خانه / آموزشی / سازمان و مدیریت بهداشت و درمان ایران / انتقاد از طب آمریکایی، اعلام برنامه‌ های اصلاحی در نظام سلامت

انتقاد از طب آمریکایی، اعلام برنامه‌ های اصلاحی در نظام سلامت

وزیر بهداشت از گسترش طب آمریکایی در سالهای گذشته و به خصوص ایجاد ۴۰۰ موسسه در نظام سلامت طی سه سال گذشته با وجود بدهی میلیاردی برنامه اصلاحات اساسی نظام سلامت را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، حسن هاشمی در هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد گفت: بعد از انتخابات دولتی سر کار آمد که مردم امید زیادی به آن دارند و امیدواریم بتواند مشکلات را کاهش داده به سمت حل بعضی گرفتاری‌های اساسی که مهمترین آن معیشت است، پیش برود.

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم آرامشی که در کشور فراهم شده و توفیقاتی که دولت در سیاست خارجی و تغییر سیاست‌های داخلی به خصوص در حوزه اقتصادی به دست آورده در سال‌های آینده ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته وزیر و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی زیادی آمده و رفته‌اند گفت: باید مراقب خطرات مسئولیت‌ها باشیم. افرادی هستند که علاقه‌مند هستند مسئول شوند. شهرت پیدا کنند و گاهی خود را به مسئولان نزدیک کنند. گاهی آنها که در حاشیه مسئولان قرار دارند بدتر عمل می‌کنند. بنابراین باید مراقب بود و از فرصت مدیریت که پیش آمده استفاده کرد.

وی تاکید کرد: برخورد رؤسا در هر رده‌ای از ورود به مجموعه تا برخورد با کارمندان باید انسانی و اسلامی و از روی محبت باشد.

وی با بیان اینکه روسای دانشگاه‌ها نباید دانشجویان را فراموش کنند گفت: گاهی می‌بینیم رئیسی ۸ سال مدیریت می‌کند و یک بار هم به خوابگاه‌های دانشجویی نمی‌رود در حالی که بهتر است در برنامه‌های دانشجویان شرکت کنند.

وزیر بهداشت همچنین به توجه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به مقامات استانی و استانداری اشاره کرد و گفت: استانداران نمایندگان دولت هستند و باید با این افراد هماهنگ باشیم تا نیاز مردم برطرف شود.

وی ادامه داد: همچنین باید به نمایندگان مردم در مجلس احترام گذاشته شود و با اینکه تفاوت سلیقه وجود دارد ولی احترام مردم لازم است و باید به آنها احترام گذاشت.

هاشمی تصریح کرد: متأسفانه بعضی از حوزه‌ها را که کاملاً فنی و تخصصی بود سیاسی کرده‌ایم. این به مردم آسیب می‌رساند در صورتی که وزارت بهداشت یک حوزه خدماتی برای تمام مردم است و ضرورتی ندارد مدیران ارشد ما در صف‌بندی و جناح‌بندی که خیر و برکتی نداشته و دائماً باعث فتنه و ضرر برای کشور شده شرکت کنند.

وی گفت: این جناح‌بندی‌ها ربطی به ما ندارد و نباید به آن ورود کنیم همچنین ارتباط با مردم و حضور در مجامع بخشی از کار ماست که باید به آن توجه کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب بیشتر به تعهد توجه می‌شد تا تخصص گفت: اما اکنون باید افرادی را به کار گیریم که صادق و توانمند باشند تا بتوانند مشکلات را برطرف کنند. اگر مدیری را انتخاب کنید که نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه زحمتش را هم به دوش بکشید درست نیست. باید ضابطه‌مند مدیران را انتخاب کنید.

وی خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: فعالیت‌های اقتصادی از هر نوعی چه مرتبط و چه غیرمرتبط با کارشان را نباید انجام دهند اگر غیرمرتبط باشد برای اداره زندگی اشکالی ندارد اما اگر مرتبط باشد و در عین حال که فردی وزیر و رئیس دانشگاه باشد و در حوزه مستقیم خود فعالیت‌های اقتصادی کند منجر می‌شود که رفیق‌بازی، پارتی‌بازی و تجمل‌گرایی بیشتر شود و این مرام ما نیست.

