چهار شايستگي ( و یا مهارت ) در مديران موفق تاکید شده است
( دهه ي 1970 ، رابرت . ال . كاتز و ديگران ) :
شايستگي ادراكي( Conceptual Competencies ) :
مربوط به توانايي ذهني فرد در هماهنگ كردن همه فعاليت ها و منافع سازمان .
شايستگي هاي انساني(Human Competencies ) :
توانايي مدير و كارگران با افراد ، شناخت آنها و انگيزه دادن به آنها .
شايستگي هاي فني( Technical Competencies) :
استفاده فرد از ابزار شيوه كار و فنون لازم در يك زمينه تخصصي .
شايستگي هاي سياسي( Political Competencies) :
توانايي فرد در بالا بردن قدرت خود ، ايجاد پايگاه قدرت و ايجاد ارتباط درست .
سوال: كدام يك از مهارت ها براي مديران عالي بيشتر نياز است؟ مهارت ادراكي
دکترخلیل علی محمدزاده