خانه / آموزشی / ارزیابی خدمات بهداشتی و درمانی / نقاط قوت و ضعف طرح تحول نظام سلامت

نقاط قوت و ضعف طرح تحول نظام سلامت

طرح تحول نظام سلامت کشوری از اردیبهشت سال قبل آغاز شد، این طرح که در ذیل خود چهار طرح را پوشش می دهد قرار است سلامت کشور را ارتقاء دهد، طرحی که با سنگ اندازی گروهی روبرو شد، در آستانه شروع فاز چهارم این سوال مطرح است که این طرح چقدر موفق بوده و تا چه اندازه نیاز بهداشت و درمانی کشور را تامین کرده است؟ دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در برنامه نبض این موضوع را بررسی کرد.

دکتر هاشمی با حضور در استودیو نبض شبکه خبر در اشاره به نقاط قوت و ضعف طرح تحول نظام سلامت گفت: طرح تحول نظام سلامت نقاط قوت و ضعفی داشته است که به نظر من، بزرگترین نقطه قوت آن رضایت عامه مردم به ویژه روستائیان و حاشیه نشین ها بوده است، اما نقطعه ضعف این طرح را می توان در سطح کلان نبود منابع مالی پایدار دانست، موضوعی که رئیس جمهور و نیز نمایندگان ملت به آن توجه خاصی دارند و ما امیدواریم تا در بودجه ۹۵ و نیز در برنامه توسعه ششم سهم قابل توجهی به آن تعلق بگیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با برشمردم ۴ مرحله طرح تحول نظام سلامت کشور گفت: گام نخست این طرح کاهش پرداخت از جیب بیماران و نیز سهولت و در دسترس بودن مراکز درمانی بوده است، ما تلاش کردیم تا پرداختی مردم در شهرها مبلغی در حدود ۶ درصد و در روستاها و حاشیه ها رقمی معادل ۳ درصد باشد اگرچه این پرداختی ها تنها به “درمان های بستری” محدود می شود و عملا درمان های سرپایی را تحت پوشش قرار نمی دهد زیرا هزینه ها در این بخش بسیار زیاد و سرسام آور است اما ممکن است که تا سال آینده این بخش نیز زیر پوشش قرار بگیرد.

او در ادامه به گام دوم نظام سلامت اشاره کرد و گفت: در گام دوم ما موضوع بهداشت را به صورت تخصصی مورد توجه جدی قرار دادیم، هدف ما در فاز دوم توسعه زیرساخت های خدمات بهداشتی در روستاها و شهرها بوده است، ما تا به امروز موفق شده ایم تا ۹ میلیون نفر از روستائیان و حاشیه نشینان را تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار دهیم اگر چه هنوز ۳ میلیون نفر باقی مانده اند که آنها هم باید تحت پوشش خدمات بهداشت قرار بگیرند.

هاشمی در ادامه افزود: ما در موضوع توسعه خدمات بهداشتی برای بیماری های واگیردار موفق بوده ایم و توانسته ایم این دسته از بیماری ها را به کمک پایگاه های بهداشتی تحت کنترل کامل خود درآوریم ولی متاسفانه در بحث بیماری های غیرواگیردار بجز در چند مورد نتوانسته ایم بصورت کامل خدمات مطلوبی را ارائه دهیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به دغدغه دولت در اجرای کامل فاز دوم طرح نظام سلامت خاطرنشان کرد: بیش از ۹ نفر از وزرا و شخص رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی در قالب یک سندی برنامه پیشگیری از بیماری های غیرواگیردار را آماده کرده اند که تا پایان امسال بطور کامل عملیاتی خواهد شد.

او با اشاره به فاز سوم طرح تحول نظام سلامت گفت: ارزش گذاری خدمات سومین گام طرح تحول نظام سلامت است که با همکاری خود پزشکان این طرح عملیاتی شد، این مرحله همان بحث پرچالش بیمه هاست، به جرات می توان ادعا کرد که ما در این طرح موفق بوده ایم بویژه بخش خصوصی حداکثر همکاری را با وزارتخانه داشته و دارد زیرا در طی ۸ ماه گذشته مطالبات خود را از ما دریافت نکرده اما همچنان با حداکثر کیفیت با وزارت بهداشت هماهنگ و همراه است.

هاشمی با اشاره به متناسب نبودن مقوله جریمه با جرم خاطرنشان کرد: در کشورما هیچوقت میزان جریمه با جرم متناسب و هماهنگ نبوده است ما این عدم هماهنگی را در تمام سطوح مانند مواد غذایی و یا گمرک شاهدیم اما در بخش پزشکی ما تلاش کردیم تا در موضوع جریمه ها قاطع و صریح باشیم اگرچه می دانیم که جرم هایی در این زمینه واقع می شود که جزء خطاهای انسانی و قابل اجتناب است، ولی به هر حال اگر بدهکاران مطالبات مالی را به موقع دریافت کنند به راحتی می توان با تخلفات برخورد قانونی کرد.

او در ادامه افزود: ما در اجرای این سه گام با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده و هستیم تا آنجا که بعضی می خواهند ما را به چالش بکشند و برایمان مشکل درست کنند و اصطلاحا سنگ اندازی بکنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به رضایت دو سویه مردم و جامعه پزشکی به عنوان یک اصل مهم در طرح تحول نظام سلامت خاطرنشان کرد: جان مردم را نمی توان یک طرفه مطالبه کرد یعنی در بحث سلامت هم مردم باید از خدمات دریافتی راضی باشند و هم جامعه پزشکی کشورمان اعم از پزشکان، پرستاران، تیم آزمایشگاه و غیره باید راضی باشند، زیرا نارضایتی روی خدمات درمانی اثر منفی دارد.

او با اشاره به گام آخر طرح تحول افزود: بحث آموزش پزشکی چهارمین فاز طرح تحول نظام سلامت است، این فاز از مهرماه امسال در قالب ۱۲ بسته تدوین و آغاز شد، این بسته موارد مختلفی را شامل می شود مانند طول دوره آموزش پزشکی، مدت دوره، دوره های تخصصی، بحث تجهیز و توسعه بیمارستان های آموزش پزشکی، محدودیت پذیرش دانشگاه ها در رشته هایی که عملا کاری برای آنها وجود ندارد و عدم توسعه دانشگاه های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی زیرا برای ما کیفیت مهم است نه کمیت.

دکتر هاشمی با اشاره به آمار تکان دهنده تعداد مبتلایان به بیماری ایدز گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار نفر به صورت رسمی مبتلا به بیماری ایدز هستند که دلیل آن نیز رفتارهای پرخطر جنسی و نیز استفاده از مواد مخدر و روان گردان ها بوده است که این وظیفه رسانه هاست که باید با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی این موضوع در جامعه کاهش یابد.

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...