خانه / آموزشی / برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک / استراتژي هاي عمومي مايکل پورتر

استراتژي هاي عمومي مايکل پورتر

 Generic Strategies

از ديدگاه پورتر استراتژي ها اين امکان را به سازمان مي دهند که از سه مبناي متفاوت از مزيت هاي رقابتي بهره گيرد. آن ها عبارتند از :

رهبري هزينه، استراتژي تمايز و استراتژي تمرکز.

اين سه مبنا استراتژي‌هاي ژنريک يا عمومي نام دارند.

در استراتژي رهبري هزينه ،  شرکت اقدام به توليد و عرضه محصولات استاندارد مي کند که بهاي تمام شده هر واحد براي مشتري( کسي که نسبت به قيمت حساسيت دارد ) کاهش مي يابد.

منظور از استراتژي تمايز، اين است که محصولات يا خدماتي ارائه شوند که در صنعت مورد نظر به عنوان محصول يا خدمتي منحصر به فرد تلقي گردند و به مشترياني عرضه شوند که به قيمت حساسيت چنداني نشان نمي‌دهند.

مراد از استراتژي تمرکز، توجه بر محصولات خاصی است که نيازهاي گروه هاي کوچکي از مصرف کنندگان تأمين شود.

 

این مطالب را نیز ببینید!

برنامه تدریس دکترخلیل علی محمدزاده(نیمسال اول 403-1402) 

برنامه تدریس استاد دکترخلیل علی محمدزاده  نیمسال اول 403-1402: مقطع دکترای تخصصی: اقتصاد بهداشت و ...