– توشمالی غلامرضا، علیمحمدزاده خلیل، ماهر علی، حسینی سید مجتبی، بهادری محمدکریم. طراحی الگوی دانشگاه نسل سوم در دانشگاههای علوم پزشکی آزاد اسلامی با رویکرد ترکیبی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. ۱۳۹۸; ۱۴ (۴) :- ۲۲۸۵ – ۲۷۰
Toushmali G, Alimohammadzadeh K, Maher A, Hoseini S M, Bahadori M. Designing a Third Generation University Model with a Combined Approach in Islamic Azad Universities of Medical Sciences. jmed. 2020; 14 (4) :270-285 URL: http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1055-fa.html
- سخن سردبیر
مسعود میرزایی * - تعیین مؤلفههای طراحی آموزش پزشکی مبتنی بر واقعیت مجازی به روش سنتز پژوهی
بهنام رسولی، خدیجه علی آبادی *، سعید پور روستایی اردکانی، سلیمان احمدی، محمد عسگری - تأثیر راهبرد یادگیری تأملی بر ارتقاء مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان مامایی
زهره میرکازهی ریگی، مهین تفضلی *، حسین کریمی مونقی، علی تقی پور - نقش میانجی آمیختگی شناختی در رابطه بین ذهنآگاهی و اضطراب امتحان دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
فرهاد اصغری *، علی صیادی، رضا قاسمی جوبنه، ایمان بهاروند - طراحی الگوی دانشگاه نسل سوم در دانشگاههای علوم پزشکی آزاد اسلامی با رویکرد ترکیبی
غلامرضا توشمالی، خلیل علیمحمدزاده *، علی ماهر، سید مجتبی حسینی، محمدکریم بهادری - بررسی علل بینظمی درآغاز نیمسال تحصیلی دانشگاههای علوم پزشکی از منظراعضاء هیأت علمی
آرام تیرگر *، سید حسین موسوی، مصطفی پویاکیان، خدابخش جوانشیر، زهرا اقالری - توانمندسازی پرستاران: تبیین نقش یادگیری سازمانی و پویایی محیط آموزشی
میرزا حسن حسینی، مسلم سلیمانپور *، آقای داور محمدی، رضا نوروزی اجیرلو - ارزیابی نگرش دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد به تلفن همراه در فعالیتهای آموزشی و میزان بکارگیری آن
مرضیه معراجی، ریحانه نوروزی اول، پرویز معروضی، زهرا مرشد لو، ساناز سادات محمودیان *
روش بررسی: در این مطالعه از رویکردی مبتنی بر روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است. در گام نخست جهت تحلیل مصاحبههای تخصصی، روش تحلیل محتوا بکار گرفته شده است. در گام دوم با استفاده از روش ساختاری- تفسیری به ارائه الگوی نهایی پرداخته شده است. تحلیل دادههای تحقیق در فاز کیفی با نرمافزار MAXQDA و در فاز کمی با نرمافزار MICMAC انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل خبرگان دانشگاههای علوم پزشکی آزاد اسلامی است که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه میباشد. برای دستیابی به اهداف پژوهش، با تحلیل مصاحبه با خبرگان، مجموعهای از شاخصهای کاربردی شناسایی شدند.
نتایج: تمهای اصلی این تحقیق عبارتند از جذب منابع مالی، ابداع نوآوری، مدیریت کارآفرینی فناورانه و رویکرد کارآفرینانه اساتید. سپس این عوامل با استفاده از تکنیک مدلسازی تفسیری- ساختاری، تجزیه و تحلیل و در نهایت ارتباط و توالی شاخصها به دست آمده است. با توجه به سطحبندی انجام شده الگوی نهایی دانشگاه نسل سوم در دانشگاههای علوم پزشکی آزاد اسلامی طراحی شد.
نتیجهگیری: بر اساس این الگو فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در کانون مدل قرار دارد. برای نیل به اهداف غایی مدل باید بر سطح عمومی مهارت و فعالیتهای کارآفرینانه دانشجویان، مهارتهای نظری دانشجویان، دانش کارآفرینی اساتید، فرهنگ پذیرش ایده و طرحهای جدید، تحقق توسعه مبتنی بر دانایی و تجاریسازی علم و تأسیس شرکتهای دانشبنیان تأکید شود.
واژههای کلیدی: دانشگاه نسل سوم، کارآفرینی، علوم پزشکی، رویکرد آمیخته
دریافت: ۱۳۹۸/۶/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۸/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۵