خانه / پژوهشی / نگارش مقاله از پايان‌نامه‌ها: تأکيدی بر نقش اساتيد راهنما

نگارش مقاله از پايان‌نامه‌ها: تأکيدی بر نقش اساتيد راهنما

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

دوره 14، مرداد 1394، 352-351

 

نگارش مقاله از پايان‌نامه‌ها: تأکيدی بر نقش اساتيد راهنما

 

Writing Article from These: An Emphasize on the Supervisor’s Role

 

محسن رضائيان[1]

 

نگارش مقاله از پايان‌نامه‌های مقاطع مختلف تحصيلی، امر بسيار مبارکی است که بايد همواره مورد توجه و تشويق قرار گيرد. اين نکته سبب خواهد شد که نتايج چنين تحقيقاتی با سهولت بيشتری در اختيار ساير دانشمندان قرار گرفته و از اين که پايان‌نامه‌هاي دانشجويان بدون استفاده در قفسه‌های کتابخانه‌ها جای بگيرند، اجتناب شود [1]. با اين وجود، ضروری است که اساتيد راهنما نقش فعال‌تری در نگارش و ارسال چنين مقالاتي بر عهده بگيرند [2].

اخيراً، مجله دانشگاه با مواردی روبه‌رو شده است که نشان می‌دهند متأسفانه، اساتيد راهنما نقش خود را در اين زمينه به خوبی ايفا نمی‌نمايند. در بدترين مورد، زمانی که مقالات مجله دانشگاه برای يک شماره در حال چاپ بود، متوجه شديم که يک مقاله پذيرش شده و آماده‌ چاپ، عيناً در شماره اخير مجله ديگری به چاپ رسيده است! بلافاصله، اين مقاله از نوبت چاپ مجله خارج شده و پس از انجام بررسی‌های لازم، معلوم شد که مقاله مورد نظر، بدون نظر استاد راهنما و توسط دانشجو عيناً برای دو مجله ارسال شده است. ارسال همزمان يک مقاله به بيش از يک مجله، عمل غير اخلاقی است[3] که متأسفانه دانشجوی مورد نظر از آن آگاه نبوده و با استاد راهنمای خود در اين زمينه نيز مشورت نکرده است. اين مورد و مواردی مشابه اين نشان می‌دهند که اساتيد راهنما بايد اشراف کاملی بر روی چگونگی نگارش و اقدام برای چاپ مقالات حاصل از پايان‌نامه‌هاي تحت راهنمايی خود داشته باشند، تا دانشجويان آنها به طور ناخواسته مرتکب خلاف‌کاری‌هاي پژوهشی [5- 4] نگردند.

 

References

 

[1] Marshall G, Brennan P. From MSc dissertation to quantitative research papers in leading journals: A practical guide. Radiology 2008; 14: 73-7.

[2] Rezaeian M. Authorship in student’s research. J Rafsanjan Univ Med Sci (JRUMS) 2012; 11(6): 511-12.

[3] Rezaeian M. Simultaneous submission of a manuscript to more than one journal. J Rafsanjan Univ Med Sci (JRUMS) 2012; 11(6): 511-12.

[4] Rezaeian M. Classification of Research Misconducts. J Rafsanjan Univ Med Sci (JRUMS) 2015; 13(10): 923-4

[5] Rezaeian M. How to protect young researchers from research misconduct. J Rafsanjan Univ Med Sci(JRUMS) 2015; 13 (10): 923-4

[1]– استاد گروه آموزشی پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

تلفن: 34264003-034، دورنگار: 34255209-034، پست الکترونيکی: moeygmr2@yahoo.co.uk

این مطالب را نیز ببینید!

Evidence-based performance measurement

Azamakhlaghi, A., Alimohammadzadeh, K., Hosseini, S. M., Maher, A., & Jafari, M. (2024). Evidence-based performance ...