Generic Strategies
از ديدگاه پورتر استراتژي ها اين امکان را به سازمان مي دهند که از سه مبناي متفاوت از مزيت هاي رقابتي بهره گيرد. آن ها عبارتند از :
رهبري هزينه، استراتژي تمايز و استراتژي تمرکز.
اين سه مبنا استراتژيهاي ژنريک يا عمومي نام دارند.
در استراتژي رهبري هزينه ، شرکت اقدام به توليد و عرضه محصولات استاندارد مي کند که بهاي تمام شده هر واحد براي مشتري( کسي که نسبت به قيمت حساسيت دارد ) کاهش مي يابد.
منظور از استراتژي تمايز، اين است که محصولات يا خدماتي ارائه شوند که در صنعت مورد نظر به عنوان محصول يا خدمتي منحصر به فرد تلقي گردند و به مشترياني عرضه شوند که به قيمت حساسيت چنداني نشان نميدهند.
مراد از استراتژي تمرکز، توجه بر محصولات خاصی است که نيازهاي گروه هاي کوچکي از مصرف کنندگان تأمين شود.