خانه / اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده / سقط عمدی هم جنین را می کشد و هم شکوه مادری را

سقط عمدی هم جنین را می کشد و هم شکوه مادری را

شماره : ۱۰۵۹۰، یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲


دکتر خلیل علی محمدزاده رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده در گفتگو با روزنامه رسالت

سقط عمدی هم جنین را می کشد و هم شکوه مادری را

دکتر خلیل علی محمدزاده رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت و رییس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده،سقط جنین را از دست رفتن محصول بارداری و پایان دادن به زندگی جنین در بیست هفته ابتدایی بارداری تعریف کرد و گفت: این شکست و ناکامی در حفظ جنین با توجه به وضعیت مادر و یا جنین شامل دسته بندی ها و علل متعدد است.
وی افزود: به طور کلی سقط جنین به دو دسته ناخواسته و یا خود به خودی و سقط های القایی تقسیم می گردد.
وی سقط های درمانی و عمدی را جزو سقط های القایی خواند و گفت: آنچه مذموم هست؛ سقط های بی دلیلی هست که بدون آنکه خطری مادر و یا جنین را تهدید کند، دل به خواهی با تمایل مادر و پدر و با مشارکت سایر افراد دخیل در این عمل انجام می گیرد و این نوع سقط ها به هر بهانه ای که باشد از نظر قانونی و شرعی مجاز نیستند و صرف نظر از این، از دیدگاه انسانی و اخلاقی نیز پذیرفته نمی باشند.
وی ادامه داد: سقط های عمدی و خودخواسته اکثر سقط های جنین در ایران را تشکیل می دهند، بنابراین برای کاهش این دسته از سقط ها و البته همه موارد سقط باید برنامه کامل و همه جانبه ای در زمینه مساعد فرهنگی و اقتصادی تدوین، اجرایی و ارزیابی گردد.
وی با اعلام این مطلب که ازدواج در سنین بالا، سقط و ناباروری را افزایش می دهد، خاطرنشان کرد: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ازدواج جوانان، پیشگیری از سقط جنین و درمان ناباروری و همچنین ترویج زایمان های طبیعی و ارتقاء دقت و حساسیت غربالگری های دوران نوزادی از جمله سندرم داون توجه ویژه ای شده است.
وی همه انواع سقط را دارای پیامدهای سوء جسمانی و روانی و اجتماعی دانست و اظهار داشت: خونریزی زیاد، سقط های مکرر و افسردگی برخی از این عوارض است.
این پزشک و استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه سقط های عمدی در محیط های نامناسب و توسط افراد ناباب و از طریق ابزارها و داروهای آسیب زا صورت می گیرند، عوارض جانبی بیشتری دارند و اغلب با پارگی رحم، عفونتهای غیرقابل کنترل، معلولیت، ناتوانی و همچنین احساس گناه فراوان توسط مادر همراه هستند که بارداری های بعدی نیز به شدت تحت تاثیر منفی آن قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: سقط عمدی نه تنها به تولد یک جنین خاتمه می دهد و قتل نفس به حساب می آید، بلکه شور و نشاط و آرامش و شکوه مادری را از خانواده می گیرد و سلامت و امنیت اجتماعی هم به خطر می افتد.
دکتر علی محمدزاده با اعلام این مطلب که تاکنون ترک فعل ها و تعلل ها زیادی در این زمینه صورت گرفته است، گفت: وزارت بهداشت و خانواده ها را در پیشگیری از سقط جنین و به ویژه سقط های خودخواسته، همه دستگاه ها و رسانه ها از طرق مختلف باید پشتیبانی کنند. ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
 
