خانه / آموزشی / اقتصاد بهداشت و درمان / تورم بخش سلامت بالاتر از تورم عمومی کشوراست

تورم بخش سلامت بالاتر از تورم عمومی کشوراست

معاون توسعه منابع وزارت بهداشت گفت: تورم بخش سلامت بالای ۶۰ درصد است. سهم مردم از گردش حدود ۷۰ هزار میلیارد تومانی بازار خدمات سلامت نیز بالای ۶۰ درصد است که برای کاهش هر یک درصد آن، دولت یا بیمه‌ها باید ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار اضافه هزینه کنند.

ایرج حریرچی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس گفت: اعتبارات وزارت بهداشت از ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال جاری به حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال آینده افزایش پیدا می‌کند و حدود ۱۰ درصد رشد دارد البته با حدود ۶ هزار میلیارد تومان کسری از سالهای گذشته هم رو رو هستیم که قرار است معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری بخشی از آن را در سال جاری جبران کند.

معاون توسعه منابع و مدیریت وزیر بهداشت افزود: مسئله مهم در مورد اقتصاد بخش سلامت این است که تورم در بخش سلامت از تورم عمومی کشور بسیار بیشتر است و حدود ۲۰ درصد بالاتر از تورم عمومی است. به طوری که با توجه به تورم نقطه به نقطه ۴۴ درصدی بخش عمومی، تورم حوزه سلامت بالای ۶۰ درصد و ۶۰ و چند درصد است.

وی ادامه داد: کل رقم گردش اعتبارات بخش سلامت در سال ۹۱ حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که در سال آینده پیش بینی می‌شود این رقم به بالای ۷۰ درصد برسد. این رقم بزرگی است که اگر دولت و بیمه‌ها نتوانند سهم خود را از افزایش هزینه‌های حوزه سلامت پرداخت کنند و نمی‌توان امیدوار بود که سهم مردم از هزینه‌های سلامت که تعهد قانونی دولت در برنامه توسعه است، محقق شود.

حریرچی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده سهم مردم از هزینه‌های سلامت در سال ۸۹ حدود ۵۴ درصد بود. این رقم قطعاً اکنون با توجه به تورم افسارگسیخته سالهای اخیر به بالای ۶۰ درصد رسیده است تا جایی که برخی از نمایندگان مجلس از سهم حدود ۷۰ درصدی مردم از هزینه‌های سلامت سخن می‌گویند.

وی ادامه داد: اگر قرار بود سهم مردم از هزینه‌های سلامت افزایش پیدا نکند باید افزایش هزینه ها را دولت یا بیمه‌ها جبران کند، راه حل دیگری ندارد به این ترتیب برآوردها نشان می‌دهد برای اینکه بخواهیم یک درصد از سهم مردم از هزینه‌های سلامت کم کنیم ( یعنی مثلاً سهم مردم را از حدود ۶۵ درصد به ۶۴ درصد برسانیم) دولت یا بیمه‌ها باید ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه اضافه برای بخش سلامت اختصاص دهند.

معاون وزیر بهداشت گفت:‌ بر اساس آنچه در لایحه بودجه برای اعتبار سال آینده بیمه‌ها آمده است، بودجه سازمان بیمه سلامت ایرانیان از حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان به ۵۹۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و حدود ۶۳ درصد رشد داشته است. این افزایش اعتبار، گر چه قدمی به سمت جلو است اما شاید فقط بتواند تورم بخش سلامت را جبران کند و کمک کند در وضعیت امروز متوقف شویم و وضعیت بدتر از این نشود.

وی ادامه داد: البته بیمه‌ها عقب ماندگی قابل توجهی هم در پرداخت مطالبات مراکز درمانی و شرکتهای دارویی دارند و باید بتوانند بدهی قبلی را نیز پرداخت کنند بنابراین اکنون نمی‌توان خوشبینامه گفت با توجه به بودجه سال آینده به طور قطع سهم مردم از هزینه‌های سلامت در سال آینده کاهش پیدا خواهد کرد.

http://www.farsnews.com

این مطالب را نیز ببینید!

چرا بزرگترین طرح نظام سلامت ایران چنین وضعیتی دارد؟

اجرای طرح پزشک خانواده در دو استان زیر ذره بین شورایعالی سازمان چرا بزرگترین طرح ...