خانه / پژوهشی / تدوین مقاله علمی پژوهشی / مطالعه موردی در تبریز؛ مجله تصویر سلامت

مطالعه موردی در تبریز؛ مجله تصویر سلامت

بررسی رضایت بیماران از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی – مطالعه موردی شهر تبریز

دکترخلیل علی محمدزاده*، دکترسیدمجتبی حسینی و محمدرضا نویدی

Citation: Alimohammadzadeh Kh, Hosseini SM, Navidi MR. Patients’ Satisfaction of Pre-Hospital Emergency Services: A Case Study in Tabriz. Depiction of Health 2017; 8(1): 44-49.

چکیده

زمينه: اورژانس پيش بيمارستاني (115اورژانس) يکي از تعيين کننده ترين مراحل در تعيين سرنوشت بيماران مي باشد. رضايت از خدمات اورژانس پيش بيمارستاني موجب جلب اعتماد بيماران شده و منجر به ارتقاي کيفيت خدمات خواهد شد. اين مطالعه با هدف بررسي رضايت مندي بيماران از خدمات فوريت هاي پزشکي(مرکز اورژانس 115) شهر تبريز انجام گرفت.

روش کار:
 اين مطالعه به روش توصيفي تحليلي انجام گرفت. جمع آوري داده با استفاده از پرسشنامه معتبر صورت گرفت. نمونه گيري از بين استفاده کنندگان از خدمات اورژانس 115 در سال 1393 در شهر تبريز انجام گرفت و براساس فرمول کوکران تعداد 1052 نفر به صورت نمونه گيري سيستماتيک با استفاده از ليست وارد مطالعه گرديد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS21 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.

يافته ها: 52.8% از تماس گيرندگان با اورژانس 115، مرد و اکثريت (62%) آنان متأهل بودند. 74% از بيماراني که از خدمات اورژانس 115 استفاده کرده بودند، بهبود يافته بودند. نتايج نشان داد 69.2% از افراد از خدمات اورژانس 115 کاملا راضي بودند. بررسي ارتباط بين متغيرهاي مطالعه و ميزان رضايت نشان داد به جز تأهل و جنسيت افراد ، ساير متغيرها همبستگي معني داري با رضايت افراد داشت.

نتيجه گيري: نتايج حاکي از رضايت قابل قبول مشتريان از خدمات اورژانس پيش بيمارستاني شهر تبريز مي باشد. براي حفظ و ارتقاي رضايت مردم از خدمات اورژانس 115، بايد عوامل تأثيرگذار شناسايي شده در اين مطالعه به دقت مورد بررسي قرار گرفته و سياست هاي مناسب اتخاذ گردد تا در نهايت کيفيت خدمات بهبود یابد.

– علی محمدزاده خلیل*، حسینی سید مجتبی، نویدی محمدرضا. بررسی رضایت بیماران از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی – مطالعه موردی شهر تبریز، مجله تصویر سلامت، مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبریز، 1396؛ 8(1)، ص 49 – 44.

حیطه موضوعی: کیفیت در ارائه خدمات سلامت

برای مطالعه مقاله روی عبارات بالا کلیک کنید.

این مطالب را نیز ببینید!

در باره شخصیت امام خمینی(ره)

دکترخلیل علی محمدزاده عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی  امام خمینی(ره) نه تنها رهبر یک انقلاب ...