خانه / آموزشی / سازمان و مدیریت بهداشت و درمان ایران / گزارش شاخص های مهم بهداشتی کشور

گزارش شاخص های مهم بهداشتی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس، علی اکبر سیاری در هفتاد و ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: مرگ بدترین حادثه برای هر خانواده است، بنابراین افزایش امید به زندگی و جلوگیری از مرگ های نابهنگام مهمترین وظیفه ماست.

وی افزود: مدیریت عوامل خطر، ارتقای سبک زندگی، ارتقای همکاری های بین بخشی و آگاهی بخشی و توانمندسازی مردم بسیار مهم هستند.

وی ادامه داد: تأمین مالی سلامت با همکاری نظام پرداخت بیمه ها، سازماندهی مقررات و دستورالعمل ها، ایجاد تغییر در رفتار مردم و سبک زندگی، ارتقای کیفیت و کمیت دسترسی مردم به خدمات بهداشتی را سرلوحه کارهایتان قرار دهید.

توجه به بهداشت؛ هزینه کمتر، بازدهی بیشتر

وی بیان داشت: همان طور که رئیس جمهوری گفت توجه به بهداشت موجب ایجاد هزینه کمتر و بازدهی بیشتر می‌شود.

سیاری گفت: از ۳۸۰ هزار مرگ در سال ۹۰ بالغ بر ۹۲ هراز مرگ یعنی ۲۵ درصد مربوط به سکته‌های قلبی، ۴۳ هزار مرگ یعنی ۱۳ درصد سکته مغزی، ۳۱ هزار مرگ یعنی ۷ درصد مربوط به حوادث و ۳۰ هزار مرگ مربوط به سرطان ها بوده است.

وی با اشاره به مخاطره انگیز بودن سیمای مرگ در کشور گفت: متأسفانه گروه سنی ۱۵ تا ۴۹ سال بیشترین تعداد مرگ ها را داشته اند.

معاون بهداشت تصریح کرد: ۱۰ درصد از مرگ ها مربوط به افزایش بیماری های غیرواگیر بوده است که سیمای این مرگ ها نشان می دهد سالانه کشور بر اثر این مرگ ها با ۵ درصد کاهش اقتصادی مواجه می شود.

سیاری افزود: بار مالی ناشی از مرگ و میر و بیماری ها در سال ۸۲ بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار بوده است که برابر با ۱۳ درصد از تولید ناخالص ملی کشور است.

وی افزود: سالانه ۲ هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماران سرطانی می شود که با جمع هزینه های غیرمستقیم درمان سرطان ها که بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان است، رقمی حدود ۸ هزار میلیارد تومان هزینه سرطان‌ها می شود.

وی بیان داشت: این در حالی است که ۴۰ درصد از سرطانها قابل پیشگیری هستند.

معاون بهداشت اظهار داشت: تحرک ناکافی، سیگار کشیدن، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر از جمله مهمترین ریسک فاکتورهای فعلی سلامت در کشور هستند.

سیاری افزود: ۵ میلیون سیگاری داریم که سالانه ۱۱ هزار نفر از آنان فوت می کنند.

۲۰ درصد جمعیت کشور غذای کافی ندارند

وی با اشاره به کم تحرکی ۱۸ میلیون ایرانی از چاق بودن و اضافه وزن داشتن ۲۴ میلیون نفر دیگر در کشور نام برد و گفت: تأسف برانگیزتر این است که در عین چاقی ۲۴ میلیون ایرانی به ۲۰ درصد از جمعیت کشور غذای کافی نمی‌رسد.

وی افزود: با کارشناسی‌های انجام شده درصدد هستیم خدمات بهداشتی و مراقبت های اولیه را برای ۸ تا ۱۰ میلیون جمعیت حاشیه نشین کلانشهرها ایجاد کنیم.

وی بیان داشت: ۲۷۰۰ پزشک در روستاها کم داریم و با همت شما روسای دانشگاه ها با اختصاص ۳۴ میلیارد تومان تاکنون توانسته ایم هزار پزشک جذب روستاها کنیم.

سیاری بیان داشت: بهبود تجهیزات و ارتقای شبکه بهداشتی یکی از برنامه های اعلام شده از سوی وزیر بهداشت بوده است که ما هم به جدیت پیگیر آن هستیم.

معاون بهداشت گفت: هم اکنون ۵۶۰۰ بهورز کم داریم که باید تربیت شوند. زیرا از این پس بهورز زیر دیپلم استخدام نخواهد شد و همه بهورزان باید تا فوق دیپلم آموزش ببینند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها و هیئت امنای آنان نباید از اعتبارات بخش بهداشت برای سایر ردیف ها هزینه کنند، گفت: تضعیف بخش بهداشت موجب ایجاد خسارت برای کشور است و روسای دانشگاه ها باید این بخش را تقویت کنند.

وی افزود: اجرای برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران دستاوردهایی برای نظام سلامت به همراه داشته است.

وی ادامه داد: آسیب شناسی برنامه پزشک خانواده انجام شده است و نارضایتمندی مردم و پزشکان و همچنین ضعف در سطوح سه گانه این برنامه احصا شده است.

وی به همدلی میان معاونان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت مدیریت وزیر بهداشت اشاره کرد و گفت: روسای دانشگاه ها نیز به همین ترتیب عمل کنند تا کارها پیش برود.

معاون بهداشت غربالگری عوامل خطر، غربالگری بیماری های روان، رفع همپوشانی برنامه ها، اصلاح برنامه های قدیمی، ارزشیابی هر برنامه، احصای شاخص های بهداشتی در هر شهرستان و دستیابی به اطلاعات موثق بهداشتی را سایر وظایف روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور برشمرد و گفت: متاسفانه ۲۱ تا ۲۳ درصد مردم مشکلات ناشی از بیماری های روانی دارند که کمتر به آن ها توجه شده است.

استقرار الگوی بازطراحی شده مراقبت های اولیه

وی افزود: الگوی کامل بازطراحی شده مراقبت های اولیه بهداشتی در ۳۱ شهرتسان کشور که جمعیت ۵ میلیون نفر را در خود دارند، ایجاد می شود.

وی ادامه داد: انتظار من از شما روسای دانشگاه ها این است که طرح ملی سلامت، الگوی بازطراحی شده نظام مراقبتهای اولیه بهداشتی، حضور موثر در شورای برنامه ریزی استان ها، اجرا و نظارت برنامه خدمات سلامت برای حاشیه نشینان شهرها، تدوین برنامه عملیاتی سال ۹۳ و اجرای آن تا سطح شهرستانها، همکاری در توانمندسازی مدیران و کارشناسان بهداشتی و استقرار نظام نوین خدمت را در استان خود مورد توجه ویژه قرار دهید.

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...