خانه / اخبار / بهداشتی درمانی / هزینه‌های بی جا به بیمار تحمیل نکنیم

هزینه‌های بی جا به بیمار تحمیل نکنیم

معاون آموزشی وزارت بهداشت:
 پزشک نباید در درمان به فکر منافع خود باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تعریف اخلاق پزشکی و چالش‌های آن در جامعه پزشکی گفت: یک پزشک باید بیمار را در جریان بیماری‌اش قرار دهد و با او صداقت را رعایت کند و از تحمیل هزینه‌های بیجا به بیمار پرهیز کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در کنگره سالیانه پزشکان متخصص داخلی بر موضوع اخلاق پزشکی و رعایت آن تأکید کرد.

وی گفت: بحث پزشکی به عنوان یک حرفه قداست دارد و طب علمی‌ترین شیوه انسانیت و انسانی‌ترین علوم است.

لاریجانی افزود: پیشرفت در پزشکی و به وجود آمدن دانش و فناوری‌های نوین، تغییراتی در این علم ایجاد کرده که لازم است اخلاق به آنها ورود کرده و برای آنها چارچوبی مشخص کند.

وی با بیان اینکه زمانی بود که تشخیص جنین ناقص‌الخلقه دشوار بود و غیرممکن، گفت: در آن زمان، سقط جنین موضوعیت نداشت و همین‌طور پیوند عضو نیز مطرح نبود، اما امروز این دو موضوع نیازمند بحث‌های مفصل اخلاقی هستند چرا که در همین موضوع پیوند، بحث پولدارها و فقیرها مطرح است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تأکید کرد: اخلاق امروز صرف بیان اخلاق پسندیده نیست، بلکه باید به نوع کارها و تصمیم‌گیری‌ها بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید در موضوع گرفتن رضایت معتبر دقت کنیم و بیمار را به صورت کامل راضی کنیم، امروزه چارچوب‌ها برای گرفتن رضایت مکتوب یا شفاهی مشخص شده، همینطور رازداری بیمار نیز مشخص شده.

لاریجانی با طرح این سؤال که آیا ما می‌توانیم زمانی بیمار را احیا نکنیم یا دستگاه آن را خاموش کنیم و به شخصی که احتمال زنده بودنش بیشتر است وصل کنیم، گفت: همه این موضوعات در اخلاق پزشکی بحث می‌شود و مشخص می‌شود که ما چقدر حق اختیار داریم و آیا اینکه یک مریض می‌تواند همه چیزش را انتخاب کند، به طور مثال؛ به ما مراجعه کند و تقاضای مرگ آسان یا اوتانازی کند.

لاریجانی افزود: در آمریکا هم اوتانازی اکتیو را بسیاری قبول دارند و بسیاری قبول ندارند، حتی در اروپا ۵ کشور قبول کرده است و چند کشور آن را رد کرده است، ما نیز در کشور باید در این مورد تصمیم‌گیری کنیم، این موضوع در اخلاق پزشکی مطرح می‌شود.

وی به موضوع تعهد حرفه‌ای پزشکان اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مباحثی که در اخلاق پزشکی مطرح می‌شود، تعهد حرفه‌ای است، من در اینجا می‌گویم که حرفه با شغل متفاوت است، چرا که در شغل، تنها جنبه مالی مطرح است، اما در حرفه به سلامت مردم و جامعه نیز توجه می‌شود، پس پزشکان دارای حرفه هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه جهت‌گیری اصلی حرفه کسب درآمد نیست، گفت: حرفه یک قرارداد اجتماعی است میان پزشک و جامعه که منشوری دارد، تعدادی از این تعهدات حرفه‌ای شامل موارد زیر می‌شود:

ـ تعهد به صلاحیت و حصول توانمندی حرفه‌ای

ـ تعهد به صداقت با بیمار

ـ‌ تعهد به رازداری و محرمانه‌گی

ـ تعهد به برقراری و حفظ رابطه مناسب با بیمار

ـ تعهد به ارتقای کیفیت خدمات

ـ تعهد به بهبود دسترسی خدمات

ـ تعهد به توزیع عادلانه

ـ تعهد به دانش علمی پزشکان

ـ تعهد به حفظ اعتماد جامعه از طریق مدیریت لازم در موارد متعارض با منافع

ـ تعهد به مسئولیت‌های حرفه‌ای

لاریجانی همچنین در توضیح حفظ اعتماد جامعه از طریق مدیریت لازم در موارد متعارض با منافع، گفت: برخی می‌گویند بسیار خوب است که پزشکان بخش MRI داشته باشد، اما نکته منفی در این موضوع، تعارض منافع است؛ یعنی ممکن است که پزشکی به خاطر پول، بیمار را به مرکز MRI مناسب نفرستد و به جایی او را ارجاع دهد که منافعش تأمین می‌شود. ما باید در این موضوعات تعهدات حرفه‌ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بیمار باید در جریان درمان خود قرار بگیرد، گفت: باید صداقت را در رفتار با بیمار رعایت کنیم و به او هزینه‌های بیجا تحمیل نکنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به دو جنبه کار پزشکان گفت: جنبه اول این است که پزشکان به دنبال سلامت مردم هستند و جنبه دیگر حرفه آنهاست که باید میان این دو تعادل ایجاد کرد و قرارداد اجتماعی مشخصی داشت، البته تعداد زیادی از پزشکان موفق به انجام این کار شده‌اند.

این مطالب را نیز ببینید!

همایش سلامت، حکمت و حکمرانی

سومین همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی The Third International conference on health, Wisdom & ...