وزیر بهداشت ادامه داد: نمی‌شود به مردم بگوییم که پولی نداریم اما در مقابل برای سفر، دکوراسیون، تجهیز اتاق‌ها پول خرج کنیم و این هزینه‌ها را به بودجه‌هایمان تحمیل کنیم.

وی افزود: این پولی که در اختیارمان است را نباید فراموش کنیم که پول یک فرد روستایی و زن سرپرست خانواری است که به سختی امرار معاش می‌کند. باید مراقب اعتبارات خود باشیم و در عمل نشان دهیم.

وزیر بهداشت گفت: اگر در عمل نشان دهیم که صرفه‌جویی می‌کنیم این اقدام در معاونان، مدیران ارشد و روسای بیمارستانی اثر می‌گذارد و به شکل یک فرهنگ در می‌آید.

هاشمی اولین مشکل نظام سلامت را مدیریت عنوان کرد و گفت: بخش عمده‌ای از آن میراث گذشته است که انبار شده و به شرایطی رسیده که رخ‌نمایی می‌کند. ما در وزارت بهداشت نهایت تلاش را می‌کنیم تا حتی آنهایی که با ما هم‌سلیقه نیستند احساس کنند که ما درست تصمیم گرفتیم و بر اساس عدالت رفتار کرده‌ایم.

وی با انتقاد از اینکه بخشی از منابع بر اساس مدیریت نادرست و از روی سلایق هدر می‌رود گفت: مدیریت تاکنون به جای آکادمیک، تجربی بوده است و بدون توجه به منابع گسترش بی‌رویه‌ای داشته‌ایم به طوری که ظرف ۳ سال بیش از ۴۰۰ موسسه ساخته شده در حالی که وزارت بهداشت بدهی بیشماری داشته است.

همچنین دانشگاه‌های بسیاری راه‌اندازی شد و یک شبه ظرفیت دکترا را دو برابر کردیم بدون آنکه آینده آنها را تضمین کنیم.

هاشمی تصریح کرد: در بحث هزینه‌هایی که برخی‌ها می‌گویند مصیبت شده، دست‌ساز همین افراد است که طب آمریکایی را طراحی کردند و تخصص و فوق تخصص‌های متعدد ایجاد کردند که فقط برای مردم، بیمه‌ها و بودجه هزینه داشت.

وی با اشاره به اینکه از این طریق طب گران شد و منابع محدود افزود: در عین حال که آموزش و درمان بی‌رویه گسترش یافت نظام ارجاع وجود نداشت و هدایت اعتبارات نیز در دست وزارت بهداشت قرار نداشت در نتیجه بی‌عدالتی و افزایش فقر را به دنبال داشت.

وزیر بهداشت گفت: همین بی‌عدالتی باعث شد پرداخت‌های کمر‌شکن، نارضایتی عمومی ایجاد شده و سیمای بیماری‌ها نیز تغییر کند. ۳۰ سال پیش به بیماری‌های واگیر توجه کردیم و بعد گرفتار مدرنیسم شدیم به همین دلیل جمعیت مسن شد اما اکنون برنامه‌ای برای بیماری‌های غیرواگیر نداریم و هرچه بوده نمایشی بوده است.

وزیر بهداشت اظهار کرد: اگر از امروز برای بیماری‌های غیرواگیر اقدام کنیم نتیجه‌اش را ۳۰ سال بعد خواهیم دید. این در حالی است که ۵۰ درصد مرگ و میر‌ها بر اثر سکته‌ها رخ می‌دهد که متهم اصلی آن بیماری فشار خون است در عین حال می‌گوییم چند سال است غربالگری آن آغاز شده اما نتیجه آن چه شد؟

وی افزود: همچنین ناکارآمدی قوانین نیز وجود دارد که به خوبی نوشته شده اما فقط نوشته شده که خوانده شود و در عمل زیرساخت‌های لازم را ندارد و حتی وضعیت قبلی را هم بر هم می‌زند.