عناوین این شماره
  •  حمایت از مسیر رقابتی شدن عملیاتی می‌‌شود
  •  حمایت‌ از بخش‌های خرد و آسیب‌پذیر ‌ یک ضرورت است
  •  جانمایی ایران در نظم جدید جهان
  •  کتاب قربانی کاغذ
  •  سقط عمدی هم جنین و هم شکوه مادری را می‌کشد
گروه اجتماعی 
در سالیان اخیر و پیرو تغییر نوع نگرش و سبک زندگی خانواده ایرانی، عدم التزام برخی پزشکان به رسالت قانونی و اخلاق حرفه ‎ای و همچنین سهل ‎الوصول بودن برخی داروهای غیرمجاز، آمار سقط جنین درمانی و جنایی در ایران به‌طور نگران‌کننده‎ای افزایش یافته است که به‌معنی عدم جامعیت و عدم بازدارندگی قانون و دستورالعمل‎های موجود است. در همین رابطه دکتر خلیل علی محمدزاده، رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده با اعلام این مطلب که ازدواج در سنین بالا، سقط و ناباروری را افزایش می‌دهد، در گفت‌وگو با «رسالت» مطرح می‌کند: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ازدواج جوانان، پیشگیری از سقط جنین، درمان ناباروری و همچنین ترویج زایمان‌های طبیعی و ارتقاء دقت و حساسیت غربالگری‌های دوران نوزادی ازجمله سندرم داون توجه ویژه‌ای شده است.
دکتر علی محمدزاده سقط جنین را از دست رفتن محصول بارداری و پایان دادن به زندگی جنین در ۲۰ هفته ابتدایی بارداری تعریف و می‌گوید: این شکست و ناکامی در حفظ جنین با توجه به وضعیت مادر و یا جنین شامل دسته‌بندی‌ها و علل متعدد است و به‌طورکلی سقط‌جنین به دودسته ناخواسته و یا خود به خودی و سقط‌های القایی تقسیم می‌شود.
وی سقط‌های درمانی و عمدی را جزء سقط‌های القایی خوانده و توضیح می‌دهد: آنچه مذموم هست؛ سقط‌های بی‌دلیلی است که بدون آنکه خطری مادر و یا جنین را تهدید کند، دل به خواهی و با تمایل مادر و پدر و همراه با مشارکت سایر افراد دخیل در این عمل انجام می‌گیرد و این نوع سقط‌ها به هر بهانه‌ای که باشد ازنظر قانونی و شرعی مجاز نیستند و صرف‌نظر از این موضوع، از منظر انسانی و اخلاقی نیز پذیرفته نیستند.
رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده ادامه می‌دهد: سقط‌های عمدی و خودخواسته اغلب سقط‌های جنین در ایران را تشکیل می‌دهند، بنابراین برای کاهش این دسته از سقط‌ها و البته همه موارد سقط باید برنامه کامل و همه‌جانبه‌ای در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی تدوین، اجرایی و ارزیابی شود.
دکتر علی محمدزاده همه انواع سقط را دارای پیامدهای سوء جسمانی و روانی و اجتماعی دانسته و اظهار می‌دارد: خونریزی زیاد، سقط‌های مکرر و افسردگی برخی از این عوارض است. بنابراین سقط عمدی نه‌تنها به تولد یک جنین خاتمه می‌دهد و قتل نفس به‌حساب می‌آید، بلکه شور و نشاط و آرامش و شکوه مادری را از خانواده می‌گیرد و سلامت و امنیت اجتماعی هم به خطر می‌افتد.
این پزشک و استاد دانشگاه در ادامه تصریح می‌کند: با توجه به اینکه سقط‌های عمدی در محیط‌های نامناسب و توسط افراد ناباب و از طریق ابزارها و داروهای آسیب‌زا صورت می‌گیرند، عوارض جانبی بیشتری دارند و اغلب با پارگی رحم، عفونت‌های غیرقابل‌کنترل، معلولیت، ناتوانی و همچنین احساس گناه فراوان توسط مادر همراه هستند که بارداری‌های بعدی نیز به‌شدت تحت تأثیر منفی آن قرار می‌گیرند.
دکتر علی محمدزاده با اعلام این مطلب که تاکنون ترک فعل‌ها و تعلل‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است، می‌گوید: وزارت بهداشت؛ باید خانواده‌ها را در پیشگیری از سقط‌جنین و به‌ویژه سقط‌های خودخواسته و همچنین دستگاه‌ها و رسانه‌ها را از طرق مختلف پشتیبانی کند.

این مطالب را نیز ببینید!

مقالات مروری در طب حکمت بنیان، مجله نفس

دوره ۱۰ شماره ۳ (۱۴۰۲)  July 2023 ویژه نامه طب حکمت بنیان مقالات مروری مبانی ...