ببینید!

طرح درس سمینار مدیریت، دکتری تخصصی(اسفند ماه ۱۴۰۲)

طرح درس دکتری تخصصی سمینار مدیریت رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی اسفند ماه ۱۴۰۲ ...