وی با اشاره به اینکه بودجه امسال نسبت به سال آینده بیشتر است گفت: در سال ۹۳ قرار است ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از یارانه‌ها به حوزه بهداشت و درمان داده شود یعنی ماهانه ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت شود که اگر صد در صد محقق شود سال گذشته از این حوزه ۵ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده بود.

همچنین رقمی از هدفمندی یارانه‌ها به ما ندادند آن وقت برخی آقایان در تریبون‌های عمومی توقع ایجاد می‌کنند که این انصاف نیست.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به منابع بیمه‌ای و عمومی گفت: باید بیمه فراگیر شود و با توان مناسب و در قالب یک بسته خدمتی تعریف شود و اگر فردی خواست که از جیبش و از بخش خصوصی خدمات دریافت کند دولت از آن حمایت کند اما سایر خدمات در یک بیمه فراگیر داده شود که امیدواریم در بحث تولیت این مشکل حل شود و بتوانیم بر منابع نظارت کنیم.

وی خطاب به روسای دانشگاههای علوم پزشکی گفت: باید دندان طمع از منابع عمومی کنده شود و انتظار اتفاق چشمگیر در ارائه اینگونه خدمات نداشته باشیم. بودجه وزارت بهداشت قرار است نسبت به امسال ۱۱ درصد افزایش یابد که با احتساب تورم سال آینده که در حالت ایده‌آل ۲۰ درصد است باز هم عقب خواهیم بود.

وزیر بهداشت گفت: اگر از هدفمندی یارانه‌ها نیز اعتبارات بدهند باز هم توقع ایجاد می‌شود و نیاز به منابع وجود خواهد داشت. این در حالی است که هر طرح عمرانی نیز ۱۵ سال طول می‌کشد تا جواب دهد همانگونه که دانشکده بهداشت در دامغان را پس از ۲۸ سال تاسیس کردیم.

وی ادامه داد: بنابراین در قالب منابع دولتی نمی‌توان کارها را پیش ‌برد و باید از افرادی که سالم هستند و اقتصاد را می‌فهمند به دور خود جمع کنید و از تسهیلات بانک‌های عامل خلق منبع کنید. این در حالی است که فقط یک بانک عامل قول هزار میلیارد تومان را داده است.

هاشمی همچنین به واگذاری بیمارستان‌ها به بخش خصوصی برای اداره کردن اشاره کرد و گفت: بنده معتقد نیستم بیمارستان‌ها را به پزشک و پرستار اجاره دهیم بلکه باید به سمتی برویم که مانند وزارت نفت و نیرو هلدینگ بزرگ ایجاد شود تا به صورت زنجیره‌ای بیمارستان‌ها اداره شوند.

وی همچنین در ایجاد شبکه بهداشتی در کشور تاکید کرد و گفت: اگر این شبکه ایجاد نشود اقدامات به نتیجه مطلوب ختم نمی‌شود باید این شبکه در روستاها، شهرهای زیر ۵۰۰ نفر، شهرهایی بیش از آن و کلانشهر‌ها به هم متصل شوند تا پرداخت از جیب مردم کاهش یابد.

هاشمی ادامه داد: برای کاهش پرداخت از جیب مردم باید به مدلی برسیم و اکنون می‌دانیم که در این زمینه چه کاری را انجام دهیم. اعتبارات برآورد شده و مورد بحث قرار گرفته است و مطمئناً در نیمه دوم سال ۹۳ اگر بسته خدمتی کاملاً محقق شود تغییرات جدی را خواهیم دید.

وزیر بهداشت با اشاره به ایجاد شورای فناوری گفت: بر اساس این شورا قرار شده برنامه تولید واکسن، کاهش وابستگی در مواد اولیه دارویی به میزان ۲۵ درصد و تغییراتی را در انتقال خون و اورژانس و غیره داشته باشیم ادامه داد: در هیئت دولت برنامه پیوست سلامت در حال بررسی است که با وزارت کشاورزی و راه و شهرسازی در تعامل خواهد بود.

این مطالب را نیز ببینید!

پاسخ به سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک

نمونه سوالات کنفرانس مدیریت سلامت الکترونیک تهران، ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ فرهنگسان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ...