خانه / آموزشی / سازمان و مدیریت بهداشت و درمان ایران / استاندارد زمان ویزیت در مطب‌ها

استاندارد زمان ویزیت در مطب‌ها

محمدآقاجانی در حاشیه چهارمین همایش کشوری ارتقای مدیریت اطلاعات سلامت

برنامه‌ای که وزارت بهداشت دنبال می‌کند، استمرار برنامه‌های طرح تحول سلامت در سال گذشته و حفظ دستاوردهای آن است.

در حوزه درمان ۸ برنامه اجرا کردیم و به دنبال آن هستیم به این برنامه‌ها استمرار و عمق بیشتری بدهیم، البته برنامه‌های جدیدی طراحی شده که اگر منابعش تأمین شود به مرور اجرایی خواهد شد.

برنامه‌های جدید در حوزه درمان، بهداشت و آموزش است. در حوزه درمان علاوه بر استمرار برنامه‌های گذشته، استقرار نظام ملی درمان بیماری‌ها به ویژه برای چهار بیماری مهلک در کشور که شامل سکته‌های قلبی، مغزی، سرطان و حوادث است، اجرا می‌شود.

استاندارد زمان ویزیت در مطب‌ها در مصوبه ابلاغی تعرفه‌های درمانی سال ۹۴ از سوی دولت اعلام شده که برای پزشک عمومی ۱۵ دقیقه، متخصص ۲۰ دقیقه، فوق تخصص ۲۵ دقیقه و روانپزشک ۳۰ دقیقه است.

 البته برنامه‌هایی در وزارت بهداشت برای دانشگاه های مناطق کمتر توسعه‌یافته داریم که تعداد پزشک و متخصص کافی ندارند و نباید صف انتظار ایجاد شود، بنابراین گاهی مجبوریم در مراکز دولتی و در بیمارستان‌های مناطق محروم برای دسترسی بهتر مردم، قدری از استاندارد زمان ویزیت عبور کنیم تا نوبت‌های طولانی رخ ندهد.

به دلیل مشکلات و کمبودها مجبور به تعدیل این زمان هستیم، البته امیدواریم با راه‌اندازی ۲۵۰ کلینیک ویژه و ۶ هزار و ۶۰۰ مطب در مجموعه بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها بخشی از کمبود نیروی تخصصی را برطرف کنیم که این موضوع، ما را در حمایت از بیماران و نزدیک شدن به استانداردها کمک می‌کند.

حق شکایت برای بیماران در این زمینه محفوظ است، اگر احساس کنند که به آنان بی‌توجهی شده و پزشک به قدر کافی برای معاینه و تشخیص وقت نگذاشته، می‌توانند از طریق نظام‌پزشکی و معاونت‌های درمان دانشگاه‌ها آن را پیگیری کنند.

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...