طرح درس
دکترخلیل علی محمدزاده (دانشیار گروه مديريت خدمات بهداشتي و درماني)
نام درس: سازمان و مديريت بهداشت و درمان ايران نوع درس: نظري
تعداد واحد: 3 واحد پیش نیاز: ندارد
فراگيران: دانشجويان كارشناسي ارشد مديريت خدمات بهداشتي و درماني
مقطع تحصيلي: كارشناسي ارشد محل تشكيل كلاس: دانشكده پزشكي/ دانشکده مدیریت
مقدمه (اهمیت درس):
يكي از اهداف مهم و بنيادي دولتها رساندن مردم به سطحي از سلامت است كه از نظر اقتصادي و اجتماعي امكان زندگي مولد و مفيد را براي آنان فراهم سازد. در اين راستا نظام سلامت عهدهدار ارائه خدمات پيشگيري، بهداشتي، درماني و توانبخشي براي عموم مردم ميباشد.
بنابر اين درس سازمان و مديريت بيمارستان بر آن است تا ضمن بيان ضرورت وجودي سازمانهاي بهداشتي و درماني، دانشجويان را با نظام هاي سلامت و ارائه دهنده خدمات بهداشتي و درماني در بخشهاي دولتي و غيردولتي آشنا كند.
اهداف كلي:
آشنا ساختن دانشجو با سازمان ها و موسسات ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و درمانی در ایران و شناخت تشکیلات و سازمان بهداشتی و درمانی کشور از نظر ساختار سازمانی، وظایف و مسئولیت آنها
اهداف ويژه یا عینی:
اهداف اختصاصي: دانشجويان در پايان ترم تحصيلي
- با ويژگيهاي سازمان و مديريت سيستمهاي سلامت اشنا گردند
- با سازماندهي در نظام سلامت ايران و ارائه خدمات آشنا گردند
- با توليت در نظام سلامت ايران آشنا گردند
اهداف كاربردي (رفتارهاي ويژه عيني):
- آشنايي با ويژگيهاي سازمان و مديريت سيستم سلامت؛ دانشجو در پايان ترم تحصيلي قادر باشد:
- مفاهيم و اصطلاحات رايج در سازماندهي را تعريف كند.
- ضرورت وجودي سازمانهاي سلامت را توضيح دهد.
- سير تحول سازمانهاي سلامت در ايران و جهان را شرح دهد.
- ساختار نظام سلامت در ايران را توضيح دهد.
- سير تكاملي در اداره بيمارستان و مراكز بهداشتي درماني را توضيح دهد.
- آشنايي با سازمان دهي و ارائه خدمات (Service Provision)؛ دانشجو در پايان ترم تحصيلي قادر باشد:
2-1- سيستم سلامت را تعريف كند.
2-2- اهداف سيستم سلامت را توضيح دهد.
2-3- سطوح سيستم سلامت را شرح دهد
2-4- نقشهاي كليدي هر سطح را تبيين و تحليل كند
2-5- ارائه خدمات در سيستم سلامت را توضيح دهد
2-6- طراحي استراتژيك ارائه خدمات سلامت را شرح دهد.
- آشنايي با توليت (Stewardship) در نظام سلامت ايران؛ دانشجو در پايان ترم تحصيلي قادر باشد:
3-1- مزايا و معايب ارائه خدمات بصورت دولتي و غيردولتي را تحليل كند.
3-2- توليت در سيستم سلامت را تعريف كند.
3-3- نقش و جايگاه سازمانهاي دخيل در ارائه خدمات سلامت را توضيح دهند.
3-4- وظايف وزارت بهداشت در قبال سازمانهاي دخيل در ارائه خدمات سلامت را تحليل كند.
3-5- ساختار سازمانهاي دخيل در سلامت را تحليل كند.
3-6- مزايا و معايب ارائه خدمات متمركز و غيرمتمركز را تحليل كند.
روش تدریس:
سخنراني برنامهريزي شده توسط استاد و بصورت مشاركت دانشجويان، بحث جمعي، سخنراني دانشجويان و پرسش و پاسخ در ارتباط با سرفصلهاي ارائه شده درس مربوطه
وسايل سمعي و بصري:
- استفاده از اورهد و ترنس پرنسی
- استفاده از فیلم های آموزشی
- ارائه مطالب به دانشجویان با استفاده از پاورپوینت
روش ارزشيابي:
- شرکت منظم و حضور به موقع دانشجو سر کلاس: 1 نمره
- مشارکت فعال دانشجو در بحث کلاسی: 1 نمره
- کار کلاسی: 2 نمره
- امتحان ميان ترم: 2 نمره
- امتحان پایان ترم: 14 نمره
منابع:
- تاریخ پزشکی در ایران، جلد اول، نجم آبادی
- تاریخ پزشکی در ایران، جلد دوم، نجم آبادی
- دوره مجله بيمارستان “تاريخ بيمارستانها در كشورهاي شرق اسلامي”
- سازمان و مديريت بيمارستان (1) و (2)، صدقياني، ابراهيم، انتشارات جهان رايانه، تهران 1378
- تحول در آموزش پزشكي، يك نياز جهاني، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، تهران 1381
- گزارش جهانی سلامت سال 2000 و 2003، ترجمه احمدوند و همکاران، انتشارات ابن سینای بزرگ
- اصلاحات نظام سلامت راهنمای عدالت و کارآیی، ترجمه احمدوند و همکاران، انتشارات ابن سینای بزرگ
- آصف زاده، سعید. رضاپور، عزیز.“ مدیریت بهداشت و درمان“ انتشارات دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 1385
- اسناد ملی توسعه سلامت ایران
- برنامه های چهارم و پنجم و ششم توسعه در نظام سلامت
- مك ماهون، رزماري. بارتن، اليزابت. پيو، موريس. ” درباره مديريت خدمات بهداشتي“. ترجمه دكتر علي كشتكاران و سيد عليرضا آيت اللهي، كوشا مهر، شيراز، 1377.
- پيله رودي، سيروس.“ شبكه بهداشت و درمان شهرستان“، يونيسف، تهران، 1378.