خانه / پژوهشی / بانک مقالات / این مقاله بزودی منتشر می شود؛ آموزش دانشجویان علوم پزشکی در زمان پاندمی کرونا: مقاله مروری

این مقاله بزودی منتشر می شود؛ آموزش دانشجویان علوم پزشکی در زمان پاندمی کرونا: مقاله مروری

– رحیمی مهدیه، شفیعی شادی، علی محمدزاده خلیل*. آموزش دانشجویان علوم پزشکی در زمان پاندمی کرونا: مقاله مروری، مجله نفس. دوره ۹(۴)، ۱۴۰۱

درباره‌ی مجله

مشخصات نشریه:
شماره استاندارد بین المللی پیایندها (چاپی): ۴۵۱۷-۲۳۲۲
شماره استاندارد بین المللی پیایندها (الکترونیکی): ۸۱۴۷-۲۴۲۳
شماره ثبت: ۳۶۳۱/۱۲۴-۲۷/۱۲/۸۷
صاحب امتیاز: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی، بیمارستان دکتر مسیح دانشوری
معرفی نشریه:
نشریه نفس باد صبا اولین مجله علمی پژوهشی فارسی زبانی است که بصورت تخصصی به بیماریهای دستگاه تنفس انسان و علوم وابسته به آن می پردازد. این فصلنامه توسط مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی سل و بیماریهای ریوی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتشار می یابد. مخاطب این نشریه کلیه پرسنل خدمات آموزشی، پژوهشی، درمانی و بهداشتی، بویژه متخصصین و فوق متخصصین رشته های تنفس و علوم مربوط به آن می باشند.
پایگاه های نمایه کننده:
SID ,  Magiran,  Scientific world index,  Google Scholar

مطالعه بیشتر

آموزش دانشجویان علوم پزشکی در زمان پاندمی کرونا: مقاله مروری

مهدیه رحیمی ، شادی شفقی و خلیل علی محمدزاده

فصلنامه نفس, دوره ۹ شماره ۴ (۱۴۰۱), 

چکیده

زمینه: همه‌گیری بیماری کوید -۱۹ باعث اختلال بی‌سابقه‌ای در سیستم‌های آموزش پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان شد. ویژگی  این بیماری موجب چالش هایی برای آموزش های پزشکی حضوری شد که با جایگزین شدن روش های آموزش های الکترونیکی چالش هایی برای دانشجویان به وجود آورد.

روش انجام مطالعه: بر این اساس مطالعه حاضر با هدف مرور مطالعات انجام شده در خصوص آموزش دانشجویان علوم پزشکی در زمان پاندمی کرونا طراحی شده است. مطالعه حاضر یک مقاله مروری با جستجو از کلیدواژه‌های آموزش آنلاین، آموزش مجازی، آموزش الکترونیکی، کووید-۱۹، کرونا ویروس، دانشجویان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و E-Learning،  Medical Education، Pandemic Time، Electronic Skills Training، Coronavirus، Virtual Education، Medical Sciences، In-service training، COVID-19 Epidemic برای بازیابی مقالات به هر دو زبان فارسی و انگلیسی صورت گرفت تمامی مطالعات مقطعی منتشرشده وارد مطالعه شدند.

ارزیابی کیفیت مطالعات و استخراج داده‌ها: متن کامل مقالات منتخب پس از تأیید از نظر واجد شرایط بودن، با استفاده از چک‌لیست استروب مخصوص مطالعات مقطعی از نظر کیفیت ارزیابی شد.

نتایج: نتایج مطالعه نشان داد آموزش الکترونیک اگر چه نسبت به آموزش های حضوری می تواند فوایدی داشته باشد، ولی چالش هایی از جمله نبود زیر ساخت های مناسب، اختلال در وب سایت ها و قطعی اینترنت، هزینه های اینترنت، عدم تعامل استاد و دانشجو کاهش پیشرفت دانشجویان در موارد بالینی که نیاز به حضور بر بالین بیمار را دارند و کافی نبودن دانش اساتید و یا دانشجویان از استفاده از نوآوری های الکترونیک از جمله چالش های موجود در آموزش های الکترونیک در دوران پاندمی کرونا بوده است.

بحث: نتیجه گیری اینکه اگر چه دانشگاه های علوم پزشکی در زمینه آموزش های الکترونیک تا حدودی موفق عمل کرده اند، اما هنوز هم با چالش هایی روبرو هستند که باعث ضعف این روش یادگیری خواهد شد و باید در این زمینه اقدامات مناسبی صورت گیرد.

کلمات کلیدی: 

  • آموزش الکترونیک
  • پاندمی کرونا ویروس
  • دانشگاه های علوم پزشکی

این مطالب را نیز ببینید!

تسلیت به رئیس محترم موسسه تحقیقات جمعیت کشور

دکترخلیل علی محمدزاده عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی و رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده ...