بررسی ميزان کيفيت خدمات پرستاری با استفاده از مدل سروکوال
30 اکتبر, 2015
مدیریت بیمارستانی
|
بررسی ميزان کيفيت خدمات پرستاری با استفاده از مدل سروکوال در بيمارستان های تامين اجتماعی تهران. |
|
|
نویسندگان: مونا محمدنيا ، بهرام دلگشايی، شهرام توفيقی، ليلا رياحی ، امير عمرانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مديريت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات. ، monamohammadnia@yahoo.com
دانشيار و عضو هيات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ايران
استاديار و عضو هيات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقيه ا..
استاديار و عضو هيات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقيقات.
کارشناسی ارشد مديريت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات |
| دریافت: 1389/2/24 – پذیرش: 1389/4/9 – انتشار: 1392/5/15 |
|
چکيده مقاله: |
زمينه و هدف: پرستاران به طور قانونی و اخلاقی مسئول کيفيت مراقبت از بيمار هستند و بيماران نيز حق دارند که از مراقبت پرستاری مطلوب و با کيفيت برخوردار باشند. اولين قدم جهت طراحی برنامه های حفظ يا ارتقاء کيفيت مراقبت، بررسی ميزان کيفيت می باشد. اين مطالعه به منظور بررسی ميزان قابليت اطمينان، پاسخگويی، تضمين و همدلی در کيفيت خدمات پرستاری در سه بيمارستان تامين اجتماعی تهران انجام شد.
مواد و روش ها: اين مطالعه از نوع مطالعات کاربردی بود که بصورت توصيفی و مقطعی در سال 1388 بر روی 200 بيمار بستری در بيمارستان های منتخب با استفاده از پرسشنامه استاندارد و تعديل شده سروکوال (SERVQUAL) (1988) انجام گرفت. داده های مطالعه با استفاده از نرم افزار SPSS به صورت آمار توصيفی مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. مجموع امتيازات موارد کاملا موافقم و موافقم به عنوان ميزان کيفيت خدمات در هريک از مولفه ها تعريف شد.
نتايج: ميزان کيفيت خدمات از ديدگاه بيماران به ترتيب قابليت اطمينان (74%)، پاسخگويی (58%)، تضمين (69%) و همدلی (64%) بدست آمد. کيفيت کلی خدمات پرستاری در بيمارستان های مورد مطالعه بالاتر از متوسط و در حد خوب (66%) بود. بطوريکه مولفه های قابليت اطمينان، تضمين و همدلی بيشترين ميزان و پاسخگويی کمترين ميزان را به خود اختصاص داد.
نتيجه گيری: نتايج اين بررسی نشان داد که ميزان کيفيت خدمات پرستاری در بيمارستان های مورد مطالعه در حد مطلوبی می باشد. از ديدگاه بيماران بستری، پرستاران نقش عمده ای در ارتقاء کيفيت مراقبت ها و رضايتمندی بيماران دارند، از آنجايی که پاسخگويی کمترين امتياز را بدست آورد پيشنهاد می شود آموزشهای لازم به منظور ارتقاء فرهنگ سازمانی پاسخگويی و ارتباط موثر با بيماران در جهت ارتقاء کيفيت عملکردها در گروههای مختلف پرستاری انجام شود.
|
|
واژههای کلیدی: کيفيت خدمات، پرستاری، سروکوال، بيمارستان، تامين اجتماعی.،
http://jhosp.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-100&sid=1&slc_lang=fa
فصلنامه بیمارستان
|
|
بيمارستان تامين اجتماعی رضايتمندی بيماران سروکوال فرهنگ سازمانی کيفيت خدمات پرستاری 2015-10-30