خانه / آموزشی / سازمان و مدیریت بهداشت و درمان ایران / نظام بهداشتی ایران برای خدمت دهی به زنان طراحی شده است

نظام بهداشتی ایران برای خدمت دهی به زنان طراحی شده است

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت ایران می‌گوید نظام بهداشتی کشور برای ارائه خدمات به مردان طراحی نشده و برای ارتقا سلامت مردان باید “نگرش جدیدی” در ساختار نظام بهداشت و درمان کشور ایجاد شود.

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت ایران می‌گوید نظام بهداشتی”نظام بهداشتی کشور برای ارائه خدمات به مردان طراحی نشده و اغلب مراجعان به نظام بهداشتی”نظام بهداشتی را زنان تشکیل می‌دهند.

وی گفت “شبکه از آمادگی کافی برای ارائه خدمات به مردان برخوردار نیست. از طرف دیگر خود مردان نیز علاقه‌ای به دریافت خدمات ندارند.”

شیوع کلی اختلالات روانپزشکی در مردان ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور ۸ .۲۰ درصد است:

شیوع اختلالات اضطرابی ۱۲ درصد
شیوع اختلالات خلقی ۱۱. ۹ درصد
شیوع اختلالات افسردگی به عنوان مهم‌ترین اختلال خلقی ۱۰. ۷ درصد
سوء مصرف مواد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال، ۹۱ درصد (در زنان فقط ۹درصد)

به گفته رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، برای ارتقا سلامت مردان باید “نگرش جدیدی” در ساختار نظام بهداشت و درمان کشور ایجاد شود.

در روزهای گذشته نیز  قائم مقام معاون بهداشت گفته بود “مردان به دلیل تفکر خاصی که دارند بر این باورند که قوی‌تر هستند و دیرتر مریض می‌شوند برای همین کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند.”

این درحالی ست که مردان بیشتر از زنان در بیمارستان‌ها و بخش‌های بیمارستانی بستری می‌شوند.

به گفته مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت، مردان ایرانی دو تا سه برابر زنان به دلیل اختلالات روانی بستری می‌شوند چون مردان نسبت به زنان توجه کمتری به سلامت خود و پیشگیری دارند.

“تصور مردان این است که آسیب‌ناپذیر هستند و به همین دلیل زمانی برای بیماری خود مراجعه می‌کنند که در مراحل سخت بیماری قرار دارند؛ این درحالیست که از نظر تحلیل روانی، مردان در ناخودآگاه خود نسبت به زنان ترس بیشتری از مرگ دارند.”

“مردان ایرانی سالانه حدود ۱۷۵ میلیون بار به پزشک مراجعه می‌کنند”

در این نشست آمارهایی نیز از مرگ و میرهای شغلی و بیماریهایی که سلامت مردان را تهدید می کند ارائه شد.

مدیر روابط عمومی اورژانس گفت “مردان قشر آسیب‌پذیر جامعه در حوادث هستند. در نظام کشوری مراقبت حوادث حدود ۷۰ درصد افرادی که به اورژانسهای بیمارستانی به دلیل حوادث و سوانح مراجعه می‌کنند، مردان هستند. در مجموع رخداد حوادث در مردان دو برابر زنان است.”
سلامت مردان ایرانی

مردان ایرانی ۵ برابر بیشتر از زنان در معرض سوانح، حوادث و بیماری‌های شایع قرار دارند
۳۷ درصد از مردان ایرانی اضافه وزن دارند که ۱۱ درصد آنها دچار چاقی مفرط هستند
امید به زندگی در مردان ایرانی ۳ تا ۵ سال کمتر از زنان است
سرطان‌های پوست، معده، مثانه، پروستات و کولون در مردان ایرانی شایع‌تر از زنان است

علاوه بر این “۸۴ درصد از حوادث غیر ترافیکی مربوط به مردان است” که بیشتر این حوادث در “گروه سنی ۳۴-۲۰ سال”  یعنی مقطع سنی مولد و نان‌آور جامعه اتفاق افتاده است.

به گفته رئیس اداره خدمات بهداشت حرفه‌ای و مشاغل خاص مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت “حضور زنان در شغلهای اداری سبب شده تا مردان به سمت شغل‌های پرخطر بروند.”

به گفته مقامات وزارت بهداشت وضعیت نگران‌کننده سلامت مردان ایرانی سبب شده تا برای بهبود آن پیش‌نویس سند جامع سلامت مردان تدوین شود که قرار است ۱۸ فروردین سال آینده همزمان با هفته سلامت رونمایی شود.

اسفند ۱۳۹۲

